کارشناس مسائل سیاسی گفت:نتانیاهو همزمان  وزارت بهداشت و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بر عهده دارد، خواهان این است که وزارت جنگ را هم شخصا کنترل کند و این مسئله به چالشی بسیار مهم برای این رژیم و شخص نتانیاهو تبدیل شده است



کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشیبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از حمله غیر قابل پیش بینی نیرو‌های مقاومت غزه به سرزمین‌های اشغالی که دولت این رژیم را وادار به آتش بس کرد موجی از اعتراضات مقامات اسرائیلی دامن نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی  را گرفت و مقامات این رژیم خواستار استعفای او شدند، به نحوی که تا امروز تلاش‌های نتانیاهو برای پایداری کابینه اش نتیجه‌ای در پی نداشته است.
در راستای احتمال فروپاشی دولت رژیم صهیونیستی گفت‌وگویی با سید رضا میرطاهر کارشناس مسائل سیاسی داشتیم که شرح آن در ادامه آمده است.

سیدرضا میرطاهر در گفت و گو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر فروپاشی دولت کنونی رژیم صهیونیسیت و همچنین برگزاری زود هنگام انتخابات این رژیم اظهار کرد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در طول ۱۳ سال گذشته با یک وقفه کوتاه تقریبا به طور مداوم در همین سمت حضور داشته و در این مدت چالش‌های پیش رویش را هم به نحوی پشت سر گذاشته است؛ اما در تهاجم اخیر این رژیم به نوارغزه که برخلاف پیش بینی صهیونیست‌ها با واکنش خیلی شدید فلسطینی‌ها مواجه شد وحتی نوع موشک‌هایی که گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه حماس در جریان درگیری اخیر به کار گرفت، صهیونیست‌ها را به این جمع‌بندی رساند که باید اعلام آتش‌بس کنند. این درحالی بود که پس از این تصمیم اعضای تندرو کابینه نتانیاهو از جمله آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که در اعتراض به توقف جنگ، دیگر حاضر به ماندن در کنار نتانیاهو نبوده و خواهان برکناری یا استعفای دولت کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند و این چالشی است که موجب سردرگمی این رژیم شده است.

وی در ادامه در تشریح اختلافات داخلی در بین مقامات رژیم صهیونیستی افزود:طبیعتا پیشنهاد برگزاری زودهنگام انتخابات و تغییر کابینه برای نتانیاهو بسیار گران تمام شد و او را به انجام رایزنی‌های متعدد با دیگر اعضای کابینه و سران احزاب ۶ حزب ائتلافی که دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی را تشکیل داده اند واداشت. به ویژه نخست وزیر رژیم صهیونیستی با دادن امتیازات متعدد سعی برآن داشت تا نفتالی بنت رهبر حزب خانه یهودی را راضی به باقی ماندن در کابینه کند، اما نفتالی بنت که اکنون وزارت آموزش و پرورش اسرائیل را در دست دارد، خواستار اداره  وزارت جنگ این رژیم هم شده و این در حالی است که نتانیاهو همزمان  وزارت بهداشت و وزارت خارجه این رژیم  بر عهده دارد، خواهان این است که وزارت جنگ را هم شخصا کنترل کند و این مسئله به چالشی بسیار مهم برای این رژیم و شخص نتانیاهو تبدیل شده است.

میرطاهر خاطرنشان کرد:ناگفته نماند که در جریان این اختلافات سران دیگر احزاب رژیم صهیونیستی هم خواسته‌هایی را مطرح کرده اند که ایجاد اجماع بین این خواسته‌ها بسیار دشوار است. به همین دلیل باوجود  اصرار شدید نتانیاهو مبنی بر تداوم دولت کنونی، احتمال فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد که این مسئله ظرف روزهای  آینده روشن خواهد شد. همچنین در صورت سقوط کابینه نتانیاهو و برگزاری انتخابات زود هنگام در اسرائیل رأی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که جهت‌گیری دولت آینده رژیم صهیونیستی به سمت تندروی و راست‌گرایی بیشتر بوده و یا دولتی معتدل و میانه رو بر سر کار خواهد آمد.

کارشناس سیاسی با اشاره به برخی اظهار نظر‌های کارشناسان مبنی بر" احتمال جنگ افروزی جدید رژیم صهیونیستی در لبنان پس از حمله غزه" گفت: رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۶ که در جریان جنگ ۳۳ روزه متحمل شکست بزرگی شد، همواره درتلاش بوده تا این شکست را با تهاجم گسترده به لبنان جبران کند. در سال گذشته هم در جریان بحرانی که با زندانی شدن سعد حریری در عربستان به وجود آمد، احتمال اینکه رژیم صهیونیستی مجددا حمله به لبنان را در دستور کار قرار دهد بسیار متحمل بود، اما این اقدام انجام نشد. امروز هم با توجه به تنش  های سیاسی، موقعیت نتانیاهو نخست وزیر این رژیم بیش از هرچیز درصدد روشن کردن موقعیت کابینه خود بوده تا درصورت اقدام نظامی برضد حماس و لبنان بتواند گام موثر واستواری در این زمینه بردارند؛ بنابراین با توجه به اینکه مذاکرات با نفتالی بنت رهبر حزب خانه یهودی هم کماکان به نتیجه مشخصی نرسیده و وضعیت رژیم صهیونیستی در پرده‌ای از ابهام قرار دارد احتمال این حمله دور از ذهن نیست.

میرطاهر همچنین با اشاره به "قطعنامه سازمان ملل درباره حاکمیت ارضی سوریه بر جولان" ادامه داد:مجمع سازمان ملل متحد حدود ۹ قطعنامه به نفع فلسطینی‌ها و کشور‌هایی که رژیم صهیونیستی سرزمین آن‌ها را به اشغال درآورده صادر کرد و در جریان این رأی‌گیری‌ه اهم تنها آمریکا و خود رژیم صهیونیستی به این قطعنامه‌ها رأی منفی دادند و به نظر می‌رسد  پس از این قطعنامه موقعیت رژیم صهیونیستی اکنون هم در سطح بین‌المللی و هم در سطح داخلی بسیار متزلزل شده و با وضعیت بسیار دشواری مواجه است.

وی درپایان درمورد سرانجام احتمالی اختلافات پیش آمده در بین مقامات و کابینه رژیم صهیونیستی، عنوان کرد:درحال حاضرشاید امکان گمانه زنی قطعی در این‌باره وجود نداشته باشد، اما باتوجه به شواهد موجود نفتالی بنت رهبر حزب خانه یهودی به طور جدی خواهان دردست گیری پست وزارت جنگ در اسرائیل است، موضوعی که به دلیل حساسیت و اهمیت بالای این پست در اسرائیل به شدت مخالفت نتانیاهو را به دنبال خواهد داشت . درگذشته هم این سمت در اختیار آویگدور لیبرمن از یاران نزدیک نتانیاهو بود؛ بنابراین در صورت عدم توافق به احتمال زیاد حزب خانه یهودی که نفتاتین بلر رهبری آن را برعهده دارد از کابینه نتانیاهو خارج شده و بدین ترتیب اکثریت بسیار شکننده‌ای که اکنون کابینه راست گرای اسرائیل در کنست (مجلس نمایندگان اسرائیل) با حدود ۶۱ کرسی ازمجموع ۱۲۰ کرسی در اختیار دارد با خروج این حزب ضعیف‌تر شده و منجر به سقوط کابینه نتانیاهو  و به دنبال آن برگزاری انتخابات زودهنگام در این رژیم اجتناب ناپذیر خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۰:۰۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
این نه جاطلبی هست بله چوب خدا هست که بی صدا دارد این رژیم کودک کش میخواهد نابود کند و از روی زمین محو شود به امید خدا شاهد آن باشیم.
آخرین اخبار