نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: مشکل ایجادشده در حوزه حمل‌ونقل توسط عده‌ای از رانندگان و با بهره‌گیری از فضای مجازی ایجادشده است که اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد، ایجاد اختلال در کشور راهکار مناسبی برای بیان آن نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ابراهیم غلام‌زاده نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در کارگروه ویژه اقتصادی، گفت: امروز مشکلات رانندگان و ذی‌نفعان حوزه حمل‌ و نقل مسائلی ازجمله سختی دسترسی و یا عدم تحویل قطعات یدکی و خدمات گارانتی، کمبود لاستیک و یا با چند برابر قیمت، میزان تناژ حمل بار، سوخت غیراستاندارد و قاچاق سوخت است.

وی با بیان این‌که این موضوع مشکلات رانندگان را دچار بحران کرده است، افزود: توجیه نکردن اقتصادی صنعت حمل‌ و نقل از معضلات اساسی فعالان این بخش است به‌طوری‌که حمل کالا در شرایط فعلی صرفه اقتصادی برای فعالان این بخش ندارد.

غلام‌زاده گفت: اختلال در سیستم حمل‌ونقل علاوه بر تولید و صادرات بر سایر بخش‌های اجتماع، اشتغال و معیشت مردم تأثیر دارد و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع برای رسیدگی توسط بخش دولتی و خصوصی است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: هم‌اکنون بیشتر کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی و تولیدی ما با مشکل تأمین مواد اولیه و رساندن محصول به بازار مواجه هستند و در موضوع مهم صادرات استان نیز مشکلات جدی ایجادشده است.

وی ادامه داد: معضل امروز حمل‌ و نقل عدم توازن عرضه و تقاضاست به‌طوری‌که تقاضا برای حمل بار بیش از ناوگان حمل‌ و نقل موجود استان است که این مهم باید درگذشته موردبررسی قرار می‌گرفته تا امروز با بحران مواجه نشویم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس مطرح کرد: تجربه گذشته نشان می‌دهد اتفاقاتی که فضا را با بحران روبرو می‌کند با ارائه وعده‌های بی‌نتیجه‌ای خاتمه می‌یابد لذا نباید فضایی فراهم باشد که نظم و اختلال در جامعه ایجاد شود و نیاز است دستگاه‌های امنیتی و نظارتی بر مسائل مهم نظارت کنند.

غلام‌زاده بابیان اینکه نیاز است متولیان بخش دولتی با انجام کار‌های فنی و علمی نسبت به حل مشکلات صنعت حمل‌ونقل اقدام کنند، بیان کرد: در سال‌های گذشته در حوزه حمل‌ و نقل کار‌های بسیار کمی انجام‌شده و بحران امروز در این حوزه به علت کم‌کاری‌های سال‌های قبل است.

وی بیان کرد: در حال حاضر رانندگان که با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که متولی سازمانی مشخص و معلومی ندارند و چیزی که در واقعیت وجود دارد این است که سازمان حمل‌ونقل سازمان شرکت‌های حمل‌ونقل و نه بازیگران اصلی حوزه حمل‌ونقل که کامیون داران و رانندگان است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس بابیان اینکه هم‌اینک ۲۵۰ شرکت حمل‌ونقل و حدود ۳۵ هزار کامیون در استان فارس فعال است که از تعداد کامیون‌های موجود استان کمتر از پنج درصد از این تعداد متعلق به شرکت‌های حمل‌ونقل است، عنوان کرد: نیاز است رفع مشکلات رانندگان و حمل‌ونقل به‌صورت اساسی موردتوجه قرار گیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس گفت: بحث اصلی در حوزه حمل‌ونقل این است که فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان ما دچار مشکل حمل کالا هستند و این روند به تمام بخش‌های جامعه آسیب جدی وارد می‌کند.

یلدا راهدار بابیان اینکه حل‌وفصل اساسی مشکل ناوگان حمل‌ونقل استان در دستور کار پارلمان بخش خصوصی است، بیان کرد: کار‌های انجام‌نشده در بخش حمل‌ونقل فراوان است و اتاق بازرگانی این مشکلات را رصد کرده و با بررسی علمی و ارائه راهکار‌های اجرایی به دنبال رفع و یا کاهش این مشکلات است.

شرکت‌های تولیدی برای حمل بار، نیازهایشان را به اداره حمل‌ونقل جاده‌ای استان اعلام کنند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس گفت: در سیستم حمل‌ونقل استان سیستم عرضه و تقاضا مناسب نیست، اما بحران امروز حوزه حمل‌ونقل در پی معضلاتی است که به علت ساختار‌های نامناسب درگذشته بوده است.

علیرضا سیاه پور افزود: رسیدگی و رفع مشکلات حمل‌ونقل از سال گذشته در دستور کار دولت قرارگرفته و ما نیز در استان کار‌هایی در حوزه رتبه‌بندی و توانمندی سازی شرکت‌های حمل‌ونقل استان انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به مشکلات عدیده ذی‌نفعان حوزه حمل‌ونقل استان و اقدامات انجام‌شده برای رفع مشکلات، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در این حوزه وجود دلالان به اسم بازاریاب است که این افراد تا بیش از ۷۰ درصد هزینه حمل‌ونقل را دریافت می‌کنند و ما در تلاش برای حذف دلال‌ها مابین شرکت حمل‌ونقل و شرکت‌های تولیدی هستیم.

این مقام مسؤول ادامه داد: در ساختار‌های موجود دولتی و خصوصی در حوزه حمل‌ونقل مشکلاتی وجود دارد که ما با انجام کار کارشناسی به دنبال اصلاح این ساختار‌ها هستیم که اگر این مهم محقق شود بسیاری از مشکلات ذی‌نفعان این بخش نیز مرتفع می‌شود.

سیاه پور بابیان اینکه رفع تمام مشکلات حوزه حمل‌ونقل و خواسته رانندگان نیازمند گذر زمان است که نتایج اقدامات انجام‌شده برای ذی‌نفعان ملموس باشد، مطرح کرد: بر این باوریم راه رفع مشکلات حمل‌ونقل نیاز به تعامل بیش‌ازپیش بخش دولتی و خصوصی است که باید بیشتر از گذشته باشد.

وی بیان کرد: هم‌اکنون اقدامات مؤثری در حوزه تأمین لاستیک، روغن، قطعات و امنیت رانندگان انجام‌شده است به‌طوری‌که علاوه بر نیروی انتظامی و اسکورت خودروها، بیش از ۸۰ گشت راهداری برای کنترل جاده‌ها در استان فعال است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان فارس تصریح کرد: در حال حاضر برای مدیریت شرایط ایجادشده در سیستم حمل‌ونقل استان شرکت‌های تولیدی برای حمل بار، نیازهایشان را به اداره حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کنند تا اقداماتی برای حمل‌ونقل کالا‌های تولیدی استان انجام شود و مشکلی برای کارخانه‌های ما ایجاد نشود.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار