معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد اطلاعات کاملی در خصوص آزمایش‌ موشک‌های کروز Novator 9M729 در اختیار آمریکا قرار گرفته است.

ریابکوف: اطلاعات کامل آزمایش‌های موشکی روسیه در اختیار آمریکا قرار گرفتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد کشورش اطلاعات کاملی را در خصوص آزمایش موشک‌های کروز Novator 9M729، که از سوی واشنگتن  نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد سال 1987 در نظر گرفته می‌شود، در اختیار آمریکا قرار داده است.

معاون وزیر خارجه روسیه در گفتگوی تلویزیونی با کانال یک روسیه اعلام کرد: ادعا شده است موشک کروز 9M729، نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد از سوی روسیه است و ادعا می ‌شود که ما این موشک را در برد ممنوع شده در این پیمان، مورد آزمایش قرار داده‌ایم. اما ما در مراحل ابتدای این بحث اطلاعات کامل و مفصلی را درباره زمان و بردی که  آزمایش‌های موشکی براساس آن انجام شده، در اختیار همکاران آمریکایی خود قرار دادیم.

ریابکوف  تاکید کرد: علاوه بر این پرتاب معمول این نوع موشک کروز در بردی کوتاهتر از 500 کیلومتر(حدود 310 مایل)  سال گذشته انجام شد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد گفتگو در خصوص پیمان منع موشک‌های هسته ای میان برد یکی از اولویت‌های گفتگو در نشست 11 نوامبر میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او خواهد بود. ریابکوف در ادامه افزود: این موضع یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در نشست روسای جمهور دو کشور خواهد بود. ما باید به بفهمیم آمریکا از مطرح کردن این موضع به دنبال چه چیزی است.

این مقام روس  بر اهمیت گفتگوهای میان واشنگتن و مسکو در سطح روسای جمهور دو کشور تاکید کرد. او تاکید کرد مقدمات برگزاری نشست میان روسای جمهور دو کشور در حال آماده سازی است و نه تنها به دنبال برگزاری نشست در حاشیه رویدادهای بین‌المللی بلکه به دنبال برگزاری یک نشست کامل میان دو طرف هستند.

با این حال معاون وزیر خارجه روسیه احتمال خروج آمریکا از توافقنامه‌های بین المللی را دور از تصور ندانست. ریابکوف اعلام کرد: آمریکا اخیرا از یک سری از توافقنامه‌های بین المللی از جمله پیمان آب و هوایی پاریس خارج شد. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد و توافق هسته‌ای ایران دو نمونه دیگر از اقدامات آمریکا هستند. ما هنوز نمی‌دانیم آیا این مسیر پایانی دارد یا خیر.

ریابکوف تاکید کرد علاوه ‌بر این روسیه ممکن است پیمان استارت نو با واشنگتن در خصوص کاهش تسلیحات استراتژیک و نیز کنترل تسلیحاتی را از دست بدهد زیرا با توجه به اقدامات آمریکا هیچ جایی برای خوش‌بینی باقی نمی‌ماند.

این دیپلمات روس یادآور شد روسیه در حال ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای برای حمایت از حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد به مجمع عمومی سازمان ملل است. ریابکوف گفت: خواهیم دید دیگر کشورها از جمله متحدان آمریکا در این شرایط چگونه اقدام می‌کنند.

ابتدای این هفته رئیس جمهور آمریکا به بهانه نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد از سوی روسیه اعلام کرد کشورش آماده خروج از این پیمان در هفته آتی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار