ناسا مدت‌ها است که برای کشف وجود حیات در مریخ تلاش می‌کند و در همین رابطه در تدارک آخرین ماموریت خود است.

فناوریبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناسا امید دارد با ارسال مریخ‌ نورد جدید خود، سرانجام بتواند به جواب این سوال خود که " آیا تا کنون از نظر زیستی حیات بر روی سطح مریخ وجود داشته است؟ " برسد.

مریخ‌نورد جدید ناسا با نام  Mars 2020مامورت خود را در منطقه‌ای به نام Jezero  انجام می‌دهد. این ربات جایگزین مدل قبلی خواهد شد که در سال 2012 به مریخ فرستاده شد تا مکاشفات خود را بر روی منطقه Gale Crater بر روی این سیاره انجام دهد. آن ربات که Curiosity نام داشت در 6 سال گذشته اطلاعات بسیار مفیدی از مریخ ارسال کرده است. یافتن مواد آلی در خاک مریخ و کشف گاز متان از جمله اطلاعات ارسال شده‌ی این کاوشگر بود.

این مریخ‌نورد به نحوی طراحی شده تا مرحله‌ی اول ارسال نمونه‌های مریخی به زمین را انجام دهد، این ربات در منطقه‌ی Jezero شروع به بررسی و استخراج سنگ‌هایی مشغول می‌شود که ممکن است اثری از حیات در آن‌ها وجود داشته باشد، در ادامه نمونه‌ها را در مخزن‌های موجود در سطح مریخ ذخیره می‌کند. در نهایت ناسا در روز‌هایی نامشخص بخش دوم مامورت را اجرا می‌کند و با ارسال فضاپیمایی، نمونه‌ها‌ی جمع آوری شده را به زمین می‌آورد. با این کار مطالعه و آزمایش بر روی این نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های پیشرفته آغاز می‌شود تا در نهایت بفهمیم گذشته‌ی مریخ به چه صورت بوده است.

ماموریت ارسال نمونه‌ها از مریخ در حال حاضر در الویت جامعه‌ی "زمین‌شناسی سیاره‌ای" است که در حین حال ماموریتی بسیار سخت و دشوار خواهد بود که برای انجام آن باید مجموعه‌ای از تجهیزات پیشرفته از جمله یک موشک را به سطح مریخ فرستاده شود. ناسا فعلا نمی‌داند چگونه‌ می‌خواهد نمونه‌ها را از مریخ خارج کند، Thomas Zurbuchen معاون بخش مدیریت علمی عملیات ناسا در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود گفت:"خبر جدیدی در این مورد ندارم، کار بر روی این مسئله ادامه دارد".

Jezero نام دلتای یک رودخانه کهن است، برای انتخاب این منطقه‌، دانشمندان ناسا و محققان زمین شناسی سیاره‌ای طی 4 کارگاه آموزشی در چهار سال گذشته گرد هم آمدند، در ابتدا بیش از 60 منطقه برای فرود Mars 2020 انتخاب شد و با تحقیقات بیشتر در نهایت Jezero به عنوان بهترین منطقه برای انجام این مامورت اعلام شد.

شروع این ماموریت در جولای  سال میلادی2020 برنامه ریزی شده است و ربات "Mars 2020" با موشک Atlas V به مریخ فرستاده می‌شود، انتظار می‌رود این مریخ‌نورد در فوریه 2021 به مریخ برسد. آژانس هوایی امیدوار است این ماموریت طی دهه 2020 انجام شود و در دهه2030 کار آن به پایان رسد.


بیشتر بخوانید: گوشی پرچمدار دهمین سالگرد سری Galaxy شش دوربین دارد 


انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، فضای مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.