کارشناس سیاسی گفت: مادامی که پرونده قتل خاشقجی باز بماند منفعت و امکان گفت و گوی بیشتری را برای آنکارا به همراه خواهد داشت.

پرونده خاشقجی فرصتی برای تسویه حساب سیاسی میان ریاض و آنکارابه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ؛ هفته گدشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به طور رسمی پشت تریبون قرار گرفت و توضیحاتی را درباره پروند جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستان ارائه و همچنین اعلام کرد که شخصا پیگیر این پرونده بوده و نخواهد گذاشت خون این فرد پامال شود .
نشستی که البته ابهاماتی از قبیل تکراری بودن اطلاعات مطرح شده ، اشاره نکردن به نام ولیعهد سعودی به عنوان مضنون اصلی این ماجرا و همچنین عدم اشاره به نقش آمریکا در دفاع از بن سلمان به همراه داشت.
در همین راستا توضیحاتی را از حسن لاسجردی کارشناس سیاسی خواستار شدیم که در ادامه آمده است.

حسن لاسجردی کارشناس سیاسی درگفت‌وگو با در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست اخیر رجب طیب اردوغان پیرو قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی اظهار کرد: رخ دادن این اتفاق در خاک ترکیه ،بزرگی این جنایت در ابعاد بین المللی ،داشتن تابعیت ترک و عربستانی این روزنامه نگار و همچنین جایگاه خاشقجی در هیئت حاکمه عربستان به عنوان مشاور سفیر اسبق ریاض در آمریکا، مجموع عواملی را تشکیل داده تا ادوغان را به طور شخصی در میدان مدیریت این اتفاق حاضر کند .علاوه بر این منافع عظیم موجود در این پرونده برای ترکیه را هم نمی توان نادیده گرفت .

وی در تشریح منافع پرونده خاشقجی برای دولت اردوغان ادامه داد: نزدیکی اعتقادی و فکری روزنامه نگار سعودی به جریان اخوان المسلمین ترکیه باعث شده است تا کشورهای حامی این جریان و درراس آن آنکارا در تلاش برای نقش آفرینی و باز ماندن این پرونده باشند .در نتیجه پرونده خاشقجی نوعی تسویه حساب سیاسی بین ریاض و آنکارا پس از نزاع های دو کشور بر سر مسائلی چون سوریه وعراق خواهد بود وترک ها نهایت تلاش خود را برای کسب امتیازات بزرگ از این پرونده خواهند کرد.

کارشناس سیاسی درمورد احتمال باج خواهی ترکیه در  پرونده  جمال خاشقجی، گفت: تحقیقات میدانی ترک ها در این پرونده ، مدارک بدست آورده در طول  بازرسی کنسولگری ریاض ازجمله فیلم ها و صداهای موجود و رفت وآمدهای مشکوک در این محل که همگی حاوی اطلاعاتی بر ضد ریاض هستند گویای دست پر ترکیه در این ماجرا و نیازنداشتن این کشوربه باج خواهی علنی از عربستان است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد:  ‌عربستان هم از اعطای هیچ گونه امتیازی به آنکارا برای مسکوت گذاشتن این پرونده فروگذار نخواهد کرد. اتفاقی که در روند ابتدای این پرونده توسط ریاض در فرستادن هیات های مختلف برای توافق و تبانی شاهد بودیم، امابه دلیل بزرگی این اتفاق ترک ها ترجیح دادند در فکر کسب امتیازاتی متناسب با عظمت این پرونده ازعربستان باشند.

وی در پایان درباره  اشاره نکردن اردوغان به نقش آمریکایی ها در دفاع از بن سلمان به عنوان مضنون اصلی این ماجرا گفت: مادامی که پرونده قتل خاشقجی باز بماند منفعت و امکان گفت و گوی بیشتری را برای ترک ها به همراه خواهد داشت.در نتیجه نمایان کردن تمام برگ های برنده از قبیل اشاره به نقش آمریکا امتیازات زیادی را از آنکارا خواهد گرفت و این را می‌توان یکی از دلایل افشاگری قطره چکانی این کشور درجریان این پرونده دانست.

لاسجردی در پایان تاکید کرد:  در نشست خبری  اخیر، اردوغان تلاش کرد مقصر بودن خاندان سلطنتی عربستان را بدون نام بردن ازشخص خاصی مطرح کرده و اشاره ای به دفاع واشنگتن از بن سلمان نداشته باشد تا کماکان این پرونده را باز گذاشته ودر صورت عدم جوابگویی رایزنی های پشت پرده، مجداد نشستی برگزار و اطلاعات بیشتری را بازگو کند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار