مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: استان یزد با دارابودن ۱۸ واحد کشتارگاهی از بهترین استان‌ها از لحاظ زیرساخت‌های موجود در کشور است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  علی اکبر حدادزاده مدیرکل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه  گفت: استان یزد با دارابودن ۱۸ واحد کشتارگاهی ازبهترین استان‌ها ازلحاظ زیرساخت‌های موجود در کشور است.

حداد زاده افزود: طبق استاندارد‌های جهانی ۲۵ درصد پروتوئین مردم باید از طریق فرآورده‌های دامی تهیه شود و درهمین راستا دراستان یزد بیش از ۳ میلیون واحد دامی درحال پرورش است که اداره کل دامپزشکی برای حفظ این جمعیت واکسیناسیون جمعیت دامی را بصورت مرتب انجان می دهد.

حفظ سلامت جامعه در چارچوب نظارت بر تامین غذای سالم

وی گفت: در نیمه اول سال جاری ۵۴۳ هزار راس دام واکسیناسیون قرار گرفتند وبا فعالیت سامانه قرنطینه مبدا و مقصد دراستان تمام رویداد‌های دامی قابل کنترل است و درسال گذشته ۱۳۲۵۲ فقره گواهی حمل بهداشتی دام طیور و فراورده‌های دامی صادرشده است.

حدادزاده ادامه داد: می توان دامپزشکان را سربازان گمنام سلامت دانست چرا که در صدر مشاغل پرخطر قرار گرفته و حفظ سلامت جمعیت دامی و انسان از وظایف خطیر این قشر است.

وی افزود: حفظ سلامت جامعه در چارچوب نظارت بر تامین غذای سالم و جلوگیری ازبروز بیماری‌ها و نظارت برمراکز توزیع، نگهداری و عرضه فراورده‌های خام دامی عمده وظیفه اداره کل دامپزشکی است و دامپزشکان سد بیماری‌های مشترک انسان ودام و به نوعی حافظان سلامت جامعه هستند.

فعالیت ۱۸ واحد کشتارگاهی در استان یزد

حداد زاده  با اشاره به اینکه استان یزد با دارابودن ۱۸ واحد کشتارگاهی ازبهترین استان‌ها ازلحاظ زیرساخت‌های موجود در کشور است گفت: ازاین تعداد ۲ کشتارگاه صنعتی در اشکذر و مهریز و ۳۴ واحد بسته بندی باظرفیت لیبل گذاری و بسته بندی ۱۴۵/۸ تن فراورده‌های خام دامی و ۲۰ مرکز جمع آوری شیر باظرفیت روزانه ۲۷۵ تن شیر و ۵ واحد توزیع خوراک دام باظرفیت ۲۱۵ تن روزانه در استان فعالیت می کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان به کشف و معدوم سازی ۱۰ هزار و ۲۴۰ تن لاشه دامی غیر بهداشتی از مراکز غیرمجاز درسال گذشته خبرداد و افزود:۷۹ واحد عرضه خدمات بهداشتی دامپزشکی درسطح استان فعال است وبه دامداران ارائه خدمت می کنند.

حدادزاده گفت: براساس آمار ۷۱ درصد افراد مبتلا به تب مالت روستایی,۲۴ درصد خانه دار و ۱۸ درصد دامدار هستند و بطور کلی ۴۶ درصد افراد از طریق دام و فراورده‌های دامی به این بیماری مبتلا می شوند.

وی ادامه داد:پ نیر محلی بیشترین احتمال ابتلا به این بیماری را در افراد ایجاد می کند که با قراردادن پنیر بمدت ۳ ماه در آب و نمک احتمال آلودگی به عامل تب مالت در آن را به صفر می رساند.

حداد زاده درمورد آمار ابتلا به هاری دراستان گفت: هرچند وضعیت ابتلا به هاری دراستان نسبت به سال ۹۲ کاهش چشمگیری داشته و از ۱/۰۵ درصد به کمتر از ۰/۵ درصد رسیده است امادرسال جاری ۱۲ کانون ابتلا به هاری شناسایی شده که هوشیاری بیشتر هم استانی‌ها را به ویژه دربرخورد با حیوانات دارای علائم هاری می‌طلبد.

لازم بذکراست: استان یزد از استان‌های موفق در زمیه کنترل بیماری تب برفکی، آنفولانزای فوق حاد پرندگان  و تب مالت بوده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار