رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از خرید تضمینی 639 هزار تن گندم از کشاورزان استان خبر داد .

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از خرید تضمینی 639 هزار تن گندم از کشاورزان استان خبر داد و گفت: 83 درصد پول گندمکاران استان نیز پرداخت شده است.

وی از تولید حدود 800 هزار تن گندم در استان در سال زراعی که گذشت خبر داد و گفت: میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان نیز به 639 هزار تن رسیده است.

وی از پرداخت 83 درصد پول گندمکاران استان هم یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون 800 هزار تن گندم در سیلوهای استان ذخیره داریم که مربوط به امسال و سال گذشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیاز گندم استان را حدود 250 هزار تن برآورد کرد و افزود: مابقی گندم به سایر استان‌های کشور حمل می‌شود.

شهبازی اشاره‌ای هم به رتبه اول کرمانشاه در تولید نخود در کشور داشت و تاکید کرد: تولید گندم استان در سال گذشته 65 هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه حدود یک سوم نخود کشور را تامین می‌کند، یادآوری کرد: کرمانشاه قطب تولید بذر نخود در کشور هم هست.

به گفته این مسئول، برخی از ارقام نخود کرمانشاه از جمله نخود "بیونیج" نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر هم برند است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از تهدید واردات نخود خارجی هم یاد کرد و گفت: حدود 65 هزار تن واردات نخود داریم که معادل نخود تولیدی استان کرمانشاه است.

شهبازی قیمت کنونی هر کیلو نخود در بازار را نیز حدود 7500 تومان اعلام کرد.

وی در ادامه از مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل نهاده‌های کشاورزی ایجاد شده هم یاد کرد و گفت: برای تامین کود مورد نیاز بسیاری از بخش‌ها با مشکل مواجهیم و امکان حمل و نقل آن در زمان مناسب وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، با بیان اینکه مشابه این مشکل در حمل و نقل چغندر نیز وجود دارد، افزود: برای حمل چغندر به کارخانه قند سایر استان‌ها با مشکل مواجهیم و فقط می‌توانیم حمل و نقل را تا دو کارخانه داخل استان انجام دهیم.

شهبازی درباره پروژه‌های اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی استان نیز اظهار کرد: در مجموع 28 پروژه شامل 12 پروژه ملی و 16 پروژه استانی با اعتبار بیش از 353 میلیارد تومان داریم که برای 7411 نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

وی میانگین یپشرفت این پروژه‌ها را 67 درصد اعلام کرد و افزود: این پروژه‌ها شامل تغییر زمان کشت نخود از بهاره به پاییزه، تغییر زمان کشت چغندر از بهاره به پاییزه، اصلاح نژاد گاو اصیل، اسب اصیل ایرانی و دام سبک، کاهش سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای و افزایش کشت کلزا، تولید زعفران و ... است.

در ادامه ساسان شاه‌محمودی معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات استان کرمانشاه نیز میزان تولید آبزیان استان در سال گذشته را 17 هزار و 200 تن اعلام و پیش‌بینی کرد این میزان در سال جاری به 21 هزار تن برسد.

وی اشاره‌ای هم به تولید ماهی در قفس در استان داشت و با بیان اینکه سال گذشته 640 تن ماهی در قفس در سدهای استان تولید شده، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است تولید ماهی در قفس استان امسال به 1350 تن برسد.

وی با بیان اینکه اکنون سرانه مصرف ماهی در کرمانشاه 9 کیلوگرم است، افزود: تا سال 98 این میزان را به 9.1 کیلوگرم خواهیم رسید .

 

 

انتهای پیام/د

ذخیره 800 هزار تن گندم در سیلوهای استان کرمانشاه

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.