به گزارش خبرنگار صنعت تجارت کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،در چند ماه گذشته بسیاری از افرادی که در شرکتهای خودرو سازی ایران خودرو و سایپا برای دریافت خودرو ثبت نام کرده بودند، با گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تماس گرفته و شکایت خود را مبنیبر عدم تحویل خودرو در سررسید مقرر اعلام کردهاند.
-چرا به شرکت سایپا که هنوز پرایدهای موعد مرداد و شهریور ماه را تحویل نداده است اجازه ثبت نام مجدد بدهند؟ شاید می خواهند زمانی که قیمتها بالا تر رفت تحویل بدهند تا چند میلیون اضافه بگیرند.
- امید ... هستم در پیش فروش قطعی ایران خودرو در تاریخ تیرماه ۹۷ سمند خریدم تمام پول آن را هم داده ام وموعد تحویل اول مهر بود ولی الان تحویل نداده اند. لطفا پیگیری کنید.
-زمان تحویل خودرو من از شرکت سایپا فرا رسیده و با توجه به گفته شورای تنظیم بازار تا مشخص نشدن قیمت های جدید خودروسازان باید با نرخ قبلی خودرو تحویل دهند ولی شرکت سایپا دعوت نامه های تحویل خودرو را صادر نمی کند. تو را به خدا پیگیری کنید.
این بخشی از صحبت های مردمی است که نسبت به عملکرد سایپا و ایران خودرو در چند ماه گذشته در جهت تحویل و همچنین رعایت حقوق مصرف کنندگان در تحویل به موقع خودرو شکایت داشته اند؛ در این راستا شکایتهای دیگری هم مطرح میشود مبنیبر اینکه تخلفاتی در اجرای مفاد قرارداد این دو شرکت خودرو سازی به وجود آمده و مسئولان خودرو سازیها جوابدهی مناسبی به شکایتهای مردمی نداشتهاند.
یکی دیگر از مسائلی که مردم به آن اعتراض دارند، این است که چرا با وجود عدم تحویل خودروهای ثبت نام شده در گذشته و بیان مشکلاتی همچون نبود قطعات لازم به دلیل به وجود آمدن مسائل ارزی در چند ماه گذشته ، شرکتهای خودروسازی اقدام به ثبت نام جدید در تیراژ چند هزارتایی کردهاند و آیا این شرکتها میتوانند مشکلات خریداران جدید و قدیمی خود را برطرف کنند یا خیر؟
در این راستا با مدیرعامل جدید سایپا به گفتوگو پرداختهایم تا دلایل شکایتها و عدم تحویل به موقع خودرو توسط این شرکت بزرگ خودرو سازی را جویا شویم؛
محمدرضا سروش مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی؛ اظهار کرد: بر اساس تعهداتی که شرکت سایپا دارد و به واسطه محدودیتهایی که در چند ماه گذشته ایجاد شد، همکاران ما تمام تلاش خود را میکنند تا برنامههای تولیدی را اصلاح کرده و در روزهای آینده با بهبود شرایط تولید بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم.
وی افزود: جا دارد که همین جا از تمامی مشتریان سایپا که تحویل خودروی آنها با تأخیر مواجه شده است، عذرخواهی کنم و امیدوارم بتوانیم با با بهبود شرایط کسب و کارمان و با وجود محدودیتهایی که وجود دارد، دراسرع وقت پاسخگوی مشتریان سایپا باشیم.
در ادامه گزارش سراغ محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان رفتیم که ببینیم آیا این سازمان در جهت حمایت از مشتریان ایران خودرو و سایپا اقدامی انجام داده است و آیا سازمان حمایت از مصرف کنندگان فعالیتهای فروش خودرو سازان را به درستی و دقیق رصد میکند؟
محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی؛ اظهار کرد: معوقات شرکتهای خودرو ساز داخلی به 8 ماه نمیرسد و سازمان حمایت بر این موضوع نظارت کامل دارد.
نوابی افزود: در صورتی که خودرو سازان چه سایپا ، چه ایران خودرو و چه کرمان خودرو معوقاتی داشته باشند، در قراردادها برای آنها ضرایب جریمهای تعیین شده است که بر اساس آن میبایست بابت دیرکردهای خود، جرایمی پرداخت کنند.
وی تأکید کرد: سودی بابت ودیعه مشتریانی که خودروی آنها به موقع تحویل داده نشده به آنها پرداخت خواهد شد ضمن اینکه هیچ گزارشی مبنیبر دیرکرد 8 ماهه در سازمان حمایت از مصرف کنندگان در حوزه تحویل خودرو به ثبت نرسیده است.
رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اضافه کرد: شکایتهایی مبنیبر دیرکرد یک یا دو ماهه خودرو سازان برای تحویل محصولات مشتریان به ما گزارش شده است که با بررسیهای صورت گرفته خودرو سازان متعهد شدهاند که به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و اینکه خودروسازان نخواهند خودرو به مردم تحویل دهند، به طور کامل رد شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان حمایت از مصرف کنندگان پیگیر حقوق مردم در قبال خودروسازان است،یا خیر؟ تصریح کرد: سازمان حمایت به صورت مداوم پیگیر حقوق مصرف کنندگان در شرکتهای خودروسازی است اما باید در نظر داشت که خودرو سازان نیز در چند ماه گذشته با مشکلاتی همچون تحویل قطعه رو به رو بودند و بحث عدم ترخیص قطعات در گمرک نیز موجب شد تا تولید خودرو دچار مشکلاتی شود.
نوابی افزود: خوشبختانه مشکل ترخیص از گمرک حل شده و مراحل قانونی آن در حال انجام است. همچنین باید توجه داشت که مجموعه مشکلات مواردی نبود که خود خودرو سازان مسبب آن بوده باشند. شرکتهای تأمین قطعه، قطعات لازم را برای خودرو سازان وارد می کردند که در گمرکات با مشکل تأخیر در ترخیص مواجه شدند.
رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان یادآوری کرد: اميدواريم در روزهای آتی با برطرف شدن موانع و تسهیل روند تولید خودرو، شرکتهای خودرو سازی به تعهدات خود نسبت به مردم عمل کرده و مردم نیز از شرایط دریافت خودرو راضی شوند.
در ادامه باید منتظر بود و دید آیا شرکتهای خودرو سازی میتوانند به سیل عظیمی از درخواستهایی که اکنون خود موجب آن شدهاند پاسخ دهندو همچنین باید دید که مردم تا چه زمانی مجبورند منتظر تحویل خودروهای ثبت نامی خود باشند.
البته خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان از شرکت ایران خودرو نیز در مورد موضوع دیرکردهای تحویل خودرو مطالبه داشته و این شرکت متأسفانه از پاسخگویی در این زمینه سر باز زده است.
گزارش از سمیه عرب
انتهای پیام/
حجت الاسلام والمسلمين آقاي سيد ابراهيم رييسي
رياست محترم قوه قضائيه
با سلام و تحيات الهي
موضوع:دادخواهي
احتراما به استحضار مي رساند اينجانبان در سال ۱۳۹۶ اقدام به ثبت نام خودرو تندرپلاس از شرکت ایران خودرو نمودیم و طبق قرارداد شرکت موظف به تحویل خودرو در تیرماه ۱۳۹۷ بود.
ولی هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
حتی پاسخ هم نمی دن. در این 4 ماه تمام بخش های شرکت زنگ زدم. به تعداد افراد پاسخ بی ربط شنیدم..
با سلام ،
۱۶۰۰۰ نفر از مردم شریف ایران در روزهای 1396/04/01 و 1396/04/03 اقدام به ثبت نام پژو ۲۰۰۸ نموده اند .تمام عزیزانی که موعد تحویل اسفند ماه ۹۶ بوده اند تا به امروز با توجه به اینکه در آبان ماه ۹۷ هستیم هنوز خبری از تحویل خودرو به آنها نیست ، یعنی در ماه ۸ از دیر کرد تحویل خودرو هستند و هنوز مشخص نیست تا چه زمان این تاخیر ادامه خواهد یافت .
لازم به ذکر است ، شرکت ایران خودرو به تازگی اقدام به ارسال دعوتنامه برای کسانی نموده است که موعد تحویل خودرو پژو ۲۰۰۸ آنها ، بهمن ۹۶ بوده و تازه نه به طور کامل برای همه آنها ( برای بخشی از این عزیزان دعوتنامه تکمیل وجه صادر شده است ) یعنی تا به امروز با تاخیر ۹ ماهه روبرو هستند و به احتمال زیاد این تاخیر برای بخشی از تحویلی های بهمن ۹۶ از ۹ ماه هم فراتر خواهد رفت .
برای کسانی که موعد تحویل آنها سفند ماه ۹۶ بوده ، در حال حاضر ، در ماه ۸ دیر کرد تحویل هستند و این دیر کرد مشخص نمی باشد که تا چه زمان ادامه خواهد یافت .
برج یک پارس تندر پارس خودرو ثبت نام کردم تیر ماه تکمیل وجه کردم تحویل ۳۰روزه بود الان ۱۰۷ روز گذشته از موعد تحویل ولی هیچ خبری نیست
چرا نمایندگی کارتکس واسه فروش داره چراپیش فروش میکنند چرا چرا چراچرا چرا
نباید افزایش قیمت شامل خودرو هایی که از تاریخ تحویل هاشون گذشته بشه اینجوری از سود جویی دو شرکت ایران خودرو و سایپا جلوگیری میشه
ای کاش خودروسازان وطنی میرفتند اروپا و آسیای شرقی و فرهنگ مشتری مداری رو از خودروسازان اونجا یاد می گرفتند.
نه خودروهامون بروزه!
نه کیفیتشون مناسبه!
نه قیمتشون درسته!
نه قولاشون قوله!
و نه رضایت مندی مشتریان براشون مهمه!
اونجور که پرسیدم گفتن فروش نقدی ها رو هم هنوز فاکتور نکردن و نزدیک ۹۰ روز پیش پولشونو کامل ریختن.
به علت اختلاف قیمت کارخانه و بازار ایران خودرو ماشین های پیش فروش شده مردم را تحویل نمی دهد و در بازار می فروشد و حق مردم را ضایع می نماید و هیچ کس هم جوابگو نیست...
باید تعرفه واردات خودرو صفر بشه تا ایران خودرو و سایپا اینجوری به مردم زور نگن و امکان رقابت و افزایش کیفیت ایجاد شود . با سپاس
این جانب درمورخه ۱۹آذر ۹۶ یکدستگاه ساندرو استپ وی با موعد تحویل آذر ماه ثبت نام کردم وبا توجه به گذشتن تقریبا یک سال هنوز دعوتنامه ام صادر نشد شرکت سایپا اصلا مشتری مدار نیست وحتی اطلاع رسانی به مشتریان رو انجام نمیده
من فروردین ماه یک دستگاه پارس تندر ثبت نام کردم و تیرماه تکمیل وجه
هنوز خودرو برای من فاکتور نشده و در جواب پیگیری ما میگن صبرکنین مهرماه
صبرکنین آخر آبان
الان بهم میگن صبر کن شاید آخر آذر
من خریدار خودروی پارس تندر با موعد تحویل تیرماه هستم و با توجه به تکمیل وجه کماکان خبری از فاکتور و تحویل خودرو نیست
هرچی هم زنگ میزنم و حضوری میرم پارس خودرو فقط موکول به آخر هر ماه میکنن
بعد از این همه انتظار هم خبر توقف تولید ساندرو میاد !!!
تکلیف کسانی مثل من چیه
آخه تا کی باید منتظر موند
چرا ارگانهای بازرسی و نظارت کننده و دادگستری به تخلفات ورود نمیکنن؟؟
دارن ساندروهای ثبتنامی رو بجای تحویل به مشتری در بازار آزاد میفروشن ، روشنتر از روز
اگر می دونستیم اون روز از بازار می خریدیم . تو این مملکت هیچکس نیست به داد ما برسه .....
طبق مکاتبات و ایمیل به شرکت رنو، این شرکت صراحتا گفته که تمام قطعات مورد تعهد رو به ایران داده
پیدا کنید دزد را
خودرو ساندرو استپ وی ثبت نام آذر 96 و موعد تحویل تیر 97 که علیرغم مراجعات مکرر و تماسهای مکرر به نمایندگی و دفتر فروش پارس خودرو جواب درستی به ما داده نمیشود تو رو خدا پیگیری کنین ما رو از بلاتکلیفی در بیارین
باتشکر
هروز هم یه طرحی میریزنن چندهزارتا پیش فروش میکنن.
هروز هم یه طرحی میریزنن چندهزارتا پیش فروش میکنن.