سفینه فضایی ماه نورد چینی‌ها با هدفی متفاوت از پژوهش‌های پیشین ناسا و روس کاسموس، اینبار برای کشف اسرار ناشناخته نیمه تاریک کره ماه در نزدیکی قمر کره زمین قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان چینی اعلام کرده اند سفینه فضایی ماه نورد آن‌ها که با هدف کشف نیمه تاریک کره ماه به سوی این کره پرتاب شده است در فاصله ۸۰ مایلی از سطح کره ماه وارد مدار ویژه خود شده است.

سفینه فضایی (Chang'e ۴) ساخت متخصصان چینی با موفقیت وارد مدار کره ماه به فاصله ۱۲۸.۷۴۸ کیلومتری از سطح کره ماه رسیده است.


کارشناسان تخمین می‌زنند این کاوشگر فضایی در اوایل ماه ژانویه سال آینده میلادی با فرود بر نیمه تاریک سطح ماه بتواند فعالیت‌های پژوهشی، ارسال اطلاعات و داده‌های خود را شروع کند.


ارتباط این ماه نورد با کره زمین به وسیله ماهواره (Queqiao) که درمدار کره ماه می‌چرخد برقرار می‌شود.

محل فرود ماه نورد Chang'e ۴ بخشی از کره ماه است که پشت به کره زمین قرار دارد و به نام نیمه تاریک کره ماه شناخته می‌شود و پژوهش‌های بسیار کمی درباره آن انجام شده است.


ماه نورد Chang'e ۴ پس از طی سفری ۳۸۵ هزار کیلومتری و 27 روزه  از زمین وارد مدار کره ماه شده است.


کارشناسان چینی اعلام کرده اند محل فرود ماه نورد در بخشی از نیمکره جنوبی و نزدیک به قطب جنوب کره ماه منطقه ای به نام (South Pole-Aitken basin's Von Karman crater) است.

ماه نورد Chang'e ۴ از مرکز پرتاب ماهواره Xichang در سیچوان کشور چین با نیروی پیشران موشک فضایی (Long March-۳B rocket) درتاریخ ۷ دسامبر سال جاری به سوی کره ماه پرتاب شد.

کارشناسان چینی، چند سال پیش کاوشگری به کره ماه ارسال کرده بودند و  در نظر دارند ارتباط بین  کاوشگر قدیمی با  Chang'e ۴ برقرار و هر دوی آنها اطلاعات را به ماهواره رله ای برای زمین ارسال کنند.


مقام‌های چینی تاکید فراوان بر گسترش فعالیت‌های فضایی دارند و ارسال این ماه نورد یکی از طرح‌های بلند پروازانه آنهاست.


محققان امیدوار هستند بزرگی دهانه فرود ماه نورد برسطح کره ماه اجازه مطالعه و اکتشاف‌های فضایی مورد نظر را به آن‌ها بدهد.


به منظور سهولت در ارتباط بین ماه نورد Chang'e-۴ با مرکز کنترل و فرماندهی در کره زمین، دانشمندان چینی ماهواره رله‌ای به نام Queqiao را پیش‌تر در تاریخ ۲۰ ماه می‌به سوی مدار کره ماه ارسال کردند و اکنون ارتباط بین ماه نورد و ماهواره برقرار شده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

ماه گرد چینی در آستانه کشف نیمه تاریک ماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار