به نظر می‌رسد حزب اتحاد ملت بر خلاف ادعای مطرح شده در بعضی از رسانه‌ها، به دنبال شهردار شدن آخوندی در تهران بود و اعتماد ملی و کارگزاران، به دنبال کارشکنی بر سر هاشمی، به حناچی تمایل پیدا کردند.

تحلیل آرای انتخاب شهردار تهران چیست؟+ جدولبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛اصلاح طلبان شورای شهر برای سومین بار جهت انتخاب شهردار تهران در ۱۵ ماه اخیر انتخاباتی برگزار کردند و در این انتخابات که رقابت میان «سید عباس آخوندی» و «پیروز حناچی» بود، حناچی پیروز شد.

انتخاب شهردار در شورای شهر تهران با توجه به عقبه اعضای اصلاح طلب آن بیشتر از اینکه بر کارآمدی استوار باشد، بر اعمال نظر حزبی و جناحی استوار بوده است.

بسیاری از اصلاح طلبان از جمله «محمد توسلی» اولین شهردار پایتخت بعد از انقلاب نسبت به این رویه سیاسی برای انتخاب شهردار تهران انتقاد کردند. وی در این باره بیان داشته که:

«شورای شهر پنجم با توجه به چالش‌های پیش روی مدیریت شهر تهران و انتظاراتی که مردم از فهرست امید داشته و دارند شایسته است تا تلاش‌های خود را برای انتخاب شهردار صرفا بر اساس کارآمدی، توانمندی و آشنایی با مسائل شهر تهران متمرکز کنند نه به مناسبات و روابط حزبی.»

نگاهی به زیر و بم آرای انتخاب شهردار تهران + تحلیل

اما اصلاح طلبان شورای شهر گوششان به این مسائل بدهکار نیست و آرایش سیاسی برای انتخاب شهردار سوم روندی را طی کرد که دو طیف مختلف در شورای شهر شکل گرفت. طیفی که دوطرف آنرا لیبرال‌ها احاطه کرده بودند. جنگ قدرت میان لیبرال‌ها درحالی بود که کارگزارانی های تکنوکرات دیگر به قول «حسین مرعشی» عضو شورای مرکزی این حزب، گزینه‌ای جز «محسن هاشمی» نداشتند که بازنشسته نشده باشد و از این جهت که هاشمی هیچگاه در این سه دوره با همه تمایلی که داشت اجازه کاندیدا شدن نیافت، رقابت در شورای شهر تمام لیبرالی شد.


بیشتر بخوانید:پیام دولت به شورای شهر تهران چه بود؟


از یک سو اعضای حزب اتحاد ملت قرار داشتند و از سوی دیگر اعضای حزب اعتماد ملی، جالب اینجاست که برخلاف رای اتحادملتی‌ها به آخوندی با رای یکی از آنان یعنی «علی عطا» وزیر مستعفی و بدنام دولت دوازدهم، در مقابل معاون سابقش، رقابت را واگذار کرد.

به نظر می رسد رقابت بر سر شهردار شدن محسن هاشمی، دلیل تفرقه در شورای شهر است، بدون هیچ شکی باید بگوییم که میان کارگزاران و اعتماد ملی، در جهت مخالفت با اتحاد ملت، ائتلافی شکل گرفته است که اهداف حزب اتحاد ملت در شورای شهر، به نتیجه نرسد.

با توجه به وضعیت ایجاد شده در شورای شهر، می‌بایست منتظر حملات اصلاح‌طلبان حامی حزب اتحاد ملت و مشارکت، به سمت حناچی باشیم، از سوی دیگر، با توجه به نحوه آرای منتشر شده در رسانه‌ها، کلیت جریان اصلاحات از اینکه آخوندی شهردار تهران باشد خیلی هم ناراحت نبودند بلکه به نظر می رسد، این جریان، از اتفاقات و رفتارهای آخوندی در سِمت شهرداری و حاشیه‌های احتمالی ایجاد شده توسط این فرد، نگران بودند و همین نگرانی باعث عدم پیروزی آخوندی در صحن شورا شد.

نگاهی به زیر و بم آرای انتخاب شهردار تهران + تحلیل

منبع:مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.