معاون امور توسعه پیشگیری خراسان جنوبی گفت:طی ۶ ماهه نخست هزارو ۶۳۵ نفر از خدمات مراکز مشاوره ژنتیک بهره مند شدند.

احمدی شادمهری معاون امور توسعه پیشگیری در گفت وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: از تعداد مراجعینی که دارای ریسک بیشتری در بارداری های بعدی برای معلول زایی بودهاند 728 نفر ازدواج فامیلی  و 287 نفر دارای فرزندان یا خواهر و برادر معلول و سابقه معلولیت در خانواده بودنده اند که جهت مشاوره های ژنتیک به مراکز مشاوره ارجاع شده اند .
وی افزود :  6 مورد نیز سقط قانونی جنین در شش ماهه اول سال 97 انجام شده است.
 
احمدی شادمهری با بیان این که 5 مرکز مشاوره ژنتیک در بیرجند و یک مرکز در قائن آماده ارائه خدمت به مراجعه کنندگان هستند، اضافه کرد: در این مراکز، همکاران پس از معاینه بالینی، رسم شجره و ارائه مشاوره های تخصصی، اقدام تشخیصی (مشخص کردن نوع معلولیت احتمالی) را انجام می دهند.
 
معاون امور توسعه پیشگیری جامعه هدف، زنان باردار با سن بالای 35 سال، سابقه ازدواج فامیلی، مرده زائی ، تولد کودک با چهره غیرطبیعی و احتمال ناقلی برای زوجین همچون تالاسمی هستند.
 
وی با اشاره به این که در صورت عدم استطاعت مالی فرد، خدمات برای معلولان و خانواده درجه یک آن ها رایگان خواهد بود،  اضافه کرد: بهترین زمان برای مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است.
 
احمدی شادمهری با تاکید بر این که مشاوره ژنتیک با بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی مردم، نقش موثری را در پیشگیری از بروز معلولیت های ژنتیکی و مادرزادی به عهده دارد، عنوان کرد: برای هر یک از معلولان حاضر در مراکز تحت نظارت بهزیستی سالانه میلیون ها تومان هزینه نگهداری، درمان و توانمندسازی پرداخت می شود، بنابراین با جلوگیری از تولد کودکان معلول میلیاردها تومان در یک سال صرفه جویی شده است.
 
معاون امور توسعه پیشگیری از سقط 18 جنین معلول در سال 96 با تشخیص متخصصان در استان خبر داد و گفت: اگر این جنین ها مورد بررسی و سقط قرار نمی گرفتند اکنون شاهد تولد کودک معلول و گرفتاری هزاران خانواده و شهروند برای تمشیت امور آنان و میلیاردها تومان هزینه برای جامعه و دولت بودیم.
 
وی به طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در دانش آموزان پایه دهم و یازدهم دبیرستان های دخترانه و پسرانه اشاره کرد  و ادامه داد:  امسال طرح در 6 شهرستان بیرجند، قائن، نهبندان، طبس، سربیشه و درمیان از ابتدای آبان شروع شد.
 
احمدی شادمهری با بیان این که در این طرح ابتدا همکاران آگاه سازی ، آموزش هایی را به دانش آموزان ارائه می دهند، ادامه داد: آموزش ها در 4 عنوان سلامت و پیشگیری از بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه عضلانی- اسکلتی ،  سلامت بینایی  سلامت شنوایی در نوجوانان برای پایه دهم و 3 عنوان ژنتیک و مشاوره ژنتیک، پیشگیری از حوادث غیر ترافیکی و پیشگیری از حوادث ترافیکی برای پایه یازدهم ارائه می شوند.
 
معاون امور توسعه پیشگیری استان گفت:  در راستای این طرح 4 کارگاه تربیت مربی منطقه ای در مهر ماه برگزار شد و 100 معلم آموزش و پرورش تحت آموزش قرار گرفتند.
 
وی با بیان این که در این طرح تا پایان بهمن باید حدود 19 هزار دانش آموز تحت پوشش قرار بگیرند، اظهار کرد: سال گذشته 18 هزار و 433 دانش آموز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
 
احمدی شادمهری اضافه کرد: پس از این آموزش ها، همکاران پرسشگر برای غربالگری دانش آموزان ورود پیدا کرده و در صورت نیاز به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع داده می شوند. وی از مراجعه تنها 29 دانش آموز طی 6 ماهه ابتدای سال خبر داد و بیان کرد: این بخش و ترغیب خانواده ها به ارجاع دانش آموزان هنوز نیاز به فرهنگ سازی دارد.
 
انتهای پیام/ ط آ

آغاز طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در بین دانش آموزان دبیرستان هانی

برچسب ها: بهزیستی ، معلولان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.