تاثیر چشمگیر صدا و سیما در جذب نخبگان خارج از کشور/ عده‌ای تحت نام متخصص طب اسلامی مطالبی خرافی را در جامعه ترویج می‌دهندرئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: اگر صدا و سیما بتواند نخبگان خارج از کشور را جذب کند کشور ما می‌تواند ظرف مدت یکسال جهش صد ساله کند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج خسرو نیا رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور در نشست هم‌اندیشی معاونان محترم صدا با رئیسان 51 انجمن‌های علمی پزشکی کشور که صبح امروز در سالن شهدای رادیو برگزار شد، درباره سابقه فعالیتش با صدا و سیما، اظهار کرد: من حدود 35 سال است که با صدا و سیما کار می‌کنم، در دوران فعالیتم با صدا و سیما ما گرفتار مشکلات متعدد بودیم به طوری که در برهه‌ای از زمان جامعه پزشکی گرفتار مقوله‌ای به نام انرژی‌ درمانی بود، سپس ما گرفتار طب اسلامی شدیم به گونه‌ای که عده‌ای با نام متخصص طب اسلامی مطالبی خلاف نظر جامعه پزشکی در جامعه مطرح کردند.

وی درباره مطالبی که با نام طب اسلامی در جامعه مطرح شد، بیان کرد: از جمله این مطالب می‌توان به بحث واکسیناسیون و مسواک نزدن اشاره کرد به طوری که متخصصانی تحت لوای طب اسلامی گفتند که واکسیناسیون جامعه مسلمانان را از بین می‌برد؛ همچنین عده‌ای از متخصصان طب اسلامی‌نما باورهای خرافی را برای درمان دیسک کمر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

خسرو نیا یادآوری کرد: برنامه‌های صدا و سیما باید مورد قبول جامعه پزشکی کشور باشد.

صدا و سیما باید در جنگ با  رسانه‌های بیگانه  ایستادگی کند

در ادامه مراسم محمد رازی رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران درباره نقش شبکه‌های صدا و سیما با آشنا کردن جوانان ایرانی با فرهیختگان و دانشمندان کشور اظهار کرد: شبکه‌های صدا و سیما باید همه تلاش خود را به کار بگیرند تا جوانان ایرانی را با فرهیختگان و دانشمندان ایرانی آشنا کنند، امروزه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در یک جنگ بزرگ رسانه‌ای باید در مقابل رسانه‌های بیگانه مانند CAN بایستد.

وی بیان کرد: من خودم به علت اینکه همیشه بیمار بودم تصمیم گرفتم که پزشک شوم تا بتوانم از درد بیماران بکاهم، صدا و سیما تصمیم می‌گیرد که چه کسانی را به عنوان الگوی مردم معرفی کند، صدا و سیما می‌تواند نخبگان خارج از کشور را به داخل کشور جذب کند.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران افزود: ما اگر بتوانیم نخبگان خارج از کشور را جذب کنیم ظرف مدت یکسال کشور ما می‌تواند جهش صد ساله کند، صدا و سیما در جامعه کنونی باید احیا شود، به گونه‌ای که خانواده‌های ایرانی نباید اخبار خودشان را از رسانه‌های خارجی کسب کنند بلکه باید شبکه‌های صدا و سیمای ایرانی در خانه‌های مردم روشن باشد.

باید رسالت رسانه‌ای خود را توسعه دهیم

در ادامه مراسم ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی ایران اظهار کرد: ما باید در صدا و سیما زنان موفق پزشک یا ماما را به کودکان ایرانی معرفی کنیم، ما باید رسالت رسانه‌ای خود را که فرهنگ‌سازی است به شکل غیر مستقیم در جامعه گسترش دهیم.

در ادامه مراسم هوشمند رئیس انجمن پریو دنتولوژی ایران درباره میزان اعتماد مردم به صدا و سیما اظهار کرد: امروزه مردم اعتمادشان نسبت به سیما تقریبا از بین رفته است، اما همچنان نسبت به رادیو اعتماد دارند.

وی بیان کرد: ما برای ارتقای سواد سلامت مردم باید از پتانسیل‌ انجمن‌ها نهایت استفاده را کنیم، به گفته سازمان بهداشت جهانی سلامت باید در همه سیاست‌ها لحاظ شود بنابراین برنامه‌های سلامت محور نباید تنها به رادیو سلامت متکی باشند.

در ادامه مراسم علی قهرمانی رئیس انجمن شنوایی کشور اظهار کرد: متاسفانه در گذشته تهاجمی علیه جامعه پزشکی کشور انجام شد که برای ترمیم این تهاجم اقدامی صورت نگرفت.

رسانه‌ها  باید خدمات زیاد پزشکان را به بیماران را ببینند

وی بیان کرد: رسانه‌ها همانگونه که به خطای پزشکان می‌پردازند باید خدمات زیاد پزشکان را به بیماران هم تحت پوشش قرار بدهند، انجمن‌ها ماهیت غیر انتفاعی دارند و با به روز ترین مسائل ملی و بین‌المللی علمی دنیا روبرو هستند.

قهرمانی یادآوری کرد: 12 دانشگاه در ایران جزو کمیته انجمن شنوایی کشور هستند، انجمن‌های علمی پزشکی نقشی مهم در ارتقای سواد سلامت مردم دارند.

در ادامه مراسم میثمی رئیس انجمن پزشکی اجتماعی کشور اظهار کرد: همه گروه‌ها اعم از وزارت بهداشت و بیمه‌ها نیاز دارند که از رسانه‌ها برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند، ما باید کارگروهی برای تعیین اولویت برای گروه‌های هدف (آحاد مردم) تشکیل بدهیم، ما در برخورد موضوعات مختلف سلامت باید نقشه راه برای گروه‌های مختلف جامعه تعیین کنیم.

در ادامه مراسم اکرمی رئیس انجمن ژنتیک پزشکی کشور اظهار کرد: مسئولان رسانه‌ها باید هر روز با خودشان این جمله را تکرار کنند که آیا به رسالت خود به درستی عمل می‌کنند یا خیر.

وی بیان کرد: در بحث گردشگری سلامت و توریسم درمانی کشورهایی مانند ترکیه و کره جنوبی در سریال‌های خود بسیار خوب عمل کرده‌اند.

اکرمی یادآوری کرد: ما اکنون در بحث اهل بیت و دانشمندان ایرانی کوتاهی کرده‌ایم و اکنون وارد یک جنگ بزرگ اقتصادی در دنیا شده‌ایم.

باید سواد سلامت مردم را افزایش دهیم و باورهای خرافی آنها را اصلاح کنیم

در ادامه مراسم مریم رسولیان رئیس انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به جدا نبودن سلامت از سلامت روان اظهار کرد: انجمن‌های علمی پزشکی کشور باید با سازمان‌های گسترده همکاری تنگاتنگ داشته باشند، ما باید سواد سلامت مردم را افزایش دهیم و باورهای خرافی آنها را اصلاح کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از همکاران ما اکنون حاضر نیستند که روی آنتن و جلوی دوربین بروند.

در ادامه مراسم عابدی یکتا رئیس انجمن طب ورزشی اظهار کرد: متاسفانه ما امروزه با مسئله‌ای در شبکه‌های مختلف صدا و سیما روبرو هستیم که گاهی این شبکه‌ها مباحث گوناگون را به اشتباه بیان می‌کنند.

در ادامه مراسم حسین فودازی دبیر انجمن رادیوتراپی، انکولوژی ایران اظهار کرد: برنامه‌های صدا و سیما اگر به درستی کارشناسی نشوند می‌توانند آسیب‌های جدی را به مردم وارد کنند، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف باید در برنامه‌های صدا و سیما لحاظ شود.

در ادامه مراسم نفیسه حسینی یکتا نایب رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران اظهار کرد: انجمن علمی ما ارتباط مستقیم با صدا و سیما دارد، به گونه‌ای که اسامی کارشناسان مورد تایید انجمن که حدود 200 نفر هستند در اختیار صدا و سیما قرار دارد.

در ادامه مراسم صاحب زمانی رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی کشور اظهار کرد: متاسفانه گاهی در جامعه بیان می‌شود که 70 تا 80 درصد آزمایشگاه‌های کشور بدون جهت هستند در حالی که این مطلب هیچ سند علمی ندارد، ما برای نخستین بار می‌توانیم علاوه بر آزمایشگاه‌های ایرانی آزمایشگاه‌های کنترل کیفی را هم برای کشورهای آسیایی و اقیانوسیه برپا کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.