دبيركل روز جهاني موزه ها كه عصر امروز در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) برگزار شد به نقش موزه ها در آشنايي مردم با ميراث معنوي اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران نشست هم انديشي برگزاري روز جهاني موزه ها عصر امروز با حضور مهدي توكليان مدير موزه امام علي (ع)، محمدرضا سعيدآبادي دبير كل كميسيون ملي يونسكو، احمد محيط طباطبايي، صادق خرازي سفير سابق ايران در فرانسه، حسن نوفرستي مسئول برنامه هاي هنري موزه هنرهاي معاصر تهران و جمعي از مديران موزه هاي كشور در سالن اجتماعات موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد.
براساس اين گزارش، محمدرضا سعيدآبادي ‌دبيركل كميسيون ملي يونسكو در اين نشست گفت: براي روز جهاني امروز شعار موزه ها با عنوان الهام هاي جديد و چالش هاي جديد نامگذاري شده است.
وي خاطرنشان كرد: امسال چهار موضوع را براي بررسي و تاكيد بر فعاليت موزه ها مطرح كرده ايم.
خرازي در ادامه اظهار داشت: از جمله اين موضوعات، ‌موزه و توسعه پايدار كه از مهم ترين موضوعات مطرح در جهان امروز است كه با آن سروكار داريم و بسيار مورد اهميت است.
وي در ادامه گفت: در اين روند توسعه اي مورد نظر است كه پايدار باشد؛ در حقيقت توسعه اي كه به رشد اقتصادي و نيز توسعه اقتصادي و همچنين ملاحظات زيست محيطي توجه خاصي دارد.
سعيد آبادي گفت: نكته ديگر عمومي كردن علم است كه از جمله مواردي است كه جامعه بشري با اين موضوع سروكار دارد.
وي گفت: اگر علم و دانش در هر جامعه اي ارتقاء يابد به عبارت ديگر هر چقدر علم عمومي تر شود بطور قطع از درد و رنج مردم كاسته مي شود.
خرازي تصريح كرد: موزه و ميراث معنوي از ديگر موارد و موضوعات مورد اهميت است در حقيقت ميراث معنوي و يا ناملموس كه چندان توجهي به آن نمي شود.
وي گفت: موزه ها مي توانند در آشنايي مردم با حوزه ميراث معنوي موثر باشند.
وي اظهار داشت: موزه ها و حافظه جهاني نيز يكي ديگر از مواردي است كه كميسيون ملي يونسكو بر آن تاكيد كرده است، كه البته بسياري از موزه ها داراي ميراث مكتوب هستند كه به نوعي حافظه جهاني موزه ها محسوب مي شود.
سعيدآبادی گفت: امیدواریم از روز جهانی روزها و شعار تعیین شده آن استفاده مطلوبی را در جهت گسترش فعالیت های موزه ها داشته باشیم.
وی اظهار داشت: حدود 35 سال از نامگذاری شعارهای مختلف برای روز جهانی موزه ها می گذرد، بنابراین امسال به مناسبت این سال بر ‌آن شدیم تا برنامه ریزی برای گسترش فعالیت های موزه ها و نیز تعیین 35 برنامه شاخص در موزه ها به مناسبت روز جهانی موزه ها مشخص و اجرا شود.
صادق خرازی از اعضای سابق جامعه موزه داری در ادامه این مراسم گفت: متاسفانه یک غفلت بزرگ و به نوعی غفلت در نوع نگاه ما در ارتباط با توسعه وجود داشته است.
وی گفت: این غفلت از حدود یک قرن گذشته تا امروز در ارتباط با ایجاد کاوش های ما از سر معرفت و آگاهی وجود دارد.
خرازي گفت: آنچه که در سراسر جهان به دنبال آن هستند تحول عمیق و ژرف برای برنامه ریزی به منظور ایجاد زیربناهای میراث فرهنگی است که می تواند تحولات جهان را در پی داشته باشد.
وی گفت: متاسفانه نگاه ما به میراث فرهنگی نگاهی انتزاعی است و تا زمانیکه از این وضعیت انتزاعی خارج نشویم امید اصلاح آن بسیار اندک است.
دبیر نژاد از اعضای جامعه موزه داری نیز در ادامه این نشست گفت: موزه های کشور متاسفانه دارای مشکلات فراوانی هستند و البته با برنامه ریزی در کمیسیون ملی موزه ها تلاش خواهیم کرد تا این مشکلات را تا حد امکان رفع نماییم.
دبيرنژاد گفت: در این کمیسیون تلاش می کنیم تا چراغ موزها را روشن نگه داریم و برای این منظور برنامه ای تحت عنوان موزه منتخب مشخص شده است.
وی اظهار داشت: آیین نامه و ضوابط تعیین موزه منتخب تا پایان سال جاری ارائه و بر اساس آن موزه منتخب معرفی می شود.
گفتنی است، روز جهانی موزه ها 28 اردیبهشت سال 91 خواهد بود./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار