به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سمند یکی از پر سر و صداترین پروژههای ایران که بعنوان اولین خودروی ملی را یدک میکشد و از همان زمان عرضه موافقان و مخالفان زیادی داشت. اگرچه مخالفان نقدهای منطقی مثل استهلاک بالا، ترمزهای ضعیف و طراحی نه چندان خوب به این خودرو وارد میکنند، اما نتوانست مانع از محبوبیت سمند در ایران شود و این خودرو توانست بخش بزرگی از بازار خودرو را تصاحب کند. در این مقاله به بررسی سمند سورن ELX میپردازیم که در واقع یک فیسلیفت سمند است.
فیسلیفت سمند اگرچه به اندازه فیسلیفت پژو ۴۰۵ (پژو پارس) موفق نبود، اما هنوز هم طرفدارانی دارد. در سمند سورن جلوپنجره نسبت به سمند معمولی بزرگ شده و چراغهای خستهکننده سمند جای خود را به چراغهایی دادهاند که باریکتر هستند و در قسمت پایین انحنایی دارند. سپر، چراغهای مهشکن و آینههای بغل هم تغییراتی داشتهاند. اگرچه سمند سورن نسبت به سمند معمولی طراحی بهتری دارد، اما همچنان قدیمی است.
خودروهای امروزی پر از انحنا یا خطوط تیز هستند، اما سمند کابین بسیار ساده مکعبی دارد و فیسلیفت سورن هم نتوانسته در این وضعیت تغییر چندانی ایجاد کند.
در قسمت عقب تغییرات کمتری رخ داده است و طراحان به اعمال تغییراتی روی سپرها و چراغها اعمال کردهاند که انصافا خوب از آب درآمده و نمای عقبی سمند سورن طراحی خیلی بهتری نسبت به سمند معمولی دارد و بیشتر به خودروهای مدرن و امروزی نزدیک شده است.
اگرچه سمند سورن از نظر طراحی داخلی نمیتواند با ظاهر مدرنتر و لوکستر دنا رقابت کند، اما نسبت به سمند معمولی پیشرفتهایی داشته است، ولی با این وجود باز هم شاهد طراحی و چینشی قدیمی هستیم. تمام تجهیزات و ادوات در قسمت میانی داشبورد توسط یک نوار U شکل نقرهای در بر گرفته شدهاند. طراحی داخلی سمند سورن بسیار ساده است. از جمله نکات مثبت طراحی داخلی سمند سورن میتوان به فضای خوب و زیاد آن اشاره کرد که البته این از ویژگیهای سمند است و در سمند معمولی هم همین فضا در اختیار سرنشینان قرار میگیرد.
در سمند سورن از موتور EF۷ ایرانخودرو استفاده شده است که توسط شرکت آلمانی F.E.V و ایرانخودرو به صورت مشترک ساخته شده است. به جز سمند سورن این موتور در سمند ال ایکس و همینطور خودروی دنا نیز به کار گرفته شده است. این موتور تفاوتهای زیادی با موتور سمند معمولی و قدیمی دارد. موتور سمند سورن ۱۶۴۵ سیسی حجم دارد و با ۱۶ سوپاپ میتواند ۱۱۴ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که نسخههای گازسوز سمند سورن نیز به فروش میرسند.
موتور قدیمی سمند XU۷ نام داشت و با داشتن ۱۷۶۱ سیسی حجم میتوانست ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند. واضح است که سمند سورن از موتور قویتر و مدرنتری برخوردار است. موتور XU۷ در حالت گازسوز قدرتش به ۸۰ اسب بخار کاهش پیدا میکرد، اما موتور EF۷ در حالت گازسوز قدرتش به ۱۰۳ اسب بخار کاهش پیدا میکند.
شتاب صفر تا صد سمند سورن ۱۲ ثانیه طول میکشد که نسبت به سمند معمولی با موتور XU۷ وضعیت بهتری دارد، اما باز هم با یک خودروی سنگین و کند روبرو هستیم که نمیتواند با خودروهای جدیدتر و امروزی رقابت کند.
مصرف سوخت سمند سورن به صورت ترکیبی ۷.۸ لیتر است که نسبت به سمند معمولی با موتور XU۷، ۰.۷ لیتر کاهش داشته است.
با در نظر گرفتن وزن ۱.۲ تنی سورن، شتابگیری اولیه آن خیلی خوب نیست و در دندههای یک و دو و دور موتور پایین موتور خودرو عملکرد خوبی ندارد. در دندههای سه و چهار میتوان کمی از شتاب و افزایش دور موتور لذت برد. تجربه سواری با سورن به نسبت نرم است.
سمند سورن به عنوان نسخه لوکستر سمند معممولی، امکانات و آپشنهای جذابتری دارد. کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، شیشهها و آیینههای برقی، تهویه مطبوع خودکار بهمراه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم پخش صوتی MP۳، ترمزهای ۴ چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)، تنظیم پشتی صندلی برقی، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، سنسور دنده عقب و رینگ آلومینیومی از جمله آپشنهای استاندارد این خودرو هستند.
خریداران میتوانند در صورت تمایل آپشنهای اختیاری مثل رینگهای ۱۶ اینچی، سیستم چندرسانهای، مسیریاب ماهوارهای، دوربین دید عقب، کروز کنترل و چند آپشن دیگر را هم سفارش بدهند.
انتهای پیام/