مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به چالش‌های زیست‌ محیطی استان گفت: ۷۰ درصد آلودگی هوای کلان‌شهر تبریز مربوط به خودروها است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،  قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اگر بخواهیم دریاچه ارومیه را در زمان فعلی احیاء کنیم یقیناً جنوب دریاچه به لحاظ بالا آمدن بستر آبگیری امکان‌پذیر نیست، گفت: اکنون مباحث احیای اکولوژیک جنوب دریاچه ارومیه مطرح است و در راستای احیای این دریاچه برنامه‌ها و مباحث را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی با ذکر اینکه حدود ۲۵۵ نفر در قالب نیروهای رسمی، قراردادی و شرکتی در ادارات حفاظت محیط زیست استان و شهرستان‌ها مشغول به فعالیت هستند، گفت: در حال حاضر می‌توان گفت با این تعداد نیروی انسانی بیش از ۶۰۰ پست سازمانی داریم و نیروها با سه برابر ظرفیت فعالیت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: ۱۳ درصد کل مساحت استان آذربایجان شرقی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست استان است که اگر برای حفاظت از اراضی تحت مدیریت با استانداردهای جهانی حساب کنیم برای هر هزار هکتار به یک نفر محیط‌بان نیازمندیم و کمبود نیروی انسانی طبیعتاً فشارهای مختلفی را به سازمان وارد می‌کند.

قاسمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در حال حاضر وضعیت محیط زیست آذربایجان شرقی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: قطعاً وضعیت محیط استان و به‌تبع کشور خوب نیست دلیل آن‌هم به استفاده بیش از حد انسان از محیط زیست بازمی‌گردد به‌طوری در استان آذربایجان شرقی از نظر محیط زیست چالش‌های متعددی داریم ولی برای بازگرداندن حال و روز خوش محیط زیست استان به اراده جمعی نیازمندیم.

وی اضافه کرد: برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی، سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند به‌تنهایی عمل کند این در حالی است که سازمان محیط زیست از لحاظ نیروی انسانی و اعتبارات حال و روز خوشی ندارد و ریاست سازمان که بودجه سازمان حفاظت محیط زیست کشور را مقایسه کرده بود بسیار کمتر از بودجه یک منطقه شهرداری تهران بود ولی ما خودمان را در تخریب‌ها و تصرفات غیرقانونی مسئول می‌دانیم ولی اگر نیروی انسانی کافی و امکانات داشتیم نظارت قوی‌تری را اعمال می‌کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: اختیارات ما در استان تا حدی است که اگر دستگاهی تخلفی علیه محیط زیست مرتکب شد از طریق استانداری و دستگاه قضایی پیگیری می‌کنیم.

قاسمی با اشاره به تبدیل سوخت نیروگاه تبریز از مازوت به گاز طبیعی در راستای جلوگیری از آلودگی هوای کلان‌شهر تبریز گفت: خوشبختانه بنده از روزی که به استان آمدم با حمایت استاندار وقت نشست به تغییر مصرف سوخت نیروگاه تبریز از مازوت به گاز طبیعی اقدام کردیم و جزو اولین استان بودیم و در روزهای سرد زمستان ‌هم اجازه نداده‌ایم تا نیروگاه تبریز از مازوت استفاده کند.

وی با تأکید بر اینکه طبق بررسی‌های انجام‌یافته ۷۰ درصد آلودگی هوای کلان‌شهر تبریز مربوط به خودروهاست، افزود: برای آن‌که از آلایندگی‌های زیست‌محیطی بکاهیم به پالایشگاه و پتروشیمی تبریز مواردی را تذکر داده‌ایم و برنامه زمان‌بندی ارائه دادیم تا بر طبق آن عمل کنند و هر قدر که آلایندگی‌ها کاسته شود همان اندازه از محیط زیست حفاظت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آلودگی خاک ناشی از نشت پساب نفتی در تبریز مربوط به ۱۵ سال گذشته می‌شود، خاطرنشان کرد: محیط زیست آذربایجان شرقی وظیفه کنترل پساب‌های خروجی صنایع را دارد.

 

انتهای پیام/ش

فعالیت ۲۵۵ نفر در ادارات حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی

 

برچسب ها: محیط زیست ، آلودگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.