در این بسته خبری مروری بر مهمترین اخبار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در هفته گذشته را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛خروج آمريكا از INF گامی بزرگ به سمت جنگ در عرصه بین الملل،پرونده خاشقجی فرصتی برای تسویه حساب سیاسی میان آنکارا و ریاض،اصلاح ساختارهای داخلی راهی برای مقابله با تحریم های آمریکا و... از مهمترین اخبار حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته بود.

خروج آمريكا از INF گامی بزرگ به سمت جنگ در عرصه بین الملل
خروج آمريكا از INF گامی بزرگ به سمت جنگ در عرصه بین المللکارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نگرانی اروپا و بسیاری از کشورها از رویکرد آمریکا در عرصه بین‌الملل تاکید کرد: با خروج آمريكا از پيمان INF جهان يك گام بزرگ بسوی جنگ و نابودی نزديك تر می‌شود.

 مدل فكری شخص ترامپ به گونه‌ای است که تلاش می‌کند همه روابط را از منظر خودش سودآفرين كرده و هزينه‌ها را به طرف مقابل تحمیل کند و روابط را طوری ساماندهی كند كه هر سرويسی را حتی به متحدان استراتژيكش شديدا سودآفرين كند.

وی تاکید کرد: نگاه ترامپ راهبردی  نبوده و كاملا مبتنی بر معاملات زودبازده است. در اين ميان جناح بازها و افرادی نظير جان بولتن برآنند كه پيمان‌ها را به شكلی تغيير دهند تا با راه اندازی مدلی از جنگ سرد و رقابت تسليحاتی به گمان خود نظام جديدی را در دنيا ايجاد کنند. 

یییی

دلار‌های ریاض نتوانست بر قتل خاشقجی سرپوش بگذارد
کارشناس سیاسی گفت: عربستان بار‌ها بر اعمال ضد حقوق بشری خود با صرف دلار‌های نفتی سرپوش گذاشت، اما قتل خاشقجی از این امر مستثنی شد.

 وی معتقد است:در گذشته عربستان به راحتی با دلارهای نفتی خود بر بسیاری از نقض قوانین حقوق بشر، سرپوش می‌گذاشت؛ اما این بار در رابطه با قتل خاشقجی سیاست های پیشین آنها جواب نداد و مقامات سعودی فرصت کافی برای از بین بردن عوامل و شواهد این جنایت را پیدا نکرده و موضوع توسط مقامات ترکیه افشا شد، در واقع این پرونده از همان ابتدا به گونه‌ای پیش رفت که ابتکار عمل را از دست عربستان خارج کرد واین کشور نتوانست مثل سایر موارد بر این جنایت هم سرپوش بگذارد .

یییی

همکاری‌های باستان‌شناسی بستری مناسب جهت تحکیم روابط ایران _ ژاپن
هجدهمین سمینارسالیانه باستان شناسی پژوهشگران ژاپنی درباره ایران با شرکت ۸۰ نفر از محققین ژاپنی و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران امروز در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برگزار شد.

هجدهمین سمینارسالیانه باستانشناسی پژوهشگران ژاپنی در باره ایران با شرکت ۸۰ نفر از محققین ژاپنی و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران در تاریخ ۵/۸/۹۷ در محل سفارت ایران در توکیو برگزار شد. در این سمینار برخی از اعضای انجمن فرهنگی ایران و ژاپن، انجمن دوستی موزه شرق باستان توکیو، اساتید دانشگاه توکای و جوگاکوئن، تعدادی از دانشجویان باستان شناسی و جمعی از علاقمندان فرهنگ و تمدن ایران زمین شرکت داشتند.

وزارت خارجه هیچ بازنشسته ای در داخل وزارتخانه ندارد
وزارت امور خارجه هیچ بازنشسته ای در داخل وزارتخانه ندارد و بازنشستگان مشمول این قانون، تنها سه سفیر است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز شنبه 5 آبان ماه در توضیح اجرای قانون منع به کارگیری بازنشتگان در وزارت امور خارجه، گفت: تنها 3 سفیر از مجموعه وزارت امور خارجه مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان خواهند شد که در پایان مهلت قانونی به کشور بازخواهند گشت و به جای آنها سفیران جوان انتخاب خواهیم کرد.

پرونده خاشقجی فرصتی برای تسویه حساب سیاسی میان آنکارا و ریاض
کارشناس سیاسی گفت: مادامی که پرونده قتل خاشقجی باز بماند منفعت و امکان گفت و گوی بیشتری را برای آنکارا به همراه خواهد داشت.

 لاسجردی درباره نشست اخیر رجب طیب اردوغان پیرو قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی اظهار کرد: رخ دادن این اتفاق در خاک ترکیه ،بزرگی این جنایت در ابعاد بین المللی ،داشتن تابعیت ترک و عربستانی این روزنامه نگار و همچنین جایگاه خاشقجی در هیئت حاکمه عربستان به عنوان مشاور سفیر اسبق ریاض در آمریکا، مجموع عواملی را تشکیل داده تا ادوغان را به طور شخصی در میدان مدیریت این اتفاق حاضر کند .علاوه بر این منافع عظیم موجود در این پرونده برای ترکیه را هم نمی توان نادیده گرفت .

خروج واشنگتن ازINF فرار رو به جلو است
کارشناس سیاسی گفت: خروج واشنگنتن از iINF فرار رو به جلو برای عملیاتی کردن اهدافشان است.

 معین آبادی معتقد است که نقض عهدهای مکرر ترامپ تنها به برهم زدن توافق برجام ختم نشده ، بلکه بی اعتنایی به تعهداتی چون کنفرانس زمین و همچنین اعلام تعرفه های تجاری نسبت به چین نوعی پشت پا زدن به روند جهانی شدن و نزدیکی کشورها محسوب می شود. دراصل چنین اقدامی تیر خلاص آمریکا نسبت به ادامه سردمداری این کشور در جهان خواهد بود و منجر به هوشیاری دنیا در جهت حذف واشنگتن از رهبری جهان و پیش رفتن به سمت جهانی بدون آمریکا خواهد شد.

در سال های اخیر بیش از حد به برخی توافقات بین المللی اعتماد کردیم/به عقیده من قتل خاشقجی با نظر شخصی ترامپ انجام شده است
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: آمریکا صلاحیت صحبت در رابطه با بحث حقوق بشر را ندارد.

 وی بر این باور است که حجم زیادی از نژادپرستی، تبعیض و توهین به زنان به ویژه از سوی شخص رئیس‌جمهور آمریکا و طرفداران آن به چشم می‌خورد،  این نکات مهمی است که تازه پس  از بررسی آنها به جنایاتی می رسیم که آمریکایی ها در یمن و مناطق دیگر مرتکب می شوند.

یییی

حمایت کورکورانه واشنگتن از عربستان و اسرائیل، آن ها را قادر کرده تا فاجعه خلق کنند
وزیر خارجه ایران گفت: حمایت مطلق و کورکورانه واشنگتن از عربستان و اسرائیل، آن ها را قادر ساخته است تا فجایعی خلق کنند.

ظریف گفت: اگرچه صدام دشمن ما بود، می دانستیم که تهاجم به عراق اشتباه بود؛ با اینکه طالبان دشمن ما بود، می دانستیم که حمله به افغانستان اشتباه بود. همچنین می دانیم که حمله و تهاجم و بمباران یمن گزینه های اشتباهی هستند؛ اما آمریکا مرتبا و دائما اشتباه می کند؛ خواه در یمن، خواه در موضوع زندانی کردن نخست وزیر یک کشور و حتی حادثه غم انگیز اخیر در استانبول.

اجرا نکردن دستور لاهه از سوی آمریکا تخلف از قوانین بین المللی است
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: می‌توان از تخلف‌های آمریکا در دادگاه‌های داخلی این کشور هم شکایت کرد.

 زنگنه بیان کرد: باید پیگیری حقوقی مجدانه‌ای در رابطه با احقاق حقوق ایران انجام شود. می‌توان از تخلف‌های آمریکا هم  در دادگاه‌های  داخلی این کشور و هم در شورای امنیت که مرجع بالاتر دادگاه لاهه محسوب می‌شود، شکایت کرد.

خروج از انزوا انگیزه نتانیاهو برای سفر به کشورهای اسلامی
کارشناس سیاسی گفت:وضعیت رژیم صهیونیستی، نخست وزیر این رژیم را برآن داشته که با سفر به کشورهای اسلامی از انزوا خارج شوند.

 علبدینی درباره علت سفر اخیر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان اظهار کرد: نتانیاهو پیش از هرچیز درصدد خروج از انزوای طولانی مدتی است که دامن‌گیر اسرائیل شده و سعی دارد با سفرهای مکرر به دیگر کشورها خود را به عنوان سیاستمداری کهنه کار در قاب رسانه ها نمایش دهد، این درحالی است که بارها شاهد واکنش‌های ناشی از نارضایتی مقامات میزبان نتانیاهو دراکثر کشورها بوده‌ایم.

صدور روادید الکترونیکی "یک بار ورود"برای سفر اتباع ژاپنی به ایران
به منظور تسهیل در سفر اتباع ژاپن به ایران به منظور تجارت، گردشگردی و دیدار با اقوام، از اول آبان ماه روادید الکترونیکی یک بار ورود صادر خواهد می‌شود.

در حال حاضر سفارت ژاپن در تهران برای اتباع ایرانی که قصد سفر به این کشور را دارند چند نوع روادید صادر می‌کند: روادید کوتاه مدت برای شرکت در کنفرانس، روادید کوتاه مدت تجاری، روادید کوتاه‌مدت دیدار با اقوام، روادید کوتاه‌مدت برای دیدار با دوستان، روادید توریستی و روادید کوتاه‌مدت برای شرکت در مسابقات ورزشی.

کمک‌های بشردوستانه کره به پناهندگان افغانستان در ایران
جمهوری کره کمک مالی دواطلبانه‌ای را به مبلغ ۶ میلیون دلار به کمیساریا به نام حمایت و کمک‌های بشردوستانه به پناهندگان افغانستانی در ایران اختصاص داده است.

این پروژه در راستای برنامه چهارجانبه‌ منطقه‌ای چند ساله به نام راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی است که حاصل فرآیند منحصر به فردی است مشاوره‌ای چهار جانبه بین دولت‌های افغانستان، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و کمیساریا راه حل‌های راهبردی در سال 2012 با هدف تسهیل بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پایدار در داخل افغانستان و همچنین جهت حمایت از پناهندگان و جوامع میزبان و کشورهایی مانند ایران مصوب شد.

ایران، آذربایجان و ترکیه مواضع مشابهی در منطقه‌ دارند
وزیر خارجه کشورمان در پایان نشست مشترک با همتایان ترکیه ای و آذربایجانی خود گفت: سه کشور مواضع مشابهی در مسائل منطقه ای و اراده مشترکی برای همکاری دارند.

 وی افزود: همکاری تهران، آنکارا و باکو برای توسعه سه کشور، توسعه منطقه، بهبود شرایط زندگی و همین طور تقویت صلح و امنیت منطقه که متاسفانه با چالش های متعددی رو به رو است، بسیار مهم است.

آمریکا برای سر پوش نهادن بر جنایات خود، به دنبال فضاسازی علیه مردم ایران است
سخنگوی وزارت خارجه گفت: مقامات آمریکا برای سرپوش نهادن بر جنایات خود علیه مردم منطقه، با بکارگیری ابزار تروریسم اقتصادی درصدد فضاسازی علیه مردم ایران هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: مقامات دولت فعلی آمریکا سیاست‌ها و رویکرد‌های فریبکارانه خود در دشمنی با مردم ایران را بر پایه امیال و آرزو‌های خام رژیم ها، افراد و گروه‌های تروریستی منفور و مطرودی بنا نهاده اند که خواب و رویایی پریشان بیش نیست و این، دقیقا از همان جنس اشتباهات و خطا‌های راهبردی است که این کشور در ۴ دهه گذشته بطور مکرر مرتکب آن شده است و متاسفانه در پس این همه شکست و ناکامی هنوز نتوانسته اند از یک مشی خردمندانه و متمدنانه که به سود بشریت و جامعه جهانی است بهره جویند.

یییی

مقامات پاکستان وعده داده‌اند که تمام تلاش خود را برای آزادی مرزبانان ایرانی انجام دهند
وزیر امور خارجه گفت: مقامات پاکستان وعده داده اند که تمام تلاش خود را برای آزادی مرزبانان ایرانی انجام می دهند.

ظریف در پاسخ به سوالی در مورد آزادی مرزبان ربوده شده کشورمان خاطرنشان کرد: مقامات پاکستانی در سفر‌های گذشته به دوستان ما و همینطور در تماس تلفنی با من، وعده دادند که همه تلاش خودش را در این زمینه انجام دهند.

‌نمی‌توان با ادعای یک نشریه انگلیسی اجرای ساز و کار ویژه مالی اروپا را منتفی دانست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نمی‌توان بر اساس ادعای یک نشریه انگلیسی اجرای ساز و کار ویژه مالی اروپا برای تعامل با تهران را باقاطعیت رد کرد.

وی تاکید کرد: دولت‌های اروپایی مایل هستند که به آمریکا نشان دهند، می‌توان بدون حضور ایالات متحده هم ساز و کارهایی را برای ایجاد ارتباط و ادامه همکاری با کشورها فراهم کرد. اگر قرار باشد آمریکا برای اروپا در مورد اینکه  با چه کشورهایی ارتباط داشته باشد یا نداشته باشد، تعیین تکلیف کند، به وجهه اروپایی‌ها در عرصه بین‌الملل آسیب می‌زند،  ضمن اینکه برجام برای آنها از نظر امنیتی هم بسیار حائز اهمیت است. با توجه به دلایل ذکر شده قاعدتا اتحادیه اروپا باید اجرای ساز و کار ویژه مالی را جدی‌تر پیگیری کند.

تاجیکستان در راستای مقابله با تروریسم اتباع جداشده از داعش را می پذیرد
سفیر اسبق ایران در تاجیکستان گفت:فراهم کردن شرایط بازگشت برای اتباع کشور‌هایی که از داعش رو برگردانده اند امنیت را به منطقه باز می‌گرداند.

شعردوست عنوان کرد: تاجیکستان از جمله کشورهایی است که از ناحیه تروریسم به ویژه داعش آسیب بسیاری دید چراکه جوانان تاجیک با جداشدن از خانواده هایشان به داعش پیوستند و این امر خلا و ترس زیادی در جامعه ایجاد کرد. از آن جمله می توان به طرد شدن بسیاری از این جوانان از سوی خانواده هایشان اشاره کرد، البته این امر در کل تاجیکستان عمومیت ندارد.

ایران مراتب اعتراض خود را به سفیر دانمارک ابلاغ کرد
مراتب اعتراض کشورمان نسبت به واکنش‌های شتابزده سیاسی و رسانه‌ای برخی مقامات دانمارکی به سفیر این کشور در ایران ابلاغ شد.

قاسمی افزود: رئیس اداره اول امور شمال اروپای وزارت امور خارجه در این ملاقات مجددا تاکید کرد که اخبار مغرضانه منتشره در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب می‌کنیم و آنرا در ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی می‌دانیم. همچنین، رئیس اداره امور شمال اروپا ضمن تاکید بر لزوم مدیریت حساب شده و عاقلانه تحوالات، نسبت به پی آمد‌های سوء اقدامات نسنجیده و جنجالی هشدار داد.

اظهارات مقامات پاکستانی برای پیگیری وضعیت مرزبانان ایرانی امیدوار کننده است/عادل الجبیر تماسی با ما نداشته است
وزیر امورخارجه گفت:تا آنجایی که اطلاع دارم دولت عربستان تماسی با ایران نداشته است.

ظریف با اشاره به اینکه در دولت پاکستان تمایل بر اجماع سیاسی به منظور جلوگیری از تکرار مسائلی مانندگروگانگیری مرزبانان کشورمان وجود دارد، افزود:چنین اتفاقاتی در مرز دو کشور دوست، همسایه و مسلمان وجود دارد و همچنین تدابیری برای مقابله با اینکه آرامش دو کشور توسط مخالفین دستخوش تغییر نشود اتخاذ می‌کنیم.

تحریم ایران، آمریکا را بر سر دو راهی کشانده است
کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد: آمریکا برای تحریم ایران بر سر دو راهی قرار دارد زیرا در حال حاضر هر عملی به ضررش تمام می‌شود.

محمد ساجدی درباره تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، گفت: تلاش‌هایی که آمریکا و به خصوص شخص ترامپ برای تحریم همه جانبه ایران انجام دادند تقریبا به نتیجه نرسید؛ اروپایی‌ها حتی در حال باز کردن ساز وکار مالی جداگانه پیش از 13 آبان یعنی پیش از اعمال تحریم‌های ثانویه هستند که بتوانند تا سقف 20 میلیارد دلار در وهله اول ترنوور مالی با ایران داشته باشند. به علاوه از چین و روسیه هم دعوت کرده‌اند تا در این زمینه همکاری داشته باشند.

ظریف: اقدامات انحرافی موساد تعهد ما را به برقراری ارتباط سازنده با جهان تقویت می‌کند
وزیر خارجه گفت: در پاکستان مذاکرات مهمی داشتم، یک روز پیش از آن هم نشست سه جانبه با ترکیه و آذربایجان برگزار کردیم، اولویت ما روابط مستحکم با همسایگان است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر اخیر خود به ترکیه و پاکستان در صفحه توییتر خود نوشت: «اقدامات انحرافی و کینه توزانه موساد، (که بعدا به آن خواهم پرداخت) تنها تعهد ما را به برقراری ارتباط سازنده با جهان تقویت می‌کند؛ در پاکستان مذاکرات مهمی داشتم. یک روز پیش از آن هم نشست سه جانبه با ترکیه و آذربایجان برگزار کردیم. اولویت ما روابط مستحکم با همسایگان است».

اصلاح ساختارهای داخلی راهی برای مقابله با تحریم های آمریکا
کارشناس مسائل سیاسی گفت: تکیه بر توانمندی‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی می‌تواند راهی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و بدعهدی‌های اروپا باشد.

سید افقهی ادامه داد: طبق تعهد برجام طرف اروپایی موظف شد تا روزانه ۲۰ میلیون بشکه نفت را ازایران خریداری کند این درحالی است که امروز اروپایی‌ها اعلام می‌کنند در تلاش اند تا با تضمین دادن به طرف آمریکایی مبنی بر عدم خرید نفت ایران بتوانند مجوز ادامه سرمایه گذاری‌ها در تهران را از واشنگتن دریافت کنند واین دقیقا خلاف بند‌های برنامه جامه اقدام مشترک است.

آمریکا گام موثری برای ریشه کنی گروههای تروریستی در افغانستان برنداشت
کارشناس مسائل افغانستان گفت: غرب و در راس آن‌ها آمریکا گام موثری برای ریشه کنی گروه‌های تروریستی و اقتدار حکومت مرکزی در افغانستان برنداشتند.

سید عیسی حسینی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان درباره ویژگی‌های انتخابات پارلمانی افغانستان خاطرنشان کرد: در 28 میزان(مهر) سومین دور از انتخابات پارلمانی در افغانستان برگزار شد، اولین ویژگی بارز انتخابات جاری، فقدان حضور نیروهای خارجی در عرصه امنیت این کشور بود که در دوره قبلی این ویژگی‌ وجود نداشت و تامین امنیت به عهده نهادهای امنیتی نیروهای خارجی بود. از آن گذشته برگزاری انتخابات امسال به طور کامل توسط خود افغانستانی‌ها انجام شد، در صورتی که در دو انتخابات گذشته، نیرو‌های خارجی تحت عنوان مشاور، کارشناس، ناظر بر انتخابات و در بخش‌های دیگر به عنوان درست‌اندر کار حضور داشتند. به علاوه ویژگی دیگر این دوره آن است که در شرایط بسیار بد و خطرناک امنیتی برگزار شد و در کل 36 کشته بر جا گذاشت. از طرفی با وجود حضور گروه‌های تروریستی در برخی نقاط و حتی عملیات‌های انتحاری حضور مردم بسیار گسترده و چشم‌گیر بود و در نقاطی که امنیت برقرار شده بود مردم به صورت بسیار چشم‌گیر و گسترده حضور داشتند؛ اما نکته دیگر این است که گفته می شود به دلیل وجود مشکلات بسیار و تخلفات بی شمار برخی این دوره  را پرتقلب ترین انتخابات در افغانستان می دانند.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار