به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش درباره اقدامات پژوهشی صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: بین 300 تا 350 هزار گزارش اقدام پژوهشی در پژوهشگاه دریافت کردهایم که این رویکرد در حل مشکلات تدریس کمک کننده است و بهنوعی بردن پژوهی به کلاسهای درس محسوب میشود و قدمتی 22 ساله دارد.
وی ادامه داد: امسال در حوزه اقدام پژوهی 134 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه مرکزی رسید و 53 هزار معلم در این طرح شرکت کردند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به تجلیل از پژوهشگران برتر در هفته پژوهش، گفت: به طور کلی 11 فعالیت را در هفته پژوهش مورد توجه داریم که به گسترش فرهنگ پژوهش و پرسشگری کمک خواهد کرد.
کریمی درباره حمایت از طرحهای پژوهشی در سطح دانشجویی و مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری گفت: از پایان نامهها حمایت میکنیم اما این حمایتها صرفا اقتصادی نیست هر چند در برههای از زمان بودجهای مناسب برای این موضوع در نظر گرفته شده بود اما اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایط خاص کشور حمایتها به اندازه قبل نیست اما در نظر داریم تا پایان نامههایی که قوی بوده و مشکلات آموزش و پرورش را برطرف میکنند توجه جدی به آنها داشته باشیم و مقالات مربوطه و حتی پایان نامهها را بعد از بررسی پذیرش و در نشریات معتبر و معروف چاپ کنیم.
وی درباره فروش پایان نامه اظهار کرد: متأسفانه فروش پایان نامهها پدیدهای پلید است که امیدواریم هر چه زودتر زمینههای رفع آن فراهم شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره موضوع جداسازی دانش آموزان اظهار کرد: اکنون دنیا به سمت یکپارچگی و تلفیق پیش میرود اما در برخی کشورها این موضوع اجرا نمیشود. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در اصل آموزش جداسازی جایی ندارد و با اصل پرورش ایدههای خلاق سازگار نیست.
کریمی با اشاره به اینکه 300 پژوهشگر با پژوهشگاه مطالعات همکاری دارند گفت: برای فعالیتهای اقدام پژوهی حدود 50 نفر از صاحب نظران با پژوهشگاه همکاری کردند و همواره سعی بر این است تا فعالیتها مبتنی بر چالشهای مدارس باشد چراکه به غیر از این فعالیت اولویتدار و مهمی برای ما وجود ندارد در نتیجه باید همواره به مدرسه سر بزنیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره ایجاد روحیه پژوهشی در دانش آموزان و جلوگیری از انجام فعالیتهایی بدون توجه به محورهای اصلی پژوهش به ویژه در تحقیقهای دانش آموزی گفت: باید معلمان ساز و کاری ترتیب دهند که تحقیقهای دانش آموزی به راحتی در اینترنت و فضای مجازی قابل دسترسی نباشد.
وی به پیوست پژوهشی در برنامههای آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: اغلب برنامههای آموزش و پرورش دارای پیوست پژوهشی هستند اما گاهی هم این موضوع محقق نمیشود چراکه برخی تصمیمها نیازمند اقدامی سریع هستند به همین جهت مجال پژوهش وجود ندارد در چنین شرایطی با تشکیل گروه نخبگان تصمیمگیریهای لازم انجام میشود.
کریمی درباره استفاده از کتابهای کمک درسی گفت: کتابها باید به گونهای باشند که دانش آموز با سطوح هوشی مختلف امکان درک مطالب را داشته باشد، همچنین خلاقیت را تقویت کند اما شاهد کتابهایی هستیم که مطالب به گونهای دیگر نوشته شدهاند و ممکن است مانع فهم و خلاقیت دانش آموز شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به کتابهای کمک درسی گفت: این کتابها همان حل المسائلی بود که پیشتر وجود داشت و به جای اینکه دانش آموز را با تفکر آشنا کند همه چیز را حاضر و آماده در اختیارش قرار میدهد.
کریمی درباره تربیت معلم پژوهنده گفت: ادعا نمیکنیم که معلم پژوهنده تربیت کردیم اما برای توجه به چنین خصیصهای در معلمان برنامههای زیادی داشتیم و دورههای آموزشی برگزار کردیم.
وی درباره حجم کتاب درسی به ویژه کتاب قرآن و دینی پایه سوم ابتدایی گفت: کتاب قرآن این پایه حجم بالایی دارد و قاعدتاً کتابها باید به گونهای باشد که چگالی بالای دروس مانع از علاقمندی دانش آموزان نشود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره طرح معلم تمام وقت با اشاره به اینکه پیش از این هم طرحی مبنی بر فعالیت معلمان وجود داشته است گفت: این طرح در زمان خودش به اجرا نرسید اما اکنون ایدهای دیگر به نام معلم تمام وقت را داریم که فعلاً در حد یک ایده مطرح میشود و نباید در برابر طرحهای جدید موضعگیری کنیم.
کریمی ادامه داد: چنانچه طرحی ضعیف باشد شورای معاونان آموزش و پرورش آن را تصویب نخواهد کرد و تأکید بر وجود طرحهایی با مبنای متقن و قوی داریم بر همین اساس اکنون هم هیچ گونه پیش نویسی درباره طرح معلم تمام وقت به شورای عالی آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات ارسال نشده است.
وی با بیان اینکه بحثهای تعلیم و تربیت دو قطبی نیست و باید دیدگاههای مختلف مربوط به آن را بررسی کنیم گفت: برخی از طرحها متوقی است و باید مبتنی بر نیازسنجیها و اولویتهای موجود آن را پیش ببریم.
انتهای پیام/