فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: قدرت‌های بزرگ جهان بدانند که در آینده نزدیک افول خواهند کرد.

افول قدرت‌های بزرگ جهان در آینده نزدیکبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیردریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی‌ ارتش در نمایشگاه بین‌المللی دریایی ایران با بیان اینکه ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی منطقه غرب آسیا خاص است، اظهار کرد: ایران در موقعیتی قرار دارد که ظرفیت‌های بزرگ هاب دریایی، هوایی، ریلی و زمینی را از آن خود کرده است.

وی تصریح کرد: پیرامون منطقه غرب آسیا دریاهای بسیار بزرگی شکل گرفته و در سطح جهان مهم‌ترین دریاهایی هستند که قابلیت جهانی دارند.

امیر دریادار‌ خانزادی با بیان اینکه در دنیا ۸ تا ۹ گذرگاه جهانی وجود دارد که پنج گذرگاه مهم آن در منطقه غرب آسیا قرار دارد، افزود: این منطقه ظرفیت اتصال و پیوستگی قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا را حفظ می‌کند و انبار انرژی جهان در همین منطقه غرب آسیا قرار دارد.

فرمانده نیروی دریایی‌ ارتش با بیان اینکه یک سوم تجارت دریایی جهان از این گذرگاه‌ها و شمال هند عبور می‌کند، تصریح کرد: ما مرکز بیضی راهبردی انرژی هستیم و مرزهای دریایی قلمرو وسیع و موقعیت گذرگاهی متنوع و سواحل اقیانوسی دارند.

وی بیان کرد:‌ افول قدرت‌های دریایی جهانی، توسعه فناوری، گرم شدن کره زمین،‌ ظهور و قدر‌ت‌های دریایی منطقه از مهم‌ترین عوامل موثر در امنیت دریایی به شمار می‌رود.

امیر دریادار‌ خانزادی گفت: پیش از این بازیگران حرفه‌ای با ظرفیت خاص در منطقه وجود داشتند و ایران را تهدید امنیتی می‌کردند، اما امروزه این تهدیدهای امنیتی تحت تأثیر کنشگران جدید قرار می‌گیرد. قدرت‌های بزرگ جهان در حال افول هستند و بیداری کشورهای منطقه و سهم آنها از منافع دریا به طور قطع در آینده فرصت دست درازی آنها به منافع دریایی خودشان را نخواهند داد.

فرمانده نیروی دریایی‌ ارتش بیان کرد: ژئوپلیتیک در این بین حکم می‌کند کشورهایی که در گذشته قدرت دریا بودند کوچک شوند و قدرت‌های دیگر هم بدانند که به طور قطع این اتفاق برای آنها رخ می‌دهد.

وی به آینده امنیت دریایی اشاره کرد و گفت: تغییر در کنشگران، تغییر در قواعد کنش و ترتیبات امنیتی جدید در این حوزه قابل ذکر است.

امیر دریادار‌ خانزادی با اشاره به نیاز منطقه به قدرت دریایی هدایت‌گر و متحدکننده، افزود: قطعاً افزایش ارزش در دریا را خواهیم داشت.

دریادار خانزادی با اشاره به ترتیبات امنیتی مطلوب گفت: فعال‌سازی ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی نظیر سواحل مکران و کریدور شمال- جنوب و احیای تمدن دریایی در این حوزه بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال قدرت دریایی هستیم باید به دنبال احیای تمدن دریایی باشیم، افزود: ایران همان ظرفیتی را دارد که منطقه نیاز به قدرت هدایت‌کننده و متحدکننده برای تهدیدات امنیتی مطلوب نیاز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار