مدیر روابط عمومی وزارت علوم گفت: برای حل چالش‌های امروز کشور برنامه‌های متعددی را به کمک دانشگاهیان تدوین کرده‌ایم.

حضور موثر دانشگاه‌های کشور در حل چالش‌های روزبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا عبدالله‌نژاد مدیر روابط عمومی وزارت علوم در نشست علمی و تخصصی "پژوهش، فناوری و رسانه‌ها و نقش آنها در معرفی، تبیین و تشریح دستاوردهای فناورانه در دانشگاه‌ها" که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: حدود یک ماه پیش در دانشگاه اهواز بودم و از اولویت‌های وزارت نفت که در شرایط تحریمی کنونی به وجود آمده‌اند و همچنین متوجه شدیم که بسیاری از این دستاوردها به دست جوانان محقق طراحی و اجرایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در زمینه‌ها و چالش‌های مختلف کشور دانشگاهیان به خوبی وارد عمل شده‌اند، تصریح کرد: اکنون در تمام چالش‌های روز کشور همانند مقابله با ریزگردها پژوهشگران اقدامات خوبی را انجام داده‌اند و همان طور که شنیدیم معاون اول ریاست جمهوری از حضور موثر دانشگاه‌ها در رفع چالش‌های کشور خبر دادند.

عبدالله‌نژاد افزود: رسانه‌ها در عصر کنونی از حاشیه به متن آمده‌اند و هرچه به دست آوردها و مهارت‌های رسانه‌ای تأکید کنیم می‌توانیم عملکرد و دستاوردهای بهتری را داشته باشیم.

در ادامه مراسم فرقانی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: خوشحالم که در ماه های اخیر توجهی ویژه  به پیوند حوزه علم و رسانه انجام شده است و امیدوارم به کمک بحث، گفت و گو و هم اندیشی هم گرایی های تازه ای را بین حوزه علم و فعالیت های پژهشی با رسانه بوجود آورده‌ایم.

وی با اشاره به نقش رسانه ها اظهار کرد: رسانه ها در تار و پود زندگی زندگی رسوخ کرده اند، من به عنوان کسی که 47 سال در این حوزه بوده ام گاهی از دست رسانه ها فرار می کنم اما راه فراری وجود ندارد باید هم زیستی مسالمت آمیز با آنها داشته باشیم.

رئیس دانشگاه ارتباطات علامه طباطبایی با اشاره به اصلاح نگرش حوزه علم گفت: در گذشته تصور بر آن بود حوزه علم اگر رسانه ای شود مبتذل خواهد شد طی سال های اخیر تحولات مهمی در هر دو عرصه اتفاق افتاده و علیرغم اینکه 160 سال از آغاز انتشار نشریه علمی در کشور می گذرد اما گفتمان ما در این حوزه هنوز جدید است.

فرقانی با بیان اینکه امروز به جای نفی یا انکار رسانه ها، باید به یک پیوست رسانه ای در حوزه خود بیاندیشیم اظهار کرد: زندگی بدون رسانه غیر ممکن است و متاسفانه و روزنامه نگاران عالم که بتواند پژوهش تولید کنند کم هستند.

وی ادامه داد: ما نیازمند تربیت خبرنگار در حوزه علم هستیم خبرنگاری که بتواند در حوزه علوم انسانی کار می کند نمی تواند در حوزه هنری ورود پیدا کند امروز در بسیاری از کشورهای دنیا دارای انجمن های روزنامه نگاری علم هستیم.

روزنامه نگاران حوزه علم کم هستند

غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم سخنگوی دیگر مراسم با اشاره به جایگاه رسانه گفت: اگر بخواهیم متوجه شویم که جایگاه رسانه را مناسبات فرهنگی و اجتماعی جامعه کجاست باید متوجه شویم که او چه اقداماتی را انجام داده است.

وی ادامه داد: جایگاه رسانه در حیات آکادمیک و دانشگاه مجزا است و اگر بخواهیم به تحولات نسلی دانشگاه ها نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از فعالیت ها به کمک رسانه انجام گرفته است و تحقق این امر بدون ارتباطات میسر نیست.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به دوره جدیدی از علم و پژوهش و دانشگاه مردم مدار بوجود آمده است اظهار کرد: دانشگاهی که نسبت به مسائل پیرامون خود حساس است در زمانه خود جا دارد امروزه مشاهده می کنیم از هر منظری که به مسائل ورود پیدا کنیم نمی‌توانیم نظام دانشگاهی را نادیده بگیریم.

غفاری با اشاره به نقش رسانه بیان کرد: اگر به ابعاد ترویج و عمومی شدن علم و پژوهش تمرکز داشته باشیم بدون شک نیازمند رسانه می‌شویم زمانی که رابطه رسانه و پژوهش مطرح می شود، نیازمند استفاده از دانش و عمومی کردن آن هستیم.

دانشگاه حساس به مسائل پیرامون در زمانه خود جای دارد

هادی خانیکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید برای پیوند دادان دانشگاه و رسانه از افرادی که قدرت عمومی کردن پژوهش را دارند استفاده کرد زیرا هنگامی رسانه‌ها می‌توانند موفق باشند که در چرخه بین دانشگاه و مردم هوشمندانه علم و پژوهش را انتقال دهند

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه و در واقع دسته‌بندی‌های پیام‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها باید از طریق رسانه‌ها قابل پذیرش باشد اظهار کرد: رسانه اهمیت پژوهش را در زندگی اجتماعی و اقتصادی عنوان می‌کند البته باید به این نکته اشاره کرد که دانشگاه باید جلوتر از جامعه باشد و به افق‌های آینده جامعه بپردازد

وی ادامه داد: در این میان رسانه بین جامعه و دانشگاه واقع شده و باید از رسانه‌ها به عنوان بازوان کمکی دانشگاه‌ها برای انتقال علم و پژوهش به جامعه استفاده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار