به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر (عج) است، بلكه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز محسوب می شود. بلافاصله پس از شهادت امام حسن عسکری (ع)، تنها فرزند ایشان حضرت مهدی (عج) در اولین حضور خود به عنوان امام زمانه خود بر پیکر پدرشان اقامه نماز کردند و عموی خود جعفر کذاب را که اعلام امامت کرده بود را کنار زدند.
حجت الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی خطیب و معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره آغاز امامت حضرت مهدی (عج) و برگزاری جشنهای اعیاد شعبانیه گفت: آنچه در تاریخ ما امروزه ثبت شده است، پس از رحلت و شهادت هر امامی، امام بعد از آن براساس خصایص و ویژگیهایی که دارد امامت را برعهده می گیرد و این روند استثنایی در بین ائمه اطهار (ع) وجود نداشته است. حضرت مهدی (عج) نیز در سن پنج سالگی پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) به امامت رسیدند و شیعه و سنی هم در همان سال کرامات امام زمان (عج) را تایید کردند. یکی از اولین حضور حضور ولیعصر (عج) در اقامه نماز بر پیکر پدر بزرگوارشان بود که اهل سنت نوشتند: «وقتی امام زمان (عج) برای دفن و اقامه نماز به سمت پیکر خود میآیند، و عبای عموی خود «جعفر کذاب» را گرفتند، و وقتی آمدند گویا برسرهای ما ملائکه پرواز میکردند.»
وی در ادامه بیان کرد: از نظر علم و هدایت ائمه هیچ تفاوتی بایکدیگر ندارند و درجات بالای الهی را که مردم را هدایت می کنند را درنظر دارند. حضرت صاحب الزمان (عج) زنده هستند و حضور دارند و در میان جمع خیلیها می بینند اما ایشان را نمی شناسند، پس از ظهور همه حضرت (عج) را می شناسند و چهره ایشان برای مردم چهره غریبی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی درباره صحیح بودن واژه تاجگذاری برای آغاز امامت امام زمان (عج) افزود: واژه تاجگذاری چون برای پادشاهان به کار می رود، نه اهل بیت (ع) و نه امام خمینی (ره) آن را تایید نکردند و راضی نیستند. سوال اینجاست که مگر امام زمان (عج) نیاز به تاج دارند؟ ما در تمام اسناد شیعی و سنی می گوییم آغاز امامت. اهل بیت (ع) شاهنشاه نیستند، بلکه آنها حاکم بر قلوبند. تاجگذاری عده ای از افراد افراطی بیان می کنند که حضرت علی (ع) را شاه خطاب می کنند.
وی با بیان اینکه واژه تاجگذاری را هیچ یک از بزرگان ما تایید نکرده اند، گفت: تاجگذاری برای اهل بیت (ع) و آغاز امامت این بزرگواران صحیح نیست. البته باید درنظر داشت که عمامه گذاری یک افتخار است و به عنوان یک تاج الهی برسر می گذارند. این واژهای عرفی است اما صحیح نیست. البته مداحان بزرگوار برای اینکه شعرهای خود را به اوج برسانند، از کلمه تاج و شاه استفاده می کنند تا زیبایی اشعار را به مستمع خود منتقل کنند.
همچنین این خطیب و معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، درخصوص برگزاری جشن آغاز امامت ادامه داد: ما باید عالمانه و بدون قرض با درنظر گرفتن دشمنی هایی که ایجاد شده، آغاز امامت حضرت مهدی (عج) را جشن بگیریم، اما به دور از اختلافافکنی بین دو امت شیعه و سنی.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی افزود: چون وهابیت لعنت الله میخواهند بگوبند که اهل سنت شبیه آنها هستند، از اعتقادات اهل سنت استفاده ابزاری می کنند. آل سعود، آل جهود است که آمده کیسه های ترامپ آمریکا و نتانیاهو اسرائیل را پر کند.ما نباید بلندگوی دیگران باشیم، چراکه تشیعه انگلیسی به دنبال همین اختلاف افکنی هاست.
وی با تاکید بر اینکه امام زمان (عج)، امام کل عالم هستند، درباره دیدگاه اهل سنت به حضرت ولیعصر (عج)، اظهار کرد: اهل سنت عموما علمای بزرگشان و امامانشان که کتب حدیث نوشتند، حدود هزار و هفتصد و پنجاه روایت از پیامبر اکرم (ص) درباره امام زمان (عج) نقل کردهاند. وهابیت اگر بخواهد هرنوع روایتی را تحریف کند، چون منابع بسیاری درباره حضرت مهدی (عج) وجود دارد، نمی توانند حضور ایشان را رد کنند. بیش از 200 نفر از علمای اهل سنت درباره امام زمان (عج) کتاب نوشتهاند که یکی از آنها را آیت الله مرعشی نجفی ترجمه کرده و در کتابخانه این عالم ربانی قرار دارد.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن تسلیت به اهل بیت (ع) به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع)، گفت: ما شب شهادت را به امام زمان (عج) به مناسبت عزای پدر بزرگوارشان تسلیت می گوییم و از طرفی نیز امامت ایشان را خدمتشان تبریک عرض می کنیم. چراکه این شادی و غم در جهت توحید و ولایت و بدست آوردن دل اهل بیت (ع) است. ما به حزن ائمه اطهار (ع) محزون هستیم و به شادی آنها شاد.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی با اشاره به نزدیک شدن شرایط ظهور حضرت مهدی (عج)، ادامه داد: انجام وظایفی که از جانب ولی زمان به عهده ماست، قطعا ظهور امام زمان (عج) نزدیک است. ما طبق ادله خودمان نایبی را از سمت امام زمان (عج) خود پذیرفتهایم. بهترین و اصلی ترین مولفه ای که ما را به ظهور نزدیک می کند، اطاعت از فرمان ولی زمان است. همچنین در مسائل خانوادگی ما هر چه در زندگی روزمره خود از اهل بیت (ع) بیشتر اطاعت کنیم و بیشتر شبیه آنها شویم، به ظهور نزدیک می شویم.
انتهای پیام/
جامعه ما علیرغم بهره مندی از ارزشهای والا ، برخی اوقات دچار چنین اشتباهاتی میشود ، که در وهله اول تکلیف بزرگان است که تذکرات لازم را بدهند.
مرحوم شهید بهشتی ، در مورد سنتهای غلط در جامعه، میفرمایند: «سنت شکنی ، از بت شکنی.سخت تر است» !!!!
حال میخواهد این سنت غلط در مسائل اعتقادی باشد و یا در مسائل ملّی( مثل چهارشنبهسوری )!!!