کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: عدم‌تشخیص یا دیر تشخیص دادن بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان، باعث عقب‌ماندگی ذهنی و کوتاهی قد می‌شود.

کم‌کاری تیروئید نوزادان دلیل اصلی بیماری‌های ذهنی استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، زهره گره با بیان اینکه کمبود هورمون تیروکسین در بدن نوزاد به هر علتی باعث کم‌کاری تیروئید نوزادان می‌شود، افزود: این بیماری در بدو تولد معمولاً علامت مشخصی ندارد و بهترین روش تشخیص و پیشگیری از بیماری، انجام غربالگری در ۳ تا ۵ روزگی بعد از تولد برای نوزادان می‌باشد.

وی افزود: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان شامل دو نوع دائمی و گذرا است، به این صورت که در نوع گذرای بیماری، بیمار تا مدتی که این مدت می‌تواند از حدود ۲ هفته تا ۳ سال طول بکشد، نیاز به درمان داشته و بعدازآن با شروع به کار تیروئید و تولید مقدار کافی هورمون، درمان قطع‌شده و دیگر نیاز به مصرف دارو نمی‌باشد.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه عنوان کرد: در نوع دائمی، بیمار تا پایان عمر نیاز به مصرف دارو دارد و نباید دارو را قطع کند، البته دوز دارو ممکن است بر اساس نیاز بیمار و آزمایش‌های هورمونی وی توسط پزشک کم‌ و زیاد شود، اما قطع کامل نخواهد شد.

وی تصریح کرد: علت‌های به وجود آورنده کم‌کاری تیروئید نوزادان می‌تواند کمبود ید، افزایش ید، ازدواج فامیلی و مصرف بعضی از دارو‌های خاص توسط مادر مثل: لیتیوم و آمیودارون‌ها باشد.

گره بیان داشت: در صورت بروز بیماری در نوزاد، برای درمان فقط از قرص لووتیروکسین استفاده می‌شود، زیرا که راحت‌ترین راه جذب هورمون تیروئید از طریق سیستم گوارشی است.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه افزود: مقدار داروی تجویزشده توسط پزشک در قاشق خرد شده و در شیر مادر یا آب حل‌شده و به نوزاد خورانده شود، بهتر است نیم ساعت قبل از مصرف تا نیم ساعت بعدازآن نوزاد چیزی نخورد.

گره خاطرنشان کرد: قرص لووتیروکسین نباید هم‌زمان با قطره آهن یا دارو‌های حاوی کلسیم و مولتی‌ویتامین مصرف شود و باید بین مصرف این دارو و قرص لیووتیروکسین حداقل ۴ – ۳ ساعت زمان باشد.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه تأکید کرد: بین مصرف قرص لووتیروکسین و شیر‌های حاوی سویا (ایزومیل) باید حداقل ۲ – ۱ ساعت فاصله باشد، زیرا می‌تواند جذب دارو را مختل کند.

تیروئید یکی از غدد اساسی و بزرگ‌ترین غده درون‌ریز بدن است که وجود هورمون تیروکسین در افزایش سوخت‌وساز بدن، تکامل سیستم مغزی عصبی و همچنین رشد و نمو نقش اساسی را ایفا می‌کند.

انتهای پیام / م

کم‌کاری تیروئید نوزادان، باعث کوتاهی قد می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.