کارشناس مسائل افغانستان گفت: مشارکت زنان در انتخابات پارلمان افغانستان چشمگیر بوده است.

مشارکت پررنگ زنان در انتخابات افغانستانبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  هفته جاری انتخابات پارلمانی در افغانستان انجام می‌شود. در مجموع 2500 نفر در این انتخابات شرکت می کنند که حدود 500 نفر از این تعداد را  زنان به خود اختصاص داده اند که گفته می شود با فرهنگ سنتی جامعه افغانستان به نوعی در تضاد است. حال این سوال پیش می‌آید که حضور این تعداد زن در پارلمان این کشور، نشان از تغییر فرهنگشان دارد؟

نوذر شفیعی کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد انتخابات افغانستان، گفت: کاندیدهای انتخابات پارلمانی در افغانستان برای یک دوره پنج ساله کاندید می‌شوند و مردم هم در این انتخابات رای غیر قابل انتقال دارند؛ یعنی هر کس فقط می‌تواند رای خود را به کاندید بدهد و نزدیک به 249 کرسی هم در مجلس وجود دارد؛ اخیرا افغانستان از آلمان دستگاه‌های الکترونیک رای گیری وارد کشور کرده و انتخابات به صورت آنلاین انجام می‌شود؛ واجدین شرایط رای هم از سه ماه قبل ثبت نام می‌کنند، بنابراین تعداد شرکت کنندگان مشخص است و پس از احراز هویت هم در روز تعیین شده، رای خود را ثبت می‌کنند.

وی  در ادامه افزود: امسال 14 ملیون نفر واجد شرایط رای بودند که از میان آنها حدود 9 ملیون نفر در انتخابات شرکت کردند؛ اما با وجود احزاب متعدد در افغانستان، مبنای رای دهندگان ویژگی‌های قومی-قبیله‌ای است؛ به صورتی که ما می‌توانیم در انتخابات این کشور به جای اینکه از احزاب نام ببریم، از قومیت‌های مختلف مانند پشتون، تاجیک و ازبک نام ببریم.

شفیعی در مورد اینکه چه احزاب یا اقوامی عموما اکثریت آراء را به دست می‌آورند، عنوان کرد: طبق انتخابات قبلی اکثریت آراء با پشتون‌ها بود  که پس از آن قوم تاجیک بیشترین آراء را به خود اختصاص دادند. البته نزدیک به 60 نفر از اعضای پارلمان را زنان تشکیل می‌دهند که هر استان بر طبق جمعیت خود یک الی دو نماینده زن دارد، البته این حداقل میزانی بود که به زنان اختصاص داده شده است. اما اگر زنان بیش از این هم رای بیاورند ورودشان به مجلس مانعی ندارد.

کارشناس مسائل افغانستان درباره حضور نماینده‌های زن درمجلس این کشور گفت: با توجه به اینکه جامعه افغانستان به شدت سنتی است، همینکه برای زنان سهمیه قائل شده و عرصه را برای حضور  آنها باز گذاشته‌اند، پیشرفت قابل توجهی است و به همین دلیل هم موضوع حضور زنان در پارلمان افغانستان بیش از کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

وی در مورد حقوق زنان در افغانستان  تصریح کرد: افغانستان دارای فرهنگی به شدت عقب مانده و سنتی است که برای زنان حقوق انسانی قائل نیستند؛ اما امروزه با توجه به  ایجاد تحولات دموکراتیک در افغانستان، حقوق زنان کمی ارتقا پیدا کرده است و اکنون علاوه براینکه  تعداد زنان رای دهنده و شرکت کننده زیاد است، قانون هم از حقوق  آنها حمایت می‌کند.

شفیعی در پایان اظهار کرد: در افغانستان هر چه از شمال به سمت جنوب پیش رفته و به مرز پاکستان نزدیک شویم، جامعه سنتی تر می شود. قوم پشتون هم از اقوام دیگر افغانستان سنتی تر هستند، زیرا پشتون‌ها را افرادی ایلی‌ عشیره‌ای تشکیل می‌دهند و افراد طالبان هم بیشتر از میان این قوم هستند. بنابراین زمانی که سنت پشتون‌ها و تفکر طالبان کنار هم قرار می‌گیرند، حقوق زنان به ماندن در چهاردیواری خانه و تربیت فرزندان محدود می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار