به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید در ابتدا بهتر باشد پیش از آشنایی با چانگان سیاس ۳۵، نگاهی به تاریخچهی شرکت چانگان داشته باشیم؛ گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ و در شهر چونگکینگ، واقع در غرب کشور چین تأسیس شد. چانگان در زمینهی طراحی، توسعه، تولید و فروش خودروهای سواری و تجاری فعالیت دارد؛ خودروهای سواری و تجاری این شرکت، تحت برندهای چانگان و چانا به فروش میرسند.
چانگان طی همکاریهای مشترکی که با فورد، Groupe PSA، مزدا و سوزوکی دارد، محصولات آنها را برای عرضه در بازار چین تولید میکند. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین به شمار میرود و در سال ۲۰۱۲ با تولید ۱.۹ میلیون دستگاه خودرو، به جایگاه چهارم این کشور از لحاظ حجم تولید دست یافته است.
چانگان CS۳۵ نخستین خودروی شاسیبلند شرکت چینی چانگان است. این خودرو در ابتدا در قالب طرحی مفهومی موسوم به Changan SUV در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۱ به نمایش گذاشته شد و از نسخهی تجاری آن در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۲ رونمایی شد. این خودرو در نهایت در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ بهصورت رسمی روانهی بازار چین شد.
طی سالهای اخیر خودروهای شاسیبلند و کراساوور به محبوبیت بسیار بالایی دست یافتهاند؛ بهطوری که غالبا در بسیاری از کشورها شاهد فروش بالای خودروهای این کلاس هستیم. به نظر میرسد این روند در کشورمان نیز در حال شکلگیری است؛ چرا که بسیاری از مردم به خرید خودروهای شاسیبلند علاقهمند هستند؛ از این رو شرکتهای خودروساز داخلی سعی دارند با عرضهی محصولاتی در کلاس خودروهای شاسیبلند، از گرایش به وجود آمده، بهره ببرند.
در این بین شرکت سایپا نیز برای عقب نماندن از رقبای خود، سال گذشته با بومیسازی چانگان CS۳۵ به جمع تولیدکنندگان خودروهای شاسیبلند پیوست؛ این خودرو در کارخانهی سایپا در کاشان تولید میشود. البته سری اول سیاس ۳۵ پیش از تولید در داخل، بهصورت مستقیم از کشور چین وارد کشورمان میشد.
سیاس ۳۵ یک خودروی شاسیبلند شهری و دیفرانسیل جلو است که بر مبنای خودروی سدان Changan EADO توسعه داده شده است. چانگان در ابتدا این خودرو را تنها با پیشرانهای به حجم ۱.۶ لیتر و در دو نسخهی دستی و اتوماتیک عرضه میکرد؛ اما در پاییز سال ۲۰۱۴ امکان سفارش آن را با پیشرانهی ۱.۵ لیتری نیز فراهم کرد؛ البته این پیشرانه تنها به همراه جعبهدندهی دستی قابل سفارش است.
بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت چانگان، این خودروساز در سال ۲۰۱۱ موفق به توسعهی فناوری جدیدی موسوم به BlueCore شده که مرتبط با قوای محرکهی خودرو است. چانگان مدعی است که فناوری یادشده، بدون لطمه زدن به عملکرد کلی پیشرانه، میزان مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده توسط آن را به ترتیب حدود ۲۰ و ۴۰ درصد کاهش میدهد.
اما سایپا این خودرو را تنها با پیشرانهی ۱.۶ لیتری تولید میکند. پیشرانهی یادشده از نوع چهار سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ است و میتواند توان بیشینهای معادل ۱۲۳ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر گشتاوری که پیشرانهی چانگان CS۳۵ تولید میکند، معادل ۱۶۰ نیوتنمتر است که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. عملکرد سوپاپها نیز توسط سیستم DVVT یا سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، تنظیم میشود.
سایپا سیاس ۳۵ را در دو مدل دستی و اتوماتیک روانهی بازار کرده است؛ سیستم انتقال قدرت مدل دستی از نوع ۵ سرعته و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و مدل اتوماتیک این خودرو از سیستم انتقال قدرت ۴ سرعته بهره میبرد و بهصورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۷ لیتر مصرف سوخت دارد.
حداکثر سرعت مدل اتوماتیک سیاس ۳۵ معادل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت که چندان رضایتبخش نیست. در خصوص حداکثر سرعت و شتاب مدل دستی خودرو، اطلاعاتی در دست نیست؛ با این حال میتوان حدس زد که عملکرد این مدل بهصورت جزئی بهتر از مدل مجهز به جعبهدندهی خودکار باشد.
چانگان برای محور جلوی سیاس ۳۵، سیستم تعلیق مستقل مکفرسون را برگزیده و در محور عقب آن از نوع سیستم تعلیق غیر مستقل بازوهای کشنده استفاده کرده است. سیستم فرمان چانگان CS۳۵ از نوع الکترونیکی EPS است و با استفاده از یک موتور الکتریکی، در مانورهای مختلف به راننده جهت تسهیل چرخش فرمان کمک میکند.
ترمزهای جلو و عقب چانگان CS۳۵، به ترتیب از نوع دیسکی خنکشونده و دیسکی ساده هستند؛ این موضوع را میتوان یکی از نقاط قوت سیاس ۳۵ به شمار آورد، چرا که هنوز هم در محور عقب بسیاری از خودروهای داخلی از ترمزهای کاسهای استفاده میشود.
یکی از مهمترین شاخصههایی که میتواند هر شخصی را نسبت به خرید خودرویی ترغیب کند، طراحی ظاهری آن است. چهبسا خودرویی با طراحی جذاب و مشخصات فنی نامناسب، به محصولی پرفروش بدل شود؛ از این رو چانگان وقت زیادی صرف ظاهر چانگان CS۳۵ کرده است. گفته میشود این کمپانی چینی طراحی خودروی مورد بحث را به دست یک طراح ایتالیایی به نام لوچیانو دیامبروزیو سپرده بود.
سیاس ۳۵ طراحی نسبتا جذابی دارد و بهجرئت میتوان آن را جزو زیباترین خودروهای چینی بازار داخلی نامید. با وجود آن که CS۳۵ ابعاد چندان بزرگی ندارد؛ اما خطوط بدنهی این خودرو بهگونهای طراحی شدهاند که آن را عضلانی نشان میدهند. در نمای جلو شاهد جلو پنجره متشکل از سه نوار کروم هستیم که آرم V. شکل چانگان را در بر گرفته است، جلوپنجرهی خودرو، هماهنگی خوبی با چراغهای جلو دارد و چراغهای عقب نیز هماهنگی خوبی با طراحی بخش جلو دارد.
نمای جانبی خودرو شامل دو خط مورب است که یکی از آنها بر دستگیرهی درها منطبق شده و انتهای آن تا لبهی چراغهای عقب امتداد پیدا کرده است؛ چانگان روی این چراغها نیز در امتداد خط مورب یادشده برجستگیهایی ایجاد کرده است. اما خط مورب دوم عضلانیتر است و تا روی گلگیرهای خودرو ادامه پیدا کرده است.
چانگان CS۳۵ از طراحی بدنهی خوبی برخوردار است. اما توقع خودرویی زیبا و چشمگیر نداشته باشید و این خودرو در بهترین حالت، تنها رضایت شما را فراهم خواهد کرد. اما به هیچ وجه نمیتوان این کراساوور را جز آن دسته از خودروهایی دانست که بینندگان را مدت زیادی محو طراحی خود میکنند.
نمای داخلی خودرو از طراحی ساده و البته زیبایی بهره میبرد؛ بخشهایی از نمای داخلی نظیر غربیلک فرمان و دو کانال بزرگ تهویهی هوای موجود در بخش میانی کنسول، به برخی از خودروهای فورد شباهت غیر قابل انکاری دارند که احتمالا این موضوع به دلیل تأثیری بوده است که تولید خودروهای فورد بر مهندسان و طراحان چانگان گذاشته است. CS۳۵ فضای کابین زیباتری نسبت به بدنهی خود دارد و الهام از طراحیهای شرکتهای مطرح غربی باعث شده است در این بخش نمرهی خوبی بگیرد.
شرکت سایپا صندلیهای چرمی را بهعنوان آپشن در نظر گرفته است و از این نوع صندلی تنها در مدل اتوماتیک سیاس ۳۵ استفاده میکند. در بخشهای مختلف خودرو از دوختی به رنگ قرمز استفاده شده است که ترکیب آن با رنگ مشکی داخل کابین، ظاهر اسپرتتری به خودرو میبخشد.
همانطور که پیش از این اشاره شد، اگرچه چانگان CS۳۵ عنوان خودروی شاسیبلند را یدک میکشد؛ اما به هیچوجه خودروی بزرگی نیست و تنها میتوان آن را برای خانوادهای چهار نفره مناسب دانست؛ بنابراین چنانچه خانوادهی پرجمعیتی دارید یا به خودرویی خانوادگی برای سفرهای برونشهری نیاز دارید؛ بهتر است به دنبال خودروی بزرگتری باشید.
در حالت کلی میتوان گفت: این خودروساز چینی وقت زیادی صرف طراحی نمای داخل و خارج آن کرده است و حاصل کار بهخصوص در بخش داخلی، این موضوع را تأیید میکند. CS۳۵ طراحی مناسبی دارد و از این نظر میتواند رضایت شما را جلب کند.
با این حال کماکان به نظر میرسد چینیها در انتخاب مواد بهکاررفته دچار مشکل هستند؛ اگرچه کابین این خودرو طراحی خوبی دارد، اما جنس مواد بهکاررفته در آن کمی خشک و شکننده به نظر میرسد و حس خودرویی لوکس به شخص منتقل نمیکند. البته با توجه به بازهی قیمتی CS۳۵ نمیتوان چندان به این انتخاب خرده گرفت.
سایپا مدل اتوماتیک چانگان CS۳۵ را به همراه امکانات رفاهی نسبتا مناسبی عرضه میکند که از بین آنها میتوان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل، کامپیوتر اطلاعات سفری، سانروف، صندلی راننده با امکان تنظیم شش جهته، آینههای جانبی برقی، سنسور پارک دندهعقب، صندلی چرمی، چراغهای جلوی هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغهای مهشکن جلو و عقب و گرمکن شیشهی عقب اشاره کرد.
اما مدل دستی این خودرو از تعدادی از این امکانات بیبهره است؛ آینههای جانبی برقی نیستند، پوشش صندلیها از نوع چرم نیست، کروز کنترل وجود ندارد، سانروف حذف شده است و خبری از دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان مدل اتوماتیک نیست.
در سیستم سرگرمی چانگان سیاس ۳۵ خبری از نمایشگر لمسی نیست و نمونهای که در بخش میانی داشبورد قرار گرفته است، صرفا برای نمایش ساعت و اطلاعات موسیقی استفاده میشود؛ بنابراین در این خودرو توقع وجود سیستم مسیریابی نداشته باشید. این سیستم به رادیو، CD Player و شش اسپیکر مجهز شده و پورتهای USB و AUX نیز برای آن در نظر گرفته شده است. البته در صورتی که علاقهمند به استفاده از نمایشگر لمسی باشید، میتوانید از نمونههای متفرقهی موجود در بازار برای این خودرو استفاده کنید.
سایپا مدل اتوماتیک چانگان CS۳۵ را به چهار کیسهی هوا، شامل دو کیسهی هوا برای سرنشینهای جلو و دو کیسهی هوای جانبی مجهز کرده است؛ اما مدل دستی این خودرو را تنها با دو کیسهی هوای جلو عرضه میکند. از جمله قابلیتهای ایمنی دیگر سیاس ۳۵ میتوان به مواردی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، قلابهای ISOFIX برای نصب صندلیهای ویژهی کودک، سیستم ضد سرقت و کمربندهای ایمنی مجهز به سیستم پیشکشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد.
مدل دستی خودروی چانگان CS۳۵ توسط موسسهی C-NCAP چین مورد آزمایش قرار گرفت و این خودرو در مجموع موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره در تستهای تصادف شد که با توجه به ردهی قیمتی خودرو میتوان عملکرد آن را در این بخش خوب توصیف کرد.
بسیاری بر این باور هستند که پیشرانهی ۱.۶ لیتری نمیتواند انتخاب مناسبی برای یک خودروی شاسیبلند باشد؛ اما بسیاری از مالکان چانگان سیاس ۳۵ از عملکرد آن رضایت دارند و معتقدند خودروی مورد بحث در شرایط عادی میتواند سواری مناسبی ارائه دهد. یکی از ایرادهایی که به این خودرو وارد میشود، شتاب نسبتا پایین آن است؛ این مسئله حین حرکت در جادههای شیبدار بیش از پیش به چشم میآید. برخی از مالکان نیز تأخیرهایی در تعویض دندهی خودرو گزارش دادهاند که منجر به کاهش محسوس عملکرد حرکتی خودرو میشود.
میزان ورود نویزهای محیطی به کابین در سرعتهای بالا در سطح قابل قبولی است و صدای لاستیکهای خودرو نیز هرچند در داخل کابین به گوش میرسد؛ اما آزاردهنده نیست. در شرایط عادی هندلینگ خودرو مناسب گزارش شده است؛ اما با توجه به آن که این خودرو از سیستم پایداری الکترونیکی ESP بهره نمیبرد، ممکن است در سرعتهای بالا و در حین گذر از پیچها عملکرد خودرو دچار مشکل شود.
با توجه به پیشرانه و سیستمهای کمکی بهکاررفته در CS۳۵ با خودرویی شهری روبرو هستیم و از آن توقع عملکرد مناسب در مسیرهای ناهموار نداشته باشید.
اگرچه در گذشته هنگامی که نام خودروهای چینی به میان میآمد، مالکان این خودروها از کیفیت پایین و سواری نامناسب آنها ابراز نارضایتی میکردند؛ اما به نظر میرسد این روند طی چند سال اخیر رو به تغییر است.
زمانی که از مالکان چانگان CS۳۵ در خصوص کیفیت و عملکرد این خودرو سؤال کنید، غالبا با نظرات مثبت مواجه خواهید شد؛ بسیاری از هندلینگ خوب، سیستم ترمز و عملکرد قابل قبول سیستم تعلیق ابراز رضایت میکنند؛ البته عدهی زیادی نیز معتقد هستند که این خودرو به واسطهی پیشرانهی نهچندان توانمند و جعبهدندهی کُند خود قابلیت آفرود ندارد و تنها میتوان از آن استفادهی شهری داشت.
اصلیترین رقبای این خودرو در میان محصولات چینی را میتوان خودروهایی مانند دانگفنگ H۳۰ کراس، لیفان ایکس ۶۰، لیفان ایکس ۵۰ و امویام ایکس ۳۳ اس دانست؛ این خودروها به ترتیب توسط شرکتهای ایرانخودرو، کرمانموتور و مدیران خودرو تولید و عرضه میشوند.
اما در میان خودروهای غیر چینی، نزدیکترین رقیب چانگان سیاس ۳۵ خودروی فرانسوی پژو ۲۰۰۸ است که بهزودی در داخل کشور و توسط شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایرانخودرو و پژو) تولید خواهد شد.
انتهای پیام/