صنعت گردشگری و صنایع دستی برگ برنده توسعه صادرات غیر نفتی است و حمایت از صنایع دستی راهی برای ماندگاری هویت و هنر ایرانی است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نادر میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حاشیه آئین افتتاح نمایشگاه سراسری صنایع دستی و گردشگری که در محل دائمی نمایشگاه‌های استان، برگزار گردید اظهار داشت: صنعت گردشگری و صنایع دستی برگ برنده توسعه صادرات غیر نفتی است و حمایت از صنایع دستی راهی است برای ماندگاری هویت و هنر ایرانی می‌باشد.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از نظرگردشگری و طبیعت گردی در حد یک کشور است و به گفته مدیران میراث فرهنگی و صنایع دستی، از پنجاه کشور دنیا در این زمینه پیشتر می‌باشد.

میرشکار افزود: تنوع میراث فرهنگی از جمله شهرسوخته، کوه خواجه، قلعه ناصری، دهانه غلامان، دریای چابهار و طبیعت زیبای استان همه و همه سبب شده تا این استان از لحاظ گردشگری بی نظیر باشد و اگر چه این سرزمین کویری بوده و کویر خود نیز زیبایی خاصی دارد که می‌توان از این ظرفیت بیش از پیش جهت جذب توریست استفاده نمود که ارز آوری قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

وی افزود: براساس تقسیم بندی‌های صورت پذیرفته مهمترین منابع درآمدزایی درجهان، صنایع مرتبط با نفت در رتبه اول و پس از نفت صنعت خودروسازی و در رتبه‌ی سوم صنعت گردشگری قرار دارد و هم اکنون صادرات خدمات گردشگری در ۱۵۰ کشور در ردیف ۵ قلم اول صادراتی می‌باشد و حداقل در ۶۰ کشور رتبه اول صادرات را به خود اختصاص داده که همین نکته به تنهایی مبین اهمیت آن است.

میرشکار ادامه داد: کشور جمهوری اسلامی ایران به دلیل دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در بین ۱۰ کشور اول جهان و از نظر جذب گردشگران بین المللی در جایگاه ۴۸ جهان قرار دارد.

وی در ادامه به نقش صنایع دستی در توسعه صادرات نیز اشاره کرد و بیان داشت: در کشور‌هایی که مهد صنایع دستی هستند تلاش می‌شود تا با اتخاذ تدابیر حمایتی و سیاست‌های تشویقی موجبات رشد و توسعه صادرات صنایع دستی فراهم شود و هم اکنون برخی کشور‌های پیشرفته دنیا نیز صادرات صنایع دستی را مورد توجه قرار داده اند.

نادر میرشکار افزود: قطعا باید برنامه ریزی لازم در سازمان‌های مرتبط صورت پذیرد تا بتوانیم با بازاریابی و برندسازی صنایع دستی نقش مهمی را در صادرات ایفا نمائیم و در این زمینه مشوق‌های صادراتی پرداخت، موانع و مشکلات مربوط به بازاریابی و تبلیغات نیز مرتفع گردد و ارتباط نزدیک بین تولیدکنندگان صنایع دستی با تجار و بازرگانان ایجاد کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پایان، ابراز داشت: تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی در این زمینه باید ایجاد شود و امکان مشارکت و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و حضور مستمر در بازار‌های هدف در بخش صنایع دستی بویژه فرش دستباف ایجاد و با کمک مالی برای بالا بردن توان رقابتی و پائین آوردن هزینه‌های صادرات شاهد رشد بیش از پیش صادرات صنایع دستی از استان باشیم.

انتهای پیام/پ

پائین آوردن هزینه‌های صادرات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار