نخستین جشنواره کشت بادام‌کوهی با شعار «کاشان را سرسبز کنیم» و حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط زیست کشور در ارتفاعات جنوب غرب کاشان واقع در دو بخش برزک و نیاسر برگزار می شود.

عباس کتابی  دبیر نخستین جشنواره کشت بادام‌کوهی در کاشان ، در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت : این جشنواره با حضور خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور و حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی  سازمان حفاظت محیط  زیست کشور ساعت 9 صبح  فردا پنج‌شنبه 15 آذر در سالن ورزشی امام خامنه‌ای (مدظله)شهربرزک برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان کاشان ظرفیت‌های بالایی در زمینه محیط ‌زیست و منابع طبیعی دارد که حفظ و صیانت از آن لازم است ، افزود : طبیعت کاشان مناسب کشت بادام کوهی است که به آب و هوای گرم و خشک مقاوم است و با نفوذ ریشه اش در عمق زمین و  سایه ای که می گستراند از فرسایش خاک جلوگیری می کند و برای مهار روان آب ها و سیلاب ها بسیار مفید است.

به گفته دبیر نخستین جشنواره کشت بادام‌کوهی در کاشان ، این جشنواره به همت دفتر نماینده کاشان و با دعوت و استقبال تمامی نخبگان شهر اعم از شخصیت های مذهبی ، اجرایی و حتی خانواده شهدا از آن برگزارمی شود بطوری که هر یک از آنها در پیام های جداگانه شهروندان کاشانی را برای شرکت در این کار زیست محیطی متناسب با اقلیم دعوت کردند.

کتابی ، با تاکید بر اینکه  این گونه بادام به هیچ وجه نیاز به آب ندارد اما اراضی کشت شده در مدت سه سال باید از چرای دام مصون بماند ،گفت : این گیاه بومی ایران است و در بخش وسیعی از کوه های آهکی ، سنگلاخی ناحیه رویشی ایرانی – تورانی کشور به چشم می خورد.

وی، با اشاره به اینکه شهرستان های کاشان ، آران و بیدگل ، برخوار ، خورو بیابانک ،چادگان ، دهاقان ، سمیرم ، شهرضا ، نایین و نطنز از مناطق رویش بادام کوهی در استان اصفهان است ، افزود : بنابر آمار سال های اخیر  1300 هکتار از اراضی بخش کوهستانی شهرستان کاشان ‍پوشیده از درختچه های بادام کوهی است .

دبیر نخستین جشنواره کشت بادام‌کوهی در کاشان تصریح کرد : کشت بذر بادام کوهی در منطقه کاشان با توجه به شرایط اقلیمی ،‌ جغرافیایی ‌، گردشگری ، ‌اقتصادی وغیره  علاوه بر حفظ و تثبیت و کنترل فرسایش خاک می‌تواند تاحدودی سیاست های اقتصاد مقاومتی را در بخش کشاورزی شهرستان محقق کند .

به گفته کتابی ، مشارکت مردم به ویژه کشاورزان در کشت بادام کوهی در عرصه های طبیعی کاشان بعد از  3 تا 6 سال ثمربخش خواهد بود و اگر کشاورزان و متولیان اجرای این طرح نهال های بادام کوهی را در برابر چرای دام و آفات صیانت کنند ، شهروندان کاشان در سال ششم از مناظر و  فواید این درختچه ها  بهره مند خواهند شد.   

انتهای پیام/م

تاثیرکشت بادام کوهی درتحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی منطقه کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.