بنا به اعلام رسانه‌های ژاپنی، توکیو و واشنگتن در حال تدوین طرحی برای واکنش مشترک نظامی به اقدامات چین هستند.

آمریکا و ژاپن به دنبال طرحی برای واکنش نظامی مشترک در مقابل تهدیدات چین هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه انگلیسی زبان ژاپن تایمز به نقل از منابع ناشناس دولتی گزارش داد آمریکا و ژاپن یک برنامه عملیاتی را طراحی می‌کنند تا با استفاده از نیروهای نظامی خود به «تهدیدات بالقوه چین» در جزایر تحت مناقشه سن کاکو، که در چین دیائو نامیده می‌شود، پاسخ مشترک دهند.

بنا به گزارش‌ها، این دو کشور درگیر مذاکراتی دو جانبه هستند تا مشخص کنند چگونه در شرایط اضطراری درباره جزایر تحت مناقشه در دریای چین شرقی واکنش نشان دهند. بنا به گفته منابع داخلی، توکیو و واشنگتن در نظر دارند تا ماه مارس آینده به کار خود بر روی این طرح پایان دهند.

در حالی که واشنگتن تاکنون موضعی را در خصوص حاکمیت نهایی جزایر تحت مناقشه اتخاذ نکرده است، سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، گفته بود که واشنگتن متعهد به دفاع از توکیو تحت معاهده 5 پیمان امنیتی میان دو کشور است و این موضوع جزایرسن کاکو را نیز شامل می‌شود. ژاپن تایمز گزارش داد با ایجاد طرحی برای مواجه با چین، توکیو امیدوار است واشنگتن موضع خود را در خصوص حاکمیت این جزایر مشخص کند.

منابع دولتی به این رسانه‌ ژاپنی اعلام کردند که در این برنامه‌ استقرار نیروهای دفاعی ژاپن برای شرایط اضطراری پیشنهاد می‌شود. مذاکرات میان دو کشور در چارچوب دستورالعمل‌های دفاعی آمریکا و ژاپن موسوم به مکانیسم برنامه‌ریزی دو جانبه صورت گرفته است.

همچنین دو کشور با برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود به دنبال افزایش آمادگی جنگی و قابلیت همکاری میان نیروهای ژاپنی و آمریکا هستند. بنا به گزارش‌ها، توکیو و واشنگتن با حضور 57 هزار نیروی نظامی خود در حال برگزاری بزرگترین رزمایش مشترک در تاریخ ژاپن هستند.

مجمع الجزایر واقع در دریای چین شرقی موضوع اختلاف چین و ژاپن به حساب می‌آید. در حالی که پکن می‌گوید این جزایر از گذشته جز قلمرو چین است توکیو اعلام کرده این مجمع الجزایر از سال 1895 تحت کنترل ژاپن بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۲۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۷
آمریکا درچه فکریه؟؟ چین بدنبال تضعیف و استضعاف دلار آمریکا از شرق دور تا غرب آسیا( اورآسیا) بدنبال طرح کمربند وجاده یعنی احیای راه ابریشم است که آمریکا را فلج کند گر چه اینکار یکشبه اتفاق نمی افتد ولی چین با کشورهای آسیای مرکزی و میانه و غرب آسیا در رسیدن به این اتحاد اقتصادی و پولی در تلاش است....و همانطور که صدای افتادن این طشت بلند شده آمریکا با کسری بودجه شدید و بی سابقه ای روبرو شده..........
آخرین اخبار