محمد معتمدی خواننده آواز سنتی کشورمان، برای تیتراژ مستند‌های «عتبات کلمات»، هفت آواز با اشعار عاشورایی اجرا کرده است.

همکاری معمتمدی با سازمان صدا و سیما با نگاه عاشوراییبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این گزارش به بررسی اتفاقات موسیقی در هفته گذشته می‌پردازیم؛

کنسرتی به یاد مولانا

کنسرت عرفانی گروه موسیقی «شمس» به آهنگسازی کیخسرو پورناظری و با خوانندگی «همایون شجریان» در شهر قونیه در کشور ترکیه برگزار شد.

این برنامه در پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی عرفانی صوفیه، ساعت ۲۰ سه‌شنبه سه مهر در سالن سه هزار نفره کنگره سلجوقیان شهر قونیه در ترکیه برگزار شد و مورد استقبال علامندان به موسیقی از کشور‌های مختلف قرار گرفت.

در این کنسرت اسین چلبی نواده بیست و دوم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا و دیگر مدیران این بنیاد فرهنگی بین‌المللی، ابوالحسن معاون وزیر فرهنگ و هنر کشور ترکیه، فروزنده اربابی نماینده بنیاد بین‌المللی مولانا در ایران، دکتر مجید پازوکی مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود و از بنیان‌گذاران بنیاد در شرف تأسیس بایزید بسطامی، گروه ۷۰ نفره بنیاد فرهنگی بایزید بسطامی شامل اساتید دانشگاه، مولوی‌پژوهان، پزشکان، حافظ‌پژوهان، دانشجویان، هنرمندان، فعالان حوزه فرهنگ و هنر و... از ایران، ناهید تیموری تهیه‌کننده سینما و تئاتر، چندین شخصیت فرهنگ و هنر کشور ترکیه و تعداد بی‌شماری از ایرانی‌ها و علاقمندان به موسیقی حضور داشتند.

همکاری معمتمدی با سازمان صدا و سیما با نگاه عاشورایی

در این کنسرت قطعات «افسانه تنبور»، «ماها»، «مغانه»، «امروز»، «یارکان» و آهنگ «مردان خدا» اجرا شد.

در پایان این کنسرت، از طرف خانم اسین چلبی نواده بیست و دوم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا و آقای ابوالحسن معاون وزیر فرهنگ و هنر کشور ترکیه، با اهدای لوح یادبود از استاد کیخسرو پورناظری به پاس یک عمر تلاش هنری در خدمت به موسیقی عرفانی تقدیر شد.

در ادامه این مراسم، بنیاد جهانی مولانا با اهدای تندیس و هدایای نفیسی از «فروزنده اربابی» نماینده بنیاد بین‌المللی مولانا در ایران و تنها عضو ایرانی این بنیاد فرهنگی جهانی به پاس تلاش‌هایشان در خدمت به حضرت مولانا تقدیر شد.

شفاف سازی معاونت هنری در حوزه جشنواره موسیقی فجر

معاونت اموری هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش مالی چهار دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را در ادامه رویکرد شفاف‌سازی اش منتشر کرد.

در این گزارش هزینه‌های دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی فجر، کمک هزینه‌ی گروه‌های بخش سنتی، پاپ، تلفیقی و نواحی جشنواره، کمک هزینه‌ی گروه‌های بخش ارکستر‌ها و گروه‌های کر و گروه‌های بخش باتوان به همراه هزینه‌های هیات داوری مسابقه بخش سنتی، پاپ، تلفیقی، کلاسیک و نواحی آمده است.

همکاری معمتمدی با سازمان صدا و سیما با نگاه عاشورایی

در این میان اجاره‌ سالن‌ها به همراه جوایز باربد، هتل مهمانان جشنواره و ترانسفر مهمانان دعوت شده از دیگر بخش‌هایی است که جشنواره برای آن هزینه کرده است. روابط عمومی، دستمزد مترجمین گروه‌ها و... نیز از دیگر مواردی است که در این گزارش آمده است. این گزارش به دوره‌های بیست و نهم (۱۳۹۲) تا سی و دوم (۱۳۹۲) اختصاص دارد. در تصویر پایین می توانید، ریز فعالیت های مالی جشنواره را مشاهده کنید.

همکاری معمتمدی با سازمان صدا و سیما با نگاه عاشورایی

همکاری معتمدی با سازمان صدا و سیما این بار در قالب مستندی عاشورایی

«محمد معتمدی» برای تیتراژ مستند‌های «عتبات کلمات» که این روز‌ها از شبکه چهار پخش می‌شود، هفت آواز با اشعار عاشورایی اجرا کرده است. مستند پرتره «عتبات کلمات» که به تهیه‌کنندگی سجاد نوروزی ویژه ایام محرم تهیه و تولید شده است، نگاهی دارد به ۱۰ شعر برجسته عاشورایی که میان اهل ادب شهره شده‌اند و به این بهانه سراغ شاعران این اشعار می‌رود و زمانه، زندگی شاعر و چگونگی رسیدن به این شعر را در قالب یک مستند پرتره بازگو می‌کند.

محمد معتمدی تیتراژ پایانی این ویژه برنامه را با شعری از استاد مجاهدی اجرا کرده و برای تیتراژ‌های ابتدایی «عتبات کلمات» از اشعار آیینی و عاشورایی شاعرانی همچون علیرضا قزوه، احمد علوی، افشین علا، هادی جانفدا، سعید بیابانکی، یوسفعلی میرشکاک و محمدعلی مجاهدی استفاده شده است.

همکاری معمتمدی با سازمان صدا و سیما با نگاه عاشورایی

معتمدی در خصوص این اثر اظهار کرد: «این برنامه از چند جنبه برایم حائز اهمیت بود. در وهله اول این برنامه موضوعی دارد که متناسب با اعتقادات جامعه است و در واقع به چیزی پرداخته که در نهایت بخش عمده و حداکثری جامعه دل در گروی آن دارند و نسبت به آن ارادت نشان می‌دهند. دیگر ویژگی این برنامه این است که موضوع محرم و عاشورا را با رویکردی جدید، از منظر ادبی مورد توجه قرار می‌دهد و نگاه خاصی به آیین‌های عاشورایی دارد که تاکنون شبیه آن را در تلویزیون ندیده بودیم. وقتی راش‌های برنامه را می‌دیدم، این قضیه برایم بسیار جالب بود.»

معتمدی در ادامه گفت: «از این منظر «عتبات کلمات» به نظرم کاری بود که من به‌عنوان یک هنرمند می‌توانستم با توجه به زمانی که در اختیارم قرار گرفته، آن را در قالب اثری هنری ارائه بدهم. همچون باقی موارد، این برنامه هم مجالی برایم فراهم کرد تا اثری به جامعه ارائه کنم که متناسب با حال و هوای این روزهایش باشد و در بین مردم دیده و شنیده شود. فکر می‌کنم در مجموع کار قابل قبولی از آب درآمد.»

کناره گیری فرزین از حضور در سریال «رقص روی شیشه»

فرزاد فرزین که پیش از این خبر حضورش در سریال «رقص روی شیشه» ساخته مهدی گلستانه در رسانه‌ها منتشر شده بود، اعلام کرد که به دلیل مشکلات شخصی و صلاحدید حرفه‌ای از حضور در این پروژه انصراف داده است.

او دراین باره گفت: «با توجه به مشکلات شخصی و صلاحدید حرفه‌ای در رابطه با اتفاقات هنری پیش رو، از همکاری در سریال نمایش خانگی «رقص روی شیشه» انصراف داده و برای مهدی گلستانه عزیز و گروه محترم آرزوی موفقیت می‌کنم.»

بهرام رادان، مهراد صدیقیان، مهتاب کرامتی، امیرآقایی و میترا حجار از چهره‌های شاخصی هستند که در این سریال ایفای نقش خواهند کرد.

همکاری معمتمدی با سازمان صدا و سیما با نگاه عاشورایی

فرزاد فرزین پیش از این در فیلم‌های «پسران آجری»، «دنیای محبوب» و «سگ‌های پوشالی» و سریال «عاشقانه» بازی کرده بود.

آلبوم «رستاخیز سرخ» همزمان با ایام عزاداری امام حسین (ع) منتشر شد

«رستاخیز سرخ» که از تازه‌ترین تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری به شمار می‌رود، با آهنگ‌سازی محسن جلیلی و مهدی آقایی و نوازندگی هنرمندانی، چون سعید نبئی (ترومپت)، مهدی آقایی (پیانو و کیبورد)، علیرضا مصدقی (عود) تولید شده و ضبط، میکس و مسترینگ آن در استودیو هلال انجام شده است.

این آلبوم ۱۱ قطعه بی‌کلام را دارد که یک بند آغاز و قطعات «گفتگوی تنهایی»، «آخرین دیدار»، «لالایی»، «رویای آرامش»، «علمدار»، «وداع»، «خوان خورشید»، «داغ تازه»، «شب فراق» و «قافله» را شامل می‌شود.

محسن جلیلی آهنگساز آلبوم «رستاخیز سرخ» درباره این آلبوم گفت: «این آلبوم موسیقی بی‌کلام است. بر اساس صحبت‌هایی که با آقای محمدی، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری داشتیم تصمیم گرفتیم آلبومی بر اساس موسیقی تعزیه و در فضایی تازه تولید کنیم. قطعات این آلبوم با محوریت ساز ترومپت که ساز اصلی تعزیه است شکل گرفته و حاوی خط روایی هستند و از آغاز حرکت کاروان سیدالشهدا به کربلا شروع می‌شود و تا حرکت کاروان اسرا به پایان می‌رسد.»

همکاری معمتمدی با سازمان صدا و سیما با نگاه عاشورایی

در پشت جلد این آلبوم آمده است: «عاشورا حماسه‌ای شگرف و عشقی تمام‌ناشدنی و واقعیتی است فرهنگ‌ساز. قرن‌هاست که از آن «رستاخیز سرخ» می‌گذرد، اما تا هنوز یاد و داغ این حماسه‌ی بزرگ و جانگداز در جهان و جهان آدمیان تازه است و به یاد آن جان‌های بیدار، حنجره‌ی سرخ عاشورا و عاشوراییان شده‌اند، تا ندای حق‌طلبی پیشوای بی‌بدیل آزادگان تاریخ امام حسین (ع) را فریادگر شوند...».

انتهای پیام/

آخرین اخبار از موسیقی ایران و جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار