۱۸۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری و خشکه زاری مازندران امسال به کشت پاییزه کلزا، گندم اختصاص داده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حسن عنایتی مدیر زراعت اداره کل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پارسال کلزاکاران مازندرانی ۳۱ هزار و ۶۰۰ تن کلزا به مراکز خرید تحویل و ۸۶ میلیارد تومان به آن‌ها پرداخت شد گفت: مقرر شد امسال ۳۰ هزار هکتار مزارع شالیزاری و خشکه‌زاری مازندران به کشت این محصول اختصاص یابد.

وی با اشاره به رتبه دوم استان در کشور برای کشت دانه روعنی کلزا افزود: در مازندران ۱۸۰ هزار هکتار شالیزاری و خشکه زاری به کشت پاییزه اختصاص داده شده است.

مدیر زراعت اداره کل جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به اینکه در کشور ۳۳۰ هزار تن کلزا در سطح ۱۷۰ هزار هکتار استحصال شد، نشان دهنده تامین ۱۴۰ هزار تن روغن مصرفی و ۲۱۰ هزار تن کنجاله کشور و نیز ۴۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در مازندران است.

عنایتی به برنامه ۱۰ ساله برای تولید ۷۰ درصد روغن مصرفی و ۵۰ درصد کنجاله در مازندران اشاره کرد و گفت: پارسال ۱۷ هزار و ۱۰۰ هکتار شالیزاری و خشکه زاری استان به کشت کلزا اختصاص داده شده بود.

صدور گواهی صادرات برنج مازندران به کانادا

شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز  به نیازمندی کشور به روغن خوراکی اشاره کرد و گفت: ۱۷ هزار میلیارد تومان روغن وارد کشور می‌شود که این عدد مربوط به دلار ۳ هزار تومانی بوده است که اگر با قیمت ۱۰ هزار تومانی محاسبه شود ۴۱ هزار میلیارد تومان واردات صورت می‌گیرد که آسیب جدی به کشور وارد می‌کند.

وی از صدور گواهی صادرات برنج هفته گذشته به کشور کانادا خبر داد و افزود: برای نخستین بار گواهی صادراتی برای محصول برنج صادر شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی که از سال ۹۳ استخدام سازمان جهاد کشاورزی شدند ،باید تا ۱۰ سال در مراکز جهاد کشاورزی فعالیت داشته باشند.

شهیدی فر افزود:وزارت جهاد کشاورزی مقرر کرد پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی مبنی بر اصلاحیه این بخشنامه انجام شود و ۲۰ درصد کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی با دستور وزیر جهاد کشاورزی به واحد‌های ستادی جابجا شوند.

انتهای پیام/آ

کشت ۳۰ هزار هکتاری کلزا در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.