تورانی با تشریح فعالیت‌ها مبتنی بر سند تحول بنیادین گفت: تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی داریم.
 
تألیف ۱۱۰۰ عنوان کتاب جدید طبق برنامه درسی ملی/ راه درازی تا نقطه مطلوب در پیش داریم/ تفریق موانع را به جای تزریق منابع در دستور کار قرار می‌دهیمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مراسم تجلیل از مولفان برتر کتاب‌های درسی که صبح امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: امروز بسیار خرسند هستیم که بازتابی در سرا و قلمرو آموزش و پرورش کشور به نام سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی و سایر زیرنظام‌ها، اهداف دوره‌های تحصیلی درخشیدن گرفت، سندی که به فرموده مقام معظم رهبری یک سند عالمانه، جامع، منسجم، پیشرو و قابل افتخار است.
 
وی ادامه داد: امروز مطلوب‌های ما روشن و مأموریت‌های ما معلوم است و باید قدم‌هایی را تا رسیدن به وضعیت مطلوب ترسیم شده برداریم، هرچند تا مطلوب فاصله داریم و وضع موجود ما مطلوب نیست، اما نمی‌توان آن را محبوب هم دانست.
 
تورانی تصریح کرد: این گردهمایی تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی بوده که به نام شهید مدافع حرم حججی نامگذاری شده است و شاهد یک اتفاق و حرکت بزرگ علمی، پژوهشی و مطالعاتی در حوزه کتاب‌ها و برنامه‌های درسی هستیم.

امید ما به اندیشه‌های پاک و زبان گویای معلمان است

وی افزود: اگرچه این کتاب‌ها و بسته‌های آموزشی و تربیتی موجود با تراز سند تحول آموزش و پرورش فاصله دارد، لکن جلوه‌های بسیاری از ارزش‌های معنوی و علمی از قبیل نماز، قرآن، اهل‌بیت، فقاهت، ولایت، سلامت و محیط زیست، دفاع مقدس، سبک و آداب زندگی مسئله شناسی و مهارت آموزی را شاهد هستیم و اکنون امید ما به اندیشه‌های پاک و زبان گویای معلمان است.
 
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: اگرچه معلمان نامهربانی دیده‌اند اما چون خورشید مهر می‌ورزند و از درخشش خویش نمی‌کاهند، بی‌ منت به فرزندان این آب و خاک مقدس خدمت می‌کنند.
 
تورانی اظهار کرد: کتاب‌ها و بسته‌های آموزشی و تربیتی تولید شده برآیند تلاش چندین ساله‌ای است که اهتمام و از خود گذشتگی قریب به 700 نفر از مولفان و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت به ویژه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را با خود به همراه داشته است.

همسویی پایه‌های تحصیلی با مفاد سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی

وی با اشاره به اینکه از سال 92 هرساله دو پایه از پایه‌های تحصیلی در رشته‌های نظری، رشته های فنی حرفه ای و کاردانش با مفاد سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی همسو شده و از طریق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن در حد امکان و مقتضیات اعمال شده است.
 
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه 200 عنوان کتاب در شاخه‌های مختلف پایه دوازدهم و در مجموع 1100 عنوان کتاب به پایان ماراتن خود می‌رسد، گفت: طی این 6 سال علاوه بر کتاب‌های نونگاشت، تولید چندین کتاب جدیدالعنوان از قبیل مدیریت خانواده و سبک زندگی، سلامت و بهداشت، اخلاق حرفه‌ای، جریان‌شناسی معاصر، تحلیل فرهنگی، تفکر و آداب و سبک زندگی، تفکر و فناوری، تفکر و پژوهش که به کتاب‌های ملت ساز معروفند شاهد بودیم.
 
تورانی گفت: راه درازی را تا نقطه مطلوب در برنامه درسی داریم،  باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم و به آنچه داریم افتخار می‌کنیم. اما خوب می‌دانیم که نداشته‌های ما هم کم نیستند و باید اهتمام بورزیم تا فاصله میان وضعیت موجود و مطلوب کوتاه و کوتاه‌تر شود
 
وی تصریح کرد: همه ما در داخل و خارج از آموزش و پرورش دل در گروه خدمت به نونهالان کشور داریم و به عنوان یک تیم برای حرکت به سوی قله گام بر می‌داریم، البته تنها صعود به قله هدف ما نیست بلکه پرواز را هدف خویش می‌دانیم.
 
تورانی اظهار کرد: در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مصمم هستیم تحولی عمیق را در راستای منویات حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و مفاد اسناد تحول بنیادین رقم بزنیم.

تشریح  سیاست‌های 6 گانه برای تحول عمیق در سازمان پژوهش

وی با تشریح سیاست‌های 6 گانه برای تحول عمیق در سازمان پژوهش گفت: ماندگاری کتاب‌های درسی یعنی خلق فرصتی برای آماده شدن جهت چرخش از همسویی به انطباق با سند تحول، پایدار سازی کتاب‌های درسی یعنی استفاده بیش از 2 سال از یک کتاب، انطباق تولیدات سازمان با سند تحول و برنامه درسی ملی، مرزگستری یعنی گشوده شدن درب‌های سازمان به روی کارشناسان، چابک‌سازی یعنی متنوع شدن مطالب و کم حجم شدن داده‌ها و کتاب‌های چندتالیفی و چند رسانه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه چشم‌انداز و افق دیدمان مشخص است، گفت: از این به بعد به همگان در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی نشان خواهیم داد که می‌توانیم و در این مسیر جدی و ثابت قدم هستیم.

اجازه نمی‌دهیم  آموزشگران فریبنده روح دانش‌آموزان را بربایند

تورانی بیان کرد: برای کودکان‌مان از تهرانی‌مقدم‌ها، شهریاری‌ها و میرزاخانی‌ها الگو ساخته‌ایم و روح خلاقیت و اعتماد به نفس را در آنها زنده می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد بخشی از راهزنان سودجوی سوداگر و آموزشگران فریبنده روح دانش‌آموزان در خارج از سیستم رسمی آموزش استعدادهای نوجوانان ما را بربایند.
 
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش و البته همه جامعه امروز ما ابتدا به امید و سپس به درست اندیشیدن و درست عمل کردن نیاز داریم.
 
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: نباید در چرخه کارهای نادرست قرار بگیریم، بلکه باید فرآیند مدیریت و بهینه‌سازی امور را در دستور کار قرار دهیم و احساس مسئولیت فردی و اجتماعی داشته باشیم تا بتوانیم به آسانی بر نداشته‌ها غلبه کرده و آموزش و پرورش را با همین داشته‌ها بهتر و درست‌تر از امروز رهبری و هدایت کنیم.
 
تورانی اظهار کرد: تفریق موانع را بجای تزریق منابع در دستور کار قرار می‌دهیم و به آنچه می‌گوییم، خود اولین شنونده هستیم تا به آن عمل کنیم؛ انتظار نداریم دیگران حرف‌های ما را بشنوند ولی رفتارهای ما را نادیده بگیرند، بنابراین تلاش‌ می‌کنیم تا وجدان سیستم و باطن جامعه را با خود همراه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مثبت اندیشی سرلوحه کارهای ماست، اظهار کرد: مثبت اندیشان اهالی تغییر هستند و امیدواریم شوق تغییر را در خویش زنده نگهداریم و یادمان نمی‌رود که خوب دشمن بهتر است، بنابراین اشتیاق بهتر از امروز بودن را در خویش نهادینه می‌کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار