خروج آمريكا از INF گامی بزرگ به سمت جنگ در عرصه بین المللکارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نگرانی اروپا و بسیاری از کشورها از رویکرد آمریکا در عرصه بین‌الملل تاکید کرد: با خروج آمريكا از پيمان INF جهان يك گام بزرگ بسوی جنگ و نابودی نزديك تر می‌شود.


به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که نام کوتاه‌شده پیمان بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌برد است پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ (میلادی) بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ( پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد. این پیمان در واشنگتن دی سی  بین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد. از آنجایی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ید طولایی در نقض تعهداتش دارد، این بار هم  در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه ، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد.
واشنگتن قرار است هفته آینده به رهبران روسیه اطلاع دهد که قصد خروج  از پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد را دارد. ترامپ روز شنبه (۲۰ اکتبر) گفت آمریکا به روسیه اجازه نمی‌دهد " که به فعالیت های تسلیحاتی خود در حالی ادامه بدهد که واشنگتن برای  خود مانع ایجاد می کند . اکنون خبر خروج آمریکا از این پیمان این پرسش را بر می انگیزد که آیا این اقدام باعث سرعت گرفتن رفتار شبه جنگ سرد میان سه کشور آمریکا ، روسیه و چین خواهد شد؟

امیر محبیان کارشناس مسائل بین‌الملل  در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،    در رابطه با اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درخصوص خروجش از معاهده INF یا همان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای میانبرد، گفت: بولتون مشاور پشت پرده كنار كشيدن آمريكا از پيمان منع موشك های هسته‌ای ميانبرد است. همين امر خود مسائل بسیاری را روشن می‌كند.


محبیان تصریح کرد: مدل فكری شخص ترامپ به گونه‌ای است که تلاش می‌کند همه روابط را از منظر خودش سودآفرين كرده و هزينه‌ها را به طرف مقابل تحمیل کند و روابط را طوری ساماندهی كند كه هر سرويسی را حتی به متحدان استراتژيكش شديدا سودآفرين كند.

وی تاکید کرد: نگاه ترامپ راهبردی  نبوده و كاملا مبتنی بر معاملات زودبازده است. در اين ميان جناح بازها و افرادی نظير جان بولتن برآنند كه پيمان‌ها را به شكلی تغيير دهند تا با راه اندازی مدلی از جنگ سرد و رقابت تسليحاتی به گمان خود نظام جديدی را در دنيا ايجاد کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ممنوع شدن استفاده موشک‌های هسته‌ای با برد ۵۰۰ کیلومتر تا ۵۵۰۰ کیلومتر بواسطه پیمان INF اظهار کرد: پیمان INF باعث شد که آن زمان حدود ۲۷۰۰ موشک هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد از بین بروند که گام بزرگی در جهت خلع سلاح هسته‌ای محسوب می‌شد؛ حالا با خروج آمريكا از اين پيمان جهان يك گام بزرگ بسوی جنگ و نابودی نزديك تر شده است. علت نگرانی اروپا و بسياری از كشورهای ديگر همين است.

محبیان در پاسخ به این سوال که آیا کشورها می‌توانند بار دیگر به ایالات متحده به‌ویژه ترامپ اعتماد کرده و با این کشور وارد توافق جدیدی شوند، بیان کرد: عقل حکم می‌کند که انسان به فردی چون ترامپ اعتماد نکرده و وارد پیمان با او نشود مگر آن که ناگزیر و برای دفع شر باشد. ترامپ به دنبال نفی و نقض پیمان‌های کنونی است تا آنها را از منظر خود بهینه سازی کند و می توان گفت که از زمان ورود به کاخ سفید تا امروز هنوز پایه‌گذار پیمانی جدی نبوده است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سیاسی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار