شهد انگور به کام اقتصاد

برداشت انگور به عنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی آذربایجان غربی هر سال در اواخر شهریورماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛برداشت انگور به عنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی آذربایجان غربی هر سال در اواخر شهریورماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت و باغداران این استان مرزی از ۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول با ارزش را برداشت میکنند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ پیش بینی میزان برداشت انگور امسال را ۱۶۰ هزار تن اعلام کرد وگفت :در حال حاضر در رتبه چهارم تولید انگور کشور قرار داریم.
 
کریم زاده می‌گوید: این استان با تولید ۳۰ رقم انگور ویژگی ممتازی به لحاظ تنوع تولید دارد و ارقامی همچون سفید کشمشی، قرمز کشمشی، تبرزه سفید وقرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قیزل اوزوم ازمهمترین و بازارپسندترین ارقام بشمار میروند.
 
حیدرنژاد رئیس اتحادیه صادر کنندگان میوه آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛انگور این استان را مرغوب‌ترین انگورجهان اعلام میکند و پیش بینی میکند امسال بیش از ۶۰ هزار تن بصورت تازه خوری صادر شود.
 
وی از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، روسیه، عراق، افغاستان، پاکستان و کشور‌های اروپایی به عنوان کشور‌های هدف صادراتی نام میبرد و میگوید قیمت انگور صادراتی امسال بین ۱ تا۲دلار می‌باشد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع ومعادن و کشاورزی آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ با اشاره به ارزش اقتصادی انگور از صادرات ۷۰ هزارتن فراوری‌های انگور از جمله آب میوه وکنسانتره، کشمش و دوشاب خبر میدهدو معتقد است باید با هدف بالا بردن ارزش اقتصادی انگور به سمت صنایع فرآوری رفت.
 
تاج الدینی با اشاره به اهمیت انگور و مصرف آب کم آن باید تلاش کنیم بخشی از باغ‌های سیب را به باغ انگور تبدیل کنیم تا هم سیب ارزش اقتصادی پیدا کند و هم انگور.
 
امانی معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ با تاکید بر توسعه باغات انگور می‌گوید باتوجه به این نکته که سیب یک محصول کوهپایه‌ای است و تولید آن در دشت‌های استان با توجه به دو برابر مصرف نسبت به انگور وهم چنین طعم و مزه مناسب نیست و از طرف دیگر با توجه به وضعیت نامناسب دریاچه ارومیه باید هرچه سریعتر باغات سیب در دشت ارومیه را به انگور تبدیل کنیم.
 
صفوی مدیر تنها واحد تولید کشمش در آذربایجان غربی هم در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛با اشاره به صادرات مناسب کشمش به اروپا، روسیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس با قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان اعتقاد دارد هرچقدر کشمش تولیدشود باز هم مشتری خواهیم داشت و نگران فروش نیستیم.
 
ایزدنیا مدیر عامل یکی از شرکت‌های تولید آب میوه وکنسانتره هم از صنایع فرآوری به عنوان دستاورد اقتصادی نام میبرد و گفت؛ صادرات آب میوه و کنسانتره در راستای توسعه صادرات غیر نفتی حائز اهمیت است و صنایع فراوری استان توان ۵ برابر تولید فعلی را دارند.
 
 بالازاده کشاورز و تولید کننده انگور که ۱۰ هکتار از باغات سیب را به باغان نوین انگور به حالت ایستاده و آبیاری قطره‌ای تبدیل کرده است می‌گوید امسال با یک سوم آب مصرفی ۳ برابر سود داشته ام و قصد دارم باغات انگور را باز هم توسعه بدهم.
 
در حال حاضر درآمد آذربایجان غربی از کل مشتقات انگور ۱ هزار میلیارد تومان است که در صورت توسعه باغات انگور و هم چنین اجرای برنامه‌های صنایع فراوری میتوان این درآمد را به راحتی چند برابر کرد.
 
انتهای پیام/م
 

برداشت انگور در آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.