راه آهن مشکل تامین واگن صادراتی را سریعتر حل کند/ شرایط استاندارد سیر واگن‌ها به آسیای میانه مشخص و اعلام شودسرپرست استانداری خراسان رضوی گفت:راه آهن باید در هماهنگی خوبی با اتحادیه صادرکنندگان داشته باشد.
 
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، قربان میرزایی سرپرست استانداری خراسان رضوی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با مخالفت برای ورود شرکت‌های مختلف به موضوع تامین واگن صادراتی گفت: برای جلوگیری از پراکنده کاری و هرج و مرج این امر توسط یک متولی مشخص که راه آهن جمهوری اسلامی است همچون گذشته باید دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا باید راه آهن در هماهنگی با اتحادیه صادرکنندگان و بخش‌های مرتبط، برآورد مشخصی از نیاز استان داشته باشد و بر اساس آن برای ماه‌های آتی با استفاده از ظرفیت موجود واگن‌های دولتی و بخش خصوصی کشور‌های آسیای میانه اقدام و نیاز استان را تامین نماید.

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: در این راستا اولویت بر تامین واگن‌های مورد نیاز از محل ظرفیت واگن‌های دولتی کشور‌های آسیای میانه است و در مرحله بعد در صورت نیاز از امکان واگن‌های بخش خصوصی این کشور‌ها با محاسبه هزینه اضافی آن نسبت به بخش دولتی و تفاهم با اتحادیه صادر کنندگان اقدام نماید.

میرزایی افزود:شرایط استاندارد سیر واگن‌ها به آسیای میانه مشخص و اعلام شود تا بخشی از این نیاز از داخل تامین شود و واگن‌هایی ساخته شود که امکان سیر در خطوط ریلی آسیای میانه را داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید برنامه ریزی اساسی برای این حوزه انجام شود که صادر کنندگان ما هر ساله در این ایام با این مشکل دست و پنجه نرم نکنند و بخشی از توان و انرژی دستگاه‌های مختلف صرف این موضوع شود.

سرپرست استانداری خراسان رضوی با اشاره به افزایش صادرات طی هشت ماهه امسال که رقم تقریبی آن معادل یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار می‌باشد، گفت:: این میزان که هنوز قطعی نیست از نظر وزنی ۳۱ درصد و از نظر ارزشی ۴۱ درصد افزایش دارد.

میرزایی افزود: این تلاش فعالان اقتصادی و صادرکننده‌ها که با وجود مشکلات موجود روند تولید و صادرات استان را حفظ و ارتقا داده اند قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی استنان توانمند و حضور پررنگی در اقتصاد استان دارد از این رو سیاست‌ها و برنامه‌ها و بخشنامه‌ها تاثیر مستقیمی بر این بخش دارد تصریح کرد: باید حساسیت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها اقتصاد آن‌ها بیشتر متکی بر صنایع مادر و بزرگ دولتی است، داشته باشید، زیرا بیش از آن‌ها این دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها اثر می‌گذارد.

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت:به طور جدی پیگیر مسائل و مشکلات این حوزه هستیم تا فشار‌ها تعدیل شود با آنکه از بخش خصوصی استان که محور اقتصادی این خطه است، انتظار داریم با جدیت حضور خود را حفظ کنند.

میرزایی با اشاره به دستورالعمل جدید بازگشت درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات، گفت:در این میان فعالان این حوزه و صادر کنندگان راهکار‌های مناسب خود برای این موضوع را ارائه کنند.

وی بر توسعه بازار‌های هدف صادراتی استان تاکید و تصریح کرد: باید بازار‌های اصلی استان از چند کشور فراتر رفته و این تعداد گسترده شده و ارزش صادراتی استان را ارتقا دهیم.


مشکل اصلی ما تامین واگن‌های مسقف است


محمد هادی ضیایی مدیر عامل راه آهن خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به رشد ۱۰۶ درصدی واگن‌های صادراتی طی هشت ماهه امسال گفت: طی این مدت حدود ۶ هزار و ۷۰۰ واگن رقمی معادل ۳۷۳ هزار تن کالای صادراتی از استان بارگیری کرده و از مسیر آسیای میانه صادر کرده اند.

وی تصریح کرد: در این میان علی رغم افزودن شدن سیمان به سبد صادرات ریلی استان هیچ مشکلی هم در این حوزه نداشته ایم و ۲۹۰ هزار تن سیمان هم طی این مدت از طریق واگن‌های (لبه بلند) صادر شده است.

مدیر عامل راه آهن خراسان رضوی گفت: مشکل اصلی در تامین واگن‌های مسقف است که بخش صادرات استان متقاضی واگن‌های دولتی آسیای میانه است که فقط سه کشور تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در اختیار دارند و بقیه واگن‌های در کشور‌های این منطقه خصوصی است.

ضیایی افزود: در این راستا تامین واگن‌های مورد نیاز از این سه کشور طی پیگیری‌ها اقدام کرده ایم و در هشت ماه گذشته ۹۴۷ واگن دولتی خالی از این کشور‌ها به استان وارد و کالا‌های صادراتی را حمل کرده اند.

وی تصریح کرد: در این میان تعداد واگن‌های امدادی هم در این مدت رشد خوبی داشته است.

مدیر عامل راه آهن خراسان رضوی گفت: هم اکنون برای ورود ۲۰۰ واگن از ازبکستان تفاهم شده که ۵۴ مورد آن ارسال شده و مابقی به صورت مرحله‌ای هر بار ۵۰ واگن ظرف یک ماه آینده وارد استان می‌شود.

ضیایی مهر افزود:با ترکمنستان هم تفاهم شده تا هر هفته ۵۰ واگن دولتی خود را برای بارگیری به استان اعزام کند، اما تاجیکستان در شرایط کنونی مشکلاتی در این حوزه دارد.

وی تصریح کرد: در این میان ظرفیت واگن‌های بخش خصوصی آن‌ها می‌تواند کمک خوبی برای صادرات استان باشد که باید بدین منظور برنامه ریزی شود.
 
انتهای پیام//ج.ر
برچسب ها: راه آهن ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.