نسیم نجفی روان شناس کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اگر کودک در مدرسه یا خانه بسیار لجبازی میکند، شاید به دلیل کمبود محبت باشد.
وی با بیان اینکه ممکن است چند فرزند در خانه باشند و کودک توجه کافی دریافت نکند، افزود: در این شرایط او ترجیح دهد به هر نحوی حتی به قیمت دریافت توجه منفی جلب نظر کند. اما زمانی که شکایت از طرف مدرسه هم مطرح میشود، باید موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرد. توصیه میشود ابتدا به روانشناس مراجعه کنید تا در صورت نیاز شما را به روانپزشک ارجاع دهد.
نجفی ادامه داد: تمام روز کودکانتان را محدود به تکلیف نوشتن و درس خواندن نکنید. برنامهای تنظیم کنید تا هر روز بعد از ظهرها فرزندتان را به پارک ببرید تا با بازی و دویدن هیجانش را تخلیه کند.
وی ادامه داد: میتوانید برای او وسایل بازی پر تحرک مانند دوچرخه یا اسکوتر تهیه کنید تا جنب و جوش بیشتری داشته باشد،همچنین به تغذیه او توجه کنید. تحقیقات نشان داده است تغذیه نقش قابل توجهی در روند بیشفعالی کودکان دارد.
بیشتر بخوانید: سکوت کودکان نشانه چیست؟
وی با بیان اینکه صحبت کردن حتی با کودکان بیشفعال هم تاثیرگذار است، تشریح کرد: بچه بیش فعال نیز تربیتپذیر است و والدین نباید به بهانه بیشفعالی کودک از تربیت او شانه خالی کنند.
نجفی عنوان کرد: کودکان اغلب به دنبال گوش شنوا هستند، پس بعد از اینکه کودک تان آرام شد با مهربانی درباره دلایل کارهایش سوال کنید و بدون قضاوت و طرح پرسشهای مناسب به او فرصت دهید تا به نتیجه مناسب برسد.
این روان شناس با بیان اینکه گاه کودکان پر جنب و جوش در مدرسه از طرف مربیان و حتی کودکان دیگر طرد میشوند، افزود: اینگونه رفتارها میتوانند حال کودکان را بدتر و عاملی تشدیدکننده برای رفتارهای نامناسب باشند.
بیشتر بخوانید: راهکارهای افزایش اعتماد به نفس کودکان کدامند؟
وی ادامه داد: معلمان بهتر است پذیرای این دانشآموزان باشند و با ارائه مسئولیتهایی از قبیل؛ نماینده کردن آنان یا مسئول ورود و خروج بچهها کارهایی که در مدرسه انجام میشوند، انگیزهای مثبت به کودکان بدهند.
نجفی با بیان اینکه یکی از مشکلات کودکان بیشفعال، دوست پیدا کردن است، افزود: البته این مساله برای اغلب کودکان وجود دارد. نقش معلم در بهتر کردن روابط دانشآموزان بسیار پر رنگ است.
وی تشریح کرد: بهتر است معلم با کمک دانشآموزان قوانین کلاس را در جلسههای اولیه معین کنند، آنها را در گروهها جای دهند و از آنان نظرخواهی کنند، همین گروهبندیها و دستهها به بهبود روابط صمیمی به کودکان کمک میکنند.
انتهای پیام/