عباس محمدی گفت:امسال به برگزیدگان جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی نزدیک به ۳۰۰ میلیون جایزه اهدا خواهیم کرد و چهره‌های جوانی که پرچمدار ادبیات خواهند بود در این جشنواره شناخته می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی با حضور محمد مهدی سیار دبیر علمی بخش شعر و ساسان ناطق دبیر علمی بخش داستان این جشنواره به همراه عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری و محمد زرویی نصر آباد، مدیر عامل سپهر سوره هنر برگزار شد.

عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این مراسم با اشاره به اینکه امسال جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی با چهلمین سال پیروزی انقلاب مصادف شده است، گفت: امروز فراخوان جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

 وی افزود:چند سالی است این جشنواره در سطح بین المللی  برگزار می‌شود؛ آثاری که امسال به دست ما می‌رسد جایگاه و ادبیات انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد و هم اکنون به نقطه‌ای در شعر انقلاب می‌رسیم که باید در زمینه جریان شناسی آن متمرکز شویم.

محمدی بیان کرد: امسال به برگزیدگان جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی نزدیک به ۳۰۰ میلیون جایزه اهدا خواهیم کرد و چهره‌های جوانی که پرچمدار ادبیات خواهند بود در این جشنواره شناخته خواهند شد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در خصوص بخش بین الملل جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی بیان کرد: بخش ویژه جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی، بخش بین الملل آن است که با موضوع عدالت و مقاومت با دو محور جنبش ضد سرمایه داری و مقاومت مردم یمن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دبیرخانه بخش بین‌الملل جشنواره در خارج از کشور فعال می‌شود و فراخوان آن ارسال خواهد شد،گفت: سعی می کنیم بخش بین الملل جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی گستره بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

محمدی با اشاره به اینکه شعر و نثر از زمان شکل گیری نهضت شعوبیه که منجر به سرودن شاهنامه فردوسی شد تا انقلاب اسلامی پا به پای مردم آمد، اظهار داشت:بیانیه انقلاب اسلامی با شعر شکل گرفت  و همیشه شعر ما جلوتر از بحث زمانی و پیشتاز بوده است.
 
وی افزود: قرار نیست در جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی به سمت شعار گرایی در شعر و داستان برویم. رویکرد ما در شعر و داستان، تولید آثار هنری است که فرزند زمان خود باشد. در جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی آثاری را که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ( شعار انقلاب اسلامی) را زیر سوال ببرد از جریان داوری کنار می گذاریم چرا که ترکیب آنها باعث شکل گیری انقلاب ‌شد اما از نقد درون گفتمانی در آثار استقبال می کنیم.
 
 ساسان ناطق دبیر بخش داستان جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه امیدوارم در یازدهمین دوره  برگزاری جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی، اثری بزرگ و ماندگار در ادبیات انقلاب اسلامی خلق شود، گفت: انقلاب اسلامی به رشد ارزش های دینی و انسانی کمک زیادی کرد بنابراین انسان در داستان برای ما اهمیت زیادی دارد و شخصیت های داستانی ما نمی توانند منفعل باشند.
وی با بیان اینکه نویسندگان ما باید صاحب موضع باشند و موضع رسمی خود را در داستان بیان کنند،گفت: فضای شناخته نشده زیادی در ادبیات داستانی داریم که می تواند دست مایه  نگارش داستان قرار بگیرد و مباحث بسیار پیچیده و مشهودی در انقلاب اسلامی وجود دارد که می توانیم به آن ورود کنیم.

دبیر بخش داستان جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی افزود: ما ادبیات را به تن تاریخ می پوشانیم و اینگونه تاریخ را ماندگارتر می کنیم. نویسندگان موضوعات داستانی را به گونه ای انتخاب کنند که بتواند زوایای مختلف واقعا پیچیده و پیدا و پنهان انقلاب اسلامی را نشان دهد.

ناطق گفت:هرکدام از نویسندگان که در اقلیم های مختلفی زندگی می کنند باید آن اقلیم را برای ما بگویند چرا که دست آوردهای بزرگ انقلاب اسلامی می تواند دست مایه نگارش نویسندگان باشد.

وی ادامه داد: چهل سال فرصت بسیار خوبی برای متولیان فرهنگی، برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی است تا به بلوغ فرهنگی برسند؛ بلوغ فرهنگی به معنای گذر از کلیشه و رسیدن به تعقل است.

 محمد مهدی سیار دبیر علمی بخش شعر جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه شعر، زمانی رسانه  ایرانیان بود، اظهار داشت: شاید رقابتی بین شعر و رسانه بعد از ورود رسانه مدرن به کشور ایجاد شد و تعامل شعر و رسانه همواره فراز و نشیب های خود را داشت تا امروز که این تعامل ایجاد شده است.

وی افزود: شعر امروز نیازمند رسانه و رسانه نیازمند شعر امروز است؛ رسانه بدون پرداختن به موضوعات شعر و ادبیات رسانه ای، سطحی می شود و عمق پیدا نمی کند. در اینجا باید از ابوالفضل زرویی نصر آباد یاد کنیم که انصافا رسانه ای هم بود.

سیار با اشاره به اینکه اگر شعر را مطابق تعریفی گذر از ظاهر حوادث و عالم به باطنش بدانیم و دستگیری مخاطب را در این سلوک در نظر بگیریم. از این منظر انقلاب ما انقلابی شاعرانه خواهد بود، بیان کرد: هیچ زبانی غیر از شعر نمی تواند انقلاب ما را به تصویر بکشد و توصیف کند. نسلی که در عرصه شعر سخن گفتند و حرف تاریخ و مردم را بیان کردند شاعران بودند.

وی گفت:هم انقلاب ما شاعرانه هم شعر ما انقلابی بود. در این چهل سال هرگز شعر ما تافته جدابافته‌ای از تاریخ شعر فارسی نبود بلکه ادامه طبیعی تاریخ ادبیات ایران به حساب می‌آید. جا دارد در حال حاضر که به چهل سالگی انقلاب اسلامی رسیدیم با نگاه جدی تر، حکمی‌تر و فلسفی‌تر به شعر انقلاب اسلامی و فراز و فرودهایش بپردازیم. شعر انقلاب هرگز محدود به موضوع خاصی نبود برای همین شعر سال ۹۶ با ۸۶، و سال ۷۶ با ۵۶ و ۵۷ تفاوت دارد که این موضوع نشانه سازنده بودن و حیات شعر انقلاب است.

دبیر بخش شعر جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در بخش شعر جشنواره امسال بیش از آنکه به رخدادها و موضوعات شعر نگاه کنیم به جان و روح شعر نگاه می کنیم، تصریح کرد: باید ببینیم در جان و روح شعر نشانه ای از حضور و حرکت مردم وجود دارد یا خیر.

سیار گفت:فراخوان جشنواره شعر و داستان انقلاب اسلامی امروز منتشر می شود در فراخوان به موضوعات جشنواره از قبیل عدالت، انسانیت و وحدت امت اسلامی اشاره شده است. به دنبال این خواهیم بود کدام شاعر با خلاقیت و نوآوری و سفارش دلش توانسته  انسان برآمده از انقلاب اسلامی را در شعرش متبلور کند از این رو راه را برای ورود اثری به جشنواره نبستیم.

گفتنی است آثار برگزیده جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب اسلامی در انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود مهلت ارسال اثر به جشنواره در بهمن ماه سال جاری پایان می یابد. اختتامیه جشنواره هم همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و در روز افتتاحیه آن برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار