گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه، 11 مهر ماه با موضوع شفافیت طلبی در مجلس برگزار شد.

گفتگوبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع شفافیت طلبی در مجلس با حضور محمدمهدی زاهدی و حجت الاسلام احد آزادیخواه نمایندگان مجلس به روی آنتن رفت.

زاهدی، نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا دوفوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان با موافقت بیش از ۱۹۰ نفر، رای نیاورد، گفت: وقتی که قانون اساسی نوشته شد به شفاف سازی قانون اساسی توجه شد که براساس اصل ۶۹ قانون اساسی، مذاکرات مجلس شورای ملی باید علنی بوده و گزارش کامل آن باید از طریق روزنامه‌ها و رسانه ملی برای عموم منتشر شود.

این نماینده مجلس افزود: در آن زمان سیستم دیجیتال به صورت امروزی وجود نداشت و درست از زمانی که سیستم، الکترونیکی شد به لحاظ ضعف این سیستم که البته در آن هم امکان شفاف سازی وجود دارد، ناگهان تغییر ریلی ایجاد شد و آرا به شکل امروزی درآمد.

وی درباره اینکه چرا برخی از نمایندگان نگران شفافیت هستند، تصریح کرد: شفافیت ۴ وجه دارد؛ یک وجه برای خود نماینده، یک وجه برای مردم به ویژه مردمی که رای داده اند، یکی برای منافع ملی و دیگری از منظر بین المللی است.

زاهدی افزود: از منظر مردم اگر این شفافیت وجود داشته باشد، سبب افزایش اعتماد ملی، اعتماد حاکمیت، اعتماد عمومی و همچنین انسجام ملی می‌شود، مجلس باید نماد اتاق شیشه‌ای باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مردم ما را انتخاب کرده اند که نماینده آن‌ها باشیم، چرا باید رفتار و گفتار ما دوگانه و متضاد با خواست مردم باشد؟ این نشان دهنده اعتماد ما به مردمی است که به ما رای داده اند.

حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مجلس و مهمان دیگر گفتگو در ادامه درباره بحث شفافیت طلبی در مجلس اظهار کرد: نماینده در مجلس، وکیل مردم است و به لحاظ شرعی وکالت مردم را دارد. اگر رای مردم نباشد، نماینده هویتی در مجلس نخواهد داشت، ما براساس دین، اجیر موکلین هستیم.

حجت الاسلام آزادیخواه افزود: این به معنی آن نیست که، چون موکل دولت نیستیم، پس مخالف آن هستیم. نماینده موکل ملت است و موضعش درباره دولت این است که در این باره خالی الذهن است.

این نماینده مجلس ادامه داد: لوایحی که از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته و نمایندگان نظر کارشناسانه خود را در مورد آن‌ها ارائه می‌دهند. قانون مرکز پژوهش‌ها را کنار نمایندگان قرار داده تا نماینده بدون مطالعه و بررسی رای ندهد، بنابراین موضعگیری نماینده نسبت به مردم مشخص و نسبت به دولت به طور نسبی یعنی گاهی مخالف و گاهی موافق است.

وی درباره حق مردم نسبت به نمایندگان منتخب خود بیان کرد:، چون ما وکیل ملت هستیم قاعدتا باید خواسته‌های ملت را جلو ببریم، یکی از حقوقی که ملت دارند این است که موضعگیری وکیلشان را بدانند که آیا وکیل منتخب آن‌ها اهدافشان را پیش می‌برد و یا خلاف خواست آن‌ها حرکت می‌کند؟ نا موظفیم مسیر را طوری پیش ببریم که موکلین در جریان کار‌ها قرار بگیرند. باید مذاکرات مجلس به استماع ملت برسد که در حال حاضر تا اندازه‌ای این امر از طریق صدا وسیما انجام می‌شود. خود فرآیند قانونگذاری شفافیت دارد، اما آن قانون اصلی که قانون رای گیری است، مخفی است.

حجت الاسلام آزادیخواه تصریح کرد: امضا کنندگان این طرح می‌خواهند گام آخر هم مانند گام پیشین شفاف باشد، این حداقل حقی است که مردم به گردن ما دارند.

حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر اصفهان در گفت و گوی تلفنی و در پاسخ به این پرسش که چرا طرح شفافیت طلبی در نوبت بررسی قرار گرفته است و کی به اجرا می‌رسد؟ گفت: اینکه چرا به این نحو شده و فوریت آن رای نیاورده خود نشان دهنده ضرورت این بحث است. ما باید به سمت یکرنگی، اعتمادسازی و صداقت پیش برویم.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: اگر مردم و نمایندگان طعم آثار خوب شفاف سازی را بچشند، به طرفداران این طرح افزوده خواهد شد و آن حداقل باقی مانده ها هم به جمع آن‌ها خواهند پیوست.

زاهدی درخصوص فرم‌هایی که از سوی هیئت رئیسه در اختیار نمایندگان قرار گرفته، بیان کرد: ما پیش از این هم طرح‌های این چنینی داشتیم؛ مثلا طرح مفاسد اقتصادی نمایندگان که با ۲۰۰ رای، بازهم تایید نشد. متاسفانه با اینکه خود نمایندگان رای دادند، اما در امضای دوفوریتی طرح، رای نمی‌دهند.

وی افزود: این دوگانگی باعث ایجاد نوعی بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمیت و مجلس می‌شود که شفافیت مانع از این امر خواهد شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مهم نیست این فرم‌ها آمده یا نه، مهم این است که این طرح عنوان شده و براساس آن اقدامات لازم انجام خواهد شد؛ ما باید در بحث آرا شفاف باشیم.

محمد مهدی زاهدی نماینده مجلس در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه در راستای شفافیت رای نماینده بر اساس کار‌های کارشناسی و باور شخصی خواهد بود گفت: اگر کار کارشناسی کرده باشیم نباید از رای خود بترسیم، زیرا با شفافیت قوانین منسجم‌تر و مجلس نیز پویاتر می‌شود.

نماینده مجلس با اشاره به اینکه سیستم مجلس براساس قانون اساسی می‌تواند ناظر بر همه دستگاه‌های اجرایی باشد افزود: مردم باید بر مجلس نظارت کنند، چرا باید از نظارت مردم بر مجلس بترسیم، در کوتاه مدت باید انتخابات مجلس استانی شود.

حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مجلس با اشاره به اینکه سیاست زدگی در مجلس غده سرطانی است گفت: در سؤال از رئیس جمهور نمایندگان مجلس قسم خوردند که امضای آن‌ها سیاسی نیست، طرح شفافیت مملو از مزیت‌ها برای ملت است و نگاه نمایندگان پیگیر تصویب این طرح هرگز سیاسی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ نفر در مجلس عضو فراکسیون‌ها هستند ادامه داد: سه فراکسیون این طرح را که حدود ۲۰۰ نفر هستند به امضا رساندند و معلوم است که طرح سیاسی نیست لذا تفکرات همه فراکسیون‌ها را می‌توان در آن مشاهده کرد بنابراین، یکی از اتفاقاتی که می‌تواند نماینده را در مسیر حرکت خود قرار دهد، طرح شفافیت آرا است.

آزادیخواه با بیان اینکه در موضع گیری‌های مجلس شفافیت ناقص و فشل است اظهار کرد: رای دادن عقبه کار کارشناسی می‌خواهد لذا مرکز پژوهش‌ها و مشاوران نمایندگان باید در این راستا به ما کمک کنند، یکی از گلایه‌ها و درد و دل‌های نمایندگان این است که گاهی اوقات آن‌ها از هدف اصلی فاصله می‌گیرند، خیلی وقت‌ها نمایندگان در نطقشان راجع به موضوعی اعلام موضع می‌کنند، اما وقتی کار به بحث‌های کارشناسی می‌کشد آن‌ها مجبور هستند دقت بیشتری کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما در مقام انتقاد می‌توانیم از وکلا درست انتقاد کنیم گفت: ممکن است برخی از انتقادات به نمایندگان درست نباشد، وقتی شفاف رای داده شود موکلین می‌توانند خیلی راحت ارزیابی و معدل گیری کنند.

وی با اشاره به ایجاد فشار اجتماعی و سیاسی ادامه داد: عده‌ای مقابل مجلس جمع می‌شوند و اعتراض نسبت به حقوق، شغل و سایر موارد می‌کنند یکی از خواستگاه‌های نمایندگان بحث کوچک سازی دولت است لذا، بزرگ کردن دولت با سیاست‌های نظام در تعارض است، ۹۰ درصد منابع در اختیار دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

آزادیخواه با بیان اینکه طرح شفافیت از دستور کار خارج نشده است و می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مطالبات مردم از ما تصویب طرح شفافیت است، خیلی از ابهامات و مسائل با شفافیت حل می‌شود.

حسین حاجی دلیگانی نماینده مجلس طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم با کمیسیون در خصوص این طرح رایزنی کنیم و اعضای کمیسیون مربوطه امیدواریم آن را تأیید کنند، گفت: می‌توان با ۵۰ امضا نوبت را به جلو بیندازیم تا در صحن بررسی شود.

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه نهایتا تا دو ماه آینده این طرح می‌تواند مصوب شود نیز گفت: نمایندگان باید شجاعت و رشادت داشته باشند و ببینند که حق کجاست، آن‌ها نباید کاری داشته باشند که مثلا چهار نفر از رای آن‌ها خوششان آمده یا نه، نماینده باید منافع و مصالح ملی را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه نماینده باید با کمال شجاعت آنچه را که بین خود و خدای خود است در جهت اعتلا و پیشرفت کشور گام بردارد اظهار داشت: کسی که نماینده می‌شود باید شجاعت و جسارت داشته باشد و از رای خود دفاع کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار