طرح دهان عاری از دندان‌های پوسیده در دانش آموزان ابتدایی با اولویت ششم ابتدایی در شهرستان مهاباد همزمان با کل کشور در حال اجرا است.

دکتر مولانی مسئول واحد بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های ۶ در کودکان، وزارت بهداشت و درمان طرح وارنیش فلورایدتراپی را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: این طرح با همکاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان گروه‌های هدف اول تا ششم ابتدایی با اولویت دانش آموزان پایه ششم جهت ورود به مقطع پایه هفتم شهرستان مهاباد در حال اجرا است.

دکتر مولانی تاکید کرد: دانش آموزان گروه‌های هدف با اولویت پایه ششم خدمات سطح ۱ و ۲ را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد این خدمات شامل آموزش، وارنیش فلوراید، فیشورسیلنت، جرم گیری، کشیدن دندان‌های غیر قابل ترمیم، پرکردن دندان‌های پوسیده دائمی، پالپوتومی (درمان پالپ زنده) و پانسمان دندان‌های پوسیده دائمی که به عصب رسیده و قابل نگهداری است.

وی در ادامه گفت: با فلوراید می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها تا ۴۰ درصد جلوگیری کرد، فلوراید در استخوان‌ها و دندان‌های در حال رشد کودکان جمع می‌شود و مینای دندان آن‌ها را قبل از پیدایش مقاوم می‌کند. به عبارت دیگر در فلوراید‌تراپی، فلوراید با مواد معدنی مینای دندان ترکیب می‌شود و دندان را در مقابل اسید تولید شده توسط میکروارگانیسم‌های پلاک میکروبی دهان مقاوم می‌سازد.

فریبا اسکندری مسئول واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت مهاباد هم در این زمینه گفت: این طرح در دو مرحله و هر ۶ ماه یک بار در مراکز روستایی در خانه‌های بهداشت و در مراکز شهری در پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت توسط بهورزان و مراقبین سلامت انجام شده و دانش‌آموزانی که مشکلات دهان و دندان آن‌ها شناسایی می‌شود، به دندان‌پزشک مراکز ارجاع داده می‌شود. تمامی اطلاعات گروه‌های هدف در سامانه سیب و واحد بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت ثبت می‌شود.

وی بیان داشت: هر دانش‌آموز پس از اتمام دوره ابتدایی و ورود به دوره متوسطه اول، حدود ۲ دندان پوسیده دارد که با اجرای این طرح میزان DMFT (شامل دندان پوسیده، کشیده شده و دندان پرشده) به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

انتهای پیام / س خ

اجرای طرح دندان‌های پوسیده در دانش آموزان ابتدایی  شهرستان مهاباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.