کارشناس مسائل منطقه گفت: وزیر خارجه در عربستان نقش پیام‌رسان دارد و سیاست‌گذاری این کشور همچنان در اختیار ملک سلمان است.

وزیر خارجه در عربستان نقش پیام رسان دارد نه سیاست گذاربه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش وزیر امور خارجه جدید عربستان در اظهاراتی اعلام کرد ریاض در بحران به سر نمی‌برد، بلکه در دوران گذار است!

صباح زنگنه کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با شرایط داخلی و روابط بین‌المللی عربستان سعودی عنوان کرد: امیدواریم که عربستان از بحران خارج شده و به سمت تحولات مثبت پیش برود، به نظر می رسد ابراهیم العساف وزیر خارجه جدید این کشور  شخصی پخته باشد، باتوجه به اینکه سابقه حضور در بخش های اقتصادی و بین‌المللی را هم داردانتظار می رود که مسائل را واقع بینانه‌تر درک کرده و بتواند در حدی که به او  اجازه می دهند اصلاحاتی در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی با سایر کشورها ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: بحران‌های موجود بسیار ملموس بوده و حتی ایالات متحده آمریکا که متحد استراتژیک عربستان به حساب می آید هم به این بحران‌ها اشاره کرده است و فشار می آورد  تا در موضوعاتی مانند بحران یمن و نقش بن سلمان در حادثه قتل خاشقجی تغییراتی انجام شود، البته مسئولیت تحقق تغییرات در عربستان به عهده مردم و مسئولین این کشور است. اینکه این تغییرات چه انعکاسی به نفع منطقه و برقراری آرامش در خاورمیانه می‌تواند داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه برخی اعتقاد دارند با تغییر وزیر خارجه عربستان و روی کار آمدن ابراهیم العساف زمینه‌های بهبود روابط ریاض- تهران به وجود می‌آید، عنوان کرد: وزیر خارجه در عربستان تنها نقش پیام‌رسان دارد و نه جایگاه سیاست‌گذاری؛ سیاست‌گذاری در این کشور همچنان در دست بن سلمان و بالاتر از آن در اختیار ملک سلمان است؛ اگر ملک سلمان اراده کند العساف هم می‌تواند در آن جهت حرکت کند، ولی اگر اراده سیاسی همچنان شکل نگرفته باشد وزیر خارجه این کشور تنها می‌تواند فضا را آرام‌تر کرده و از تنش موجود خارج شود.

وی با اشاره به رابطه احتمالی بین خروج نیرو‌های آمریکا از منطقه و تلاش عربستان سعودی برای بهبود روابطش با کشور‌های منطقه گفت: این یک تحلیل عقل گرایانه است، اگر عقلانیتی در کار باشد هر کشوری به راحتی به این نتیجه می‌رسد که جز از طریق همکاری منطقه‌ای   ثبات و امنیت در منطقه حاکم نمی شود و اتکا به قدرت‌های فرامنطقه‌ای نه تنها امنیت را برای کشورها به همراه نداشته است، بلکه منجر به ایجاد جنگ‌ها و نا آرامی‌های متعدد شده است.

صباح زنگنه در پایان با اشاره به این موضوع که با وجود نزدیک شدن یمن به صلح، بحران خاشقجی همچنان برای این عربستان موضوع مهمی است، اظهار کرد: همچنان موضوع خاشقجی متوجه ریاض است و گرچه آمریکا با ترکیه به توافقاتی رسیده است تا آنکارا به بحث خاشقجی کمتر بپردازد و در عوض واشنگتن به آنکار اجازه فعالیت بیشتری در شمال سوریه بدهد، اما نهایتا موضوع خاشقجی همچنان به حاکمان عربستان فشار می‌آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن ، خاشقجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار