نگران طرح تحول نظام سلامت هستیم/ دولت ۵۰۰ میلیون دلار حوزه سلامت را جای دیگری خرج نکند / یک بار هم شده بدهی بیمه‌ها را به صفر برسانیم / تیم اقتصادی جدید دولت توجه ویژه‌ای به بهداشت و درمان داشته باشند / تیم اقتصادی قبلی دل خوشی از حوزه سلامت نداشتشهریاری گفت: نگران طرح تحول نظام سلامت هستیم و امیدواریم دولت توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مراسم سالروز بیمه سلامت که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، با تشکر از اقدامات رئیس جمهور و وزیربهداشت در حوزه سلامت، گفت: انصافا کارهایی بزرگ در بیمه سلامت انجام شده و کارهای بزرگ تری در دست اقدام است که  سیستم الکترونیم سلامت و برخط شدن از جمله آنهاست.

وی با تاکید بر الکترونیکی شدن دولت گفت: شکل گرفتن دولت الکترونیک از امور مهم‌ است و باید در حوزه سلامت بتوانیم همه خدمات را الکترونیک کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: صحبت‌های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، دکتر جهانگیری و تمام مراجع عظام را درباره طرح تحول سلامت شنیده ایم، حضرت آقا فرمودند طرح تحول سلامت را با قوت ادامه دهید و از آن حمایت کنید اما متاسفانه برخی که منابع مالی دارند فکر می کنند موزه سلامت هزینه بر است، اما باید دانست که انسان سالم محور توسعه کشورهاست .

هزینه در حوزه سلامت در واقع صرفه‌جویی برای کشور است

شهریاری افزود: تمام هزینه‌های حوزه سلامت در واقع صرفه جویی است، برای اینکه بخواهیم نخبه داشته باشیم باید افراد سالم داشته باشیم تا بتوانند فکر کنند.

وی با اشاره به تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار برای حوزه سلامت گفت: این رقم در جلسه شورای سه قوه به اتفاق آراء تصویب شد و مقام معظم رهبری برداشت آن از صندوق توسعه ملی را تایید کرده اند، این مبلغ به زودی در اختیار حوزه سلامت قرار خواهد گرفت و بیشتر آن به بخش دارو اختصاص پیدا خواهد کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس و به ویژه دکتر لاریجانی به عنوان ریاست مجلس توجه‌ و همکاری زیادی با حوزه سلامت داشته‌اند که جای تشکر و قدردانی‌ دارد؛ اما متأسفانه دولت منابع مالی تصویبی مجلس را در اختیار حوزه سلامت قرار نمی‌دهد.

وی افزود: دولت مصوبه مجلس که 10 درصد هدفمندی‌ یارانه‌ها را باید به حوزه سلامت بدهد، اجرایی نکرده و یک ریال آن را به حوزه سلامت نمی‌دهد. در دولت دهم باید 10 درصد هدفمندی‌ یارانه‌ها برای حوزه سلامت در مجلس تصویب می‌شد تا دولت به آن عمل کند اما دولت یازدهم و دوازدهم تخصیص 10 درصد از هدفمندی‌ یارانه‌ها به حوزه سلامت را خود در لایحه بودجه می‌آورد که متأسفانه یک ریال آن را به حوزه سلامت نمی‌دهد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان نگرانی در حوزه سلامت و طرح تحول نظام سلامت، گفت: طرح تحول نظام سلامت در انتخابات ریاست جمهوری کمک زیادی کرد زیرا آنچه که برای مردم ملموس‌ و قابل احساس بود طرح تحول سلامت است البته ناگفته نماند که در حوزه انرژی‌ هسته‌ای و توافق‌های بین‌المللی نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته اینها از چشم مردم پنهان نیست.

شهریاری با اشاره به پرداخت مطالبات حوزه سلامت با چند ماه تأخیر گفت: ما که در میدان هستیم می‌بینیم که پرداختی‌ها بسیار عقب است و بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها متأسفانه نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند، اتفاقاتی که به حوزه سلامت ضرر وارد می‌کند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تخصیص 500 میلیون دلار به حوزه دارو، گفت: جلسه‌ای با وزیر صنعت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر بهداشت برگزار کردیم که در نتیجه آن، 500 میلیون دلار در کمیسیون بهداشت به دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد و انتظار داریم که این مبلغ در جایگاه اصلی خود هزینه و جایی دیگر خرج نشود.

یک بار هم شده بدهی بیمه‌ها را به صفر برسانیم

وی با بیان اینکه برای یک بار هم که شده بدهی بیمه‌ها را به صفر برسانیم اظهار کرد: کمک کنیم تا بیمه‌ها بدهی خود را به ارائه‌‌دهندگان خدمت در حوزه سلامت پرداخت کنند، پزشکان همیشه ایثار می‌کنند و از ابتدای انقلاب جزء ایثارگران‌ بوده‌اند و اکنون نیز جامعه پزشکی با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد.

شهریاری‌ با اشاره به ارجاع بیمار به خارج بیمارستان به دلیل مشکلات مالی، گفت: به دلیل کمبود منابع مالی به بیمار گفته می‌شود که در بخش سرپایی‌ خدمات را انجام دهد و این موجب می‌شود که پرداختی‌ از جیب بالا برود.

رئیس کمیته بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: اگر روند کنونی ادامه پیدا کند پرداختی‌ها از جیب مردم اضافه می‌شود و این خلاف قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری‌ و حتی گفته‌های دکتر روحانی‌ است.

تیم اقتصادی قبلی دل خوشی از حوزه سلامت نداشت

شهریاری‌ با بیان اینکه دولت باید در بودجه سال 98 توجه‌ای ویژه‌ به حوزه سلامت داشته باشد، گفت: تیم اقتصادی قبلی دولت دل خوشی از حوزه سلامت نداشت و امیدواریم با روی کار آمدن تیم جدید اقتصادی نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت شود.

وی تأکید کرد: باید هم‌پوشانی‌ها را به هر قیمتی برطرف کنیم، سازمان‌های بیمه‌گر باید اطلاعات خود را به نیروهای مسلح بدهند تا بتوان هم‌پوشانی‌ها را به طور کامل از بین برد. اکنون بیش از 2 میلیون هم‌پوشانی داریم که هزینه زیادی بر دولت تحمیل می‌کند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری شهرستان‌ها در درمان بیماران سرطانی و اجرای راهنماهای‌ بالینی با مشکل روبرو هستیم، از طرفی دوستانمان‌ در پزشکی قانونی می‌گویند این راهنماهای بالینی را قبول ندارند و به شکایات رسیدگی می‌کنیم و دکتر هاشمی به عنوان وزیر بهداشت باید به این مسئله رسیدگی کند، این در حالی است که اجرای راهنماهای‌ بالینی قانون مصوب مجلس است.

وی با اشاره به مشکلات رؤسای‌ دانشگاه‌ها گفت: رؤسای‌ دانشگاه‌‌های علوم پزشکی به جای آن که به مشکلات کلان رسیدگی‌ کنند باید مشکل سلف‌ دانشجویی و غذای بیمار در بیمارستان را حل کند، به عبارتی گرفتار نخود و لوبیا و مشکلات جزئی این چنینی است.

شهریاری با بیان اینکه 500 میلیون دلار باید برای تأمین دارو در تجهیزات پزشکی هزینه شود، اظهار کرد: این پول باید در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هزینه شود و بیمه‌ها بدهی خود را پرداخت کنند. اکنون در برخی بیمارستان‌ها ملزومات پزشکی را در صورت حساب بیمار می‌آورند چون پول این ملزومات را ندارند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس سازمان بیمه سلامت گفت: از دکتر موهبتی‌ می‌خواهیم با سعه‌صدر بیشتر به کمک بیمارستان‌ها بیایند، هر چند می‌دانیم تقصیری ندارند و پولی نیست که بتوانند هزینه کنند.

وی با تأکید بر اینکه انتظار داریم طرح تحول نظام سلامت با قوت ادامه پیدا کند، گفت: از دکتر هاشمی می‌خواهیم فشارهای لازم را در دولت بیاورد و ما نیز در کمیسیون بهداشت همیشه ملاحظه وزارت بهداشت و درمان را می‌کنیم، اما دولت‌مردان از نجابت دکتر هاشمی سوء‌استفاده می‌کنند هر جا که فکر می‌کنید لازم است کمیسیون بهداشت و درمان بدون هیچ چشم‌داشتی از حوزه سلامت حمایت خواهد کرد.

شهریاری افزود: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تخصصی‌ترین کمیسیون مجلس است و هیچ کدام از آنها مشکل مالی ندارند و فکر و ذکرشان حل مشکلات مردم در حوزه سلامت است و این کمیسیون می‌تواند به عنوان بازویی‌ در حوزه سلامت به دولت و وزارت بهداشت کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار