پیشرفت اجرای سند تحول بنیادین که قرار بود آموزش و پرورش وارداتی را کنار بزند گویا اکنون در گروی پیاده سازی الگوی غربی است.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ «مقاومت در برابر تغییرات در آموزش وپرورش زیاد است» موضوعی که بارها و بارها از سوی سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان آموزش و پرورشی مطرح شد، اما هیچ گاه این موضوع مشخص نشده است که چه کسانی و چه عواملی اجازه تحول در سیستم فرسوده و وارداتی آموزش و پرورش را نمیدهند.
سند تحول بنیادین بعد از رونمایی نقشه راه آن که در سال ۹۴ به وقوع پیوست، بنابر اظهارات علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش از سال ۹۵ ضمانت اجرایی پیدا کرد؛ موضوعی که در کشاکش مسائل آموزش و پرورش آن طور که باید و شاید به وقوع نپیوست و همواره پای ثابت محورهای استیضاح وزرای آموزش و پرورش مطرح میشود.
سندی که قرار بود کشتی نجات آموزش و پرورش باشد حالا به گِل نشسته است و مقاومت در برابر تغییرات عامل این سکون مطرح میشود و معلوم نیست این مقاومت بنابر اظهارات متفاوت آموزش و پرورشیها بالاخره مربوط به خانوادههاست یا اینکه جریانی سنتی عامل چنین موضوعی شده است.
بیشتر بخوانید: توقف تحول در آموزش و پرورش بیمعناست/ روشهای یاددهی و یادگیری از دنیای امروز عقب است
تحول و حرکت رو به جلو موضوعی است که همواره آموزش و پرورشیها به آن اشاره دارند و بطحایی هیچ نقطه پایانی برای تحول در آموزش و پرورش تعیین نمیکند و معتقد است چنین موضوعی در آموزش و پرورش معنی ندارد.
در کنار این اظهارات، سند تحول بنیادین که نقشه راه بومی شده برای آموزش و پرورش تعیین کرده هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و از طرفی بر وارداتی بودن آموزشو پرورش انتقاد وارد میشود به گونهای که مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این مورد، گفت: باتوجه به اینکه آموزش و پرورش فعلی وارداتی است باید تحولاتی را مبتنی بر سند تحول بنیادین در این نظام حاکم کنیم؛ تغییراتی همه جانبه، نظاممند و آینده پژوهانه که مبتنی بر بینش و رفتار اسلامی باشد.
بیشتر بخوانید: آموزش و پرورش فعلی حاکم بر کشور وارداتی است/ دانش آموز باید اجازه انتخابگری داشته باشد
این موضوع در حالی مطرح شد که چندی پیش مرتضی نظری رئیس مرکز اطلاع رسانی آموزش بیان کرد: جریان «سنتی واپسگرای متحجر» اجازه نمیدهد این وزارت خانه از پوسته خود بیرون بیاید، حال آنکه تا پیش از این و بنابر اظهارات آموزش و پرورشیها خانوادهها عامل بخشی از این مقاومت بودند که با این صحبت معادلات به هم خورد و معلوم نیست خط جدیدی در برابر تغییرات ایجاد شده است یا خانواده جزو همان جریان متحجر قرار میگیرد.
حمیدرضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اظهاراتی که وجود مقاومتها در برابر تغییرات را مطرح میکند، گفت: این روش فرار رو به جلوی آموزش و پرورش است و این الفاظ را معمولا کسانی به کار میبرند که به شدت تفکر سیاسی دارند؛ وجود چنین افرادی هم برای آموزش و پرورش مضر است؛ این افراد زمانی مشکلات نظام را به ۳-۳-۶ و دولت قبل ارتباط میدادند، حال با توجه به اوضاع، مشکلات را به گردن گروهی سنتگرا میاندازند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان افزود: معمولا غرض از تفکر سنتگرا افراد مذهبی هستند یعنی مشکل این افراد دین است و مخالف سند تحول بنیادین هستند؛ وزیر محترم آموزش و پرورش نباید اجازه دهد رگههایی که ضدیت با سند تحول بنیادین دارند و با مذهب در آموزش و پرورش مخالفاند در منصبهای این نهاد تعلیم و تربیت حضور داشته باشند.
وی اظهار کرد: متأسفانه گاهی شاهد هستیم که بوقهای تبلیغاتی آموزش و پرورش چنین حرفهایی را میزنند و در رسانه ملی به طور علنی مشکل کشور را مشکل دین و مذهب میدانند و معتقدند باید به اروپا وصل شویم تا مشکل آموزش و پرورشمان حل شود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: این اظهارات همان مصداق اجرای ۲۰۳۰ است؛ ۲۰۳۰ امروز یک نوشته نیست و برخی آدمها در آموزش و پرورش حضور دارند که مصداق بارز ۲۰۳۰ هستند.
سند تحول بنیادین با 6 زیر نظام همچنان لنگان حرکت می کند و هزاران راه حل فانتزی و روی کاغذ هم که از گوشه و کنار برای اجرای بهتر این سند به ثبت رسیده، به نتیجه نرسیده است.
حاجی بابایی درباره وضعیت اجرای سند تحول بنیادین در شرایط فعلی اظهار کرد: اکنون نه تنها سند تحول پیشرفتی نداشته است، بلکه قسمتهایی از سند تحول بنیادین که اجرایی شده بود، دچار مشکل است.
وی ادامه داد: تعطیلی مجتمعهای آموزشی روستایی از جمله مصادیق خدشه در فرآیند اجرای سند تحول بنیادین به شمار میرود و هزاران دانشآموز روستایی به این ترتیب از تحصیل باز میمانند؛ در نتیجه کیفیت آموزشی در روستاها رو به کاهش میرود و این در حالی است که رشد جمعیت دانشآموزی را شاهد هستیم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش به موضوع پوشش تحصیلی در دورههای فنی و حرفهای و کار و دانش اشاره و اظهار کرد: متأسفانه طی سالهای اخیر کاهش ۱۰ درصدی در میزان جذب دانشآموزان را شاهد بودیم که این رقم در سال ۹۲ به ۴۴ درصد رسیده بود، اما اکنون نرخ پوشش تحصیلی حدود ۳۴ درصد برآورد میشود.
حاجی بابایی با اشاره به موضوع کتابهای درسی گفت: با توجه به وجود برنامه درسی ملی رشد قابل توجهی را در این حوزه مشاهده نکردیم، در حالی که راهکارهای گوناگونی همچون رشد و توسعه آموزشهای قرآنی در سند تحول بنیادین مطرح شده و توسعه تربیت بدنی با توجه به چشم انداز تعیین شده برای آن پیش نرفته است.
وی ادامه داد: تمامی مشکلاتی که در شرایط فعلی وجود دارد به دلیل آمارهایی است که اساسا به طور واقعی برای برنامهریزیها در نظر گرفته نشده است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال ۹۲ معاونت نیروی انسانی وقت آقای عسگری آزاد گزارشی را درباره کل دولت به ویژه آموزش و پرورش آماده کرده بود و این گزارش به دولت و مجلس ارائه شد که آمارها آموزش و پرورش را به بیراهه برد چرا که گزارشها، غلط و غیر کارشناسی بود.
حاجی بابایی افزود: به واسطه همین آمارها آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش گزارشها و آدرسهای غلطی را درباره نیروی انسانی اعلام کردند و مدعی بودند که ۱۵۰ هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش داریم، به دنبال این موضوع جو سازی علیه معلمان راه افتاد که این افراد سواد کافی برای درس دادن ندارند.
وی گفت: اظهاراتی مبنی بر فعالیت معلمان در سمتهایی مانند خدمتگزار، سرایدار و آشپز فضای سنگینی برای معلمان و فرهنگیان ایجاد کرد و نتیجه این آدرس غلط علاوه بر توقف سند تحول بنیادین، کل آموزش و پرورش را هم با چالشی جدی مواجه کرده است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه طی ۵ سال اخیر دولت کمک چندانی برای تأمین نیروی انسانی نکرده است، اظهار کرد: در این اوضاع دانشگاه فرهنگیان تقریبا تعطیل شده است؛ از طرفی دیگر هر ساله حدود ۳۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته شدند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان تصریح کرد: در زمان وزارت آقای فانی، قرار بود جلساتی با سایر وزارتخانهها برگزار شود تا نیروی مازاد را به سایر نهادها انتقال دهند و این موضوعات باعث شد که عواقب آن را وزیر فعلی تحمل کند.
حاجی بابایی با بیان اینکه آموزش و پرورش در شرایط فعلی ۱۹۴ هزار نیرو کمبود دارد، گفت: برای رفع این کمبود مدارس روستایی تعطیل شد، تراکم دانشآموزی در کلاسهای درس افزایش پیدا کرده است و از میانگین ۲۲/۵ دانش آموز به بیش از ۳۰ دانشآموز در هر کلاس رسیدیم و تعداد معاونان، مربیان پرورشی، مربیان ورزشی و معلمان قرآن مدارس کاهش پیدا کرده است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: در کنار کاهش معلمان و مربیان مدارس، مدیران و معاونان موظف شدند تدریس اجباری داشته باشند که همه این موارد ناشی از یک بررسی غلط بود.
حاجی بابایی به موضوع مدرسه فروشی در نظام تعلیم و تربیت اشاره و اظهار کرد: آموزش و پرورش به جای مدرسهداری به واگذاری برخی مدارس پرداخت که این موضوع به شدت با اعتراض مردم مواجه شد، به طور مثال در منطقه ۳ تهران مدارس دولتی به حدی کاهش یافته است که اولیا به سختی می توانند مدرسه دولتی برای تحصیل فرزندشان انتخاب میکنند.
وی تصریح کرد: علاوه بر این موضوع مدارس تیزهوشان، شاهد و نمونه دولتی مورد هجمه قرار گرفت و سعی شد تا بر اساس این تصمیم، مردم به مدارس غیر دولتی روی آورند و به نوعی خصوصیسازی رواج پیدا کرد که در کمتر کشوری چنین شرایطی وجود دارد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز آموزش و پرورش با مشکل اساسی روبه رو است و آن هم نیروی انسانی در این نهاد تعلیم و تربیتی محسوب می شود که به منزله ستون خیمه آموزش و پرورش مطرح است.
حاجی بابایی با بیان اینکه معلمان دریافتی مناسبی ندارند، گفت: در کنار این مشکل معلم باید در کلاس درس با تراکم بالای دانشآموزی انواع طرحهای آموزشی همچون طرح توصیفی را اجرایی کند که تحقق آن با مشکل روبه رو است.
یکی از مشکلات آموزش و پرورش صندلیهای لرزان کرسی وزارت برای وزرای این دستگاه تعلیم و تربیتی است و اغلب، محورهای استیضاح وزرا مسائلی چون اجرا نشدن سند تحول بنیادین و روشهای بومی و کارشناسی برای تربیت نسل آینده است.
حاجی بابایی درباره عملکرد بطحایی و تاثیر استیضاح وی در حل مشکلات آموزش و پرورش تأکید کرد: امروز باید به آموزش و پرورش کمک کرد تا فعلا با وجود مشکلات سر پای خودش بایستد و در چنین موقعیتی که مدارس باید ساماندهی شوند، موضوع تغییر وزیر فعلا مطرح نیست تا مدارس به ثبات برسند؛ در واقع الان زمانی نیست که به آموزش و پرورش تلنگر بزنیم.
هرچند پیش از این هم بطحایی با اعلام آمادگی در برابر استیضاح بیان کرده بود؛ آمادگی پاسخگویی به سوالات نمایندگان را دارد و هرجا که آنها قانع نشدند، صندلی وزارت را تحویل خواهد داد.
انتهای پیام/
گزارش از: آتوسا دولتیاری