علائم اولیه بیماری شامل درد و ورم پلک ها، ترشح، اشک ریزش، ترس از نور، پرخونی چشم و تاری دید است. تمامی نشانه های تراخم در پلک فوقانی، قسمت بالایی ملتحمه و قرنیه شدیدتر از قسمت پایینی است و در صورت عدم درمان در این مرحله، به تدریج عروق خونی روی قرنیه رشد خواهند کرد. در اثر تکرار عفونت، عوارضی چون اشک ریزش، افتادگی پلک، انسداد مجاری اشک و برگشتن مژه ها به داخل پلک بیمار را درگیر خواهد کرد. البته معمولا یک هفته بعد از تماس، علائم بیماری به تدریج بروز خواهند کرد. شروع بیماری در کودکان یا شیرخواران آهسته است و ممکن است بیمار با عوارض کم یا بدون عوارض بهبود یابد اما بیماری در بالغین به صورت شدید آغاز می شود و عوارض زودتر بروز می کند.
سلامت نیوز: بیماری تراخم چیست؟
پس از انقلاب اسلامی در سال ۹۷ سازمان بهداشت جهانی ریشه کنی تراخم در ایران را که شایع‌ترین علت کوری عفونی جهان محسوب می‌شود، اعلام کرد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، «تراخم» یک بیماری است که نگاه ما به جهان را تیره و تار می کند و فرد را از تماشای زیبایی های جهان محروم می سازد، بیماری که به دلیل یک عفونت ساده ناشی از باکتری به وجود می آید.

تراخم یا چشم درد مصری که بینایی را می رباید

این بیماری که شایع‌ترین عامل نابینایی در جهان محسوب می شود، به دلیل عفونت ناشی از باکتری به نام «کلامیدیازیس» بروز می کند و باعث سفت شدن سطح داخلی پلک و در نهایت درد چشم، شکنندگی سطح بیرونی یا قرنیه چشم‌ها و کوری می‌شود.

تراخم (trachoma) که ورم ملتحمه گرانول یا  چشم درد مصری هم نامیده می‌شود، اغلب در مناطقی که از بهداشت و سطح زندگی پایینی دارند، مناطق گرم و خشک، آب و هوای همراه با گرد و خاک و در کشورهای در حال توسعه بروز می کند و شیوع آن در خانم ها بیشتر است و روزی در ایران عامل نابینایی به ویژه در مناطق جنوبی کشور که وضعیت بهداشت خوبی نداشتند و فقر بیشتر بود محسوب می‌شد.

ریشه کنی شایع‌ترین علت کوری عفونی جهان پس از انقلاب اسلامی/ «تراخم» بیماری وحشتناکی که دید ایرانیان را تیره و تار می‌کرد

قرنطینه و شیوع بالای تراخم پیش از انقلاب

در زمان پیروزی انقلاب در سال ۵۷ تنها ۱/۵ میلیون نفر معادل چهار درصد جمعیت کشور، تحت‌پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار داشتند که خود عامل مهم سلامتی و بهداشت جامعه محسوب می‌شود، روستا‌های ایران به‌طور مطلق از هیچ سیاستی در رابطه با آب و فاضلاب پیروی نمی‌کردند و به همین دلیل شاهد ابتلا به انواع بیماری‌ها بودیم.

تعداد مشترکان آب شهری و آب سالم و بهداشتی در سال زمان پیروزی انقلاب ۲/۷ میلیون بود و بسیاری از بیماری‌های عفونی مانند تراخم، بیماری‌های حصبه، وبا، بیماری‌های کبدی، زخم‌های پوستی، اسهال خونی، کرم‌های روده‌ای، بیماری خواب تب زرد و بیماری‌های ناشی از مصرف آب‌های آلوده در کشور بروز می‌کرد و شیوع بالایی داشتند.

علی اکبر حق دوست معاون برنامه‌ریزی راهبردی وزارت بهداشت درباره شیوع بیماری تراخم پیش از انقلاب اسلامی اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب شاهد شیوع بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های عفونی بودیم؛ به طوری که بیماری تراخم که از طریق حشرات منتقل می‌شد در کشور شایع بود و منجر به نابینایی افراد می‌شد و شرایط درباره این بیماری به گونه‌ای بود که حتی برخی کشورهای همسایه در مرزهای ایران و هندوستان قرنطینه ایجاد کرده بود.

تقدیر سازمان بهداشت جهانی برای ریشه کنی تراخم در ایران

سازمان بهداشت جهانی در ۷ سپتامبر ۲۰۱۸، در سایت خود ریشه کنی تراخم در ایران را اعلام کرد و طی نامه‌ای از تلاش‌های انجام شده در چند دهه گذشته در ریشه کنی این بیماری از کشور تقدیر شد.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حذف بیماری تراخم از کشور خبر بسیار مهمی است که با نامه رسمی رئیس سازمان جهانی بهداشت به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به طور بین المللی مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.

ریشه کنی شایع‌ترین علت کوری عفونی جهان پس از انقلاب اسلامی/ «تراخم» بیماری وحشتناکی که دید ایرانیان را تیره و تار می‌کرد

شایعترین علت کوری عفونی در جهان

حریرچی گفت: تراخم شایعترین علت کوری و نابینایی عفونی در جهان و یکی از ۲۰ بیماری مهم عفونی مغفولی است که بیش از یک میلیارد نفر در جهان به آن مبتلا هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تراخم علت نابینایی دو سوم روستائیان می شد، گفت: در کشور ما هم در چندین دهه گذشته حتی تا دو سوم روستاییان و یک سوم شهرنشینان به درجات مختلفی از این بیماری و کاهش دید مبتلا بودند و تعداد زیادی هم، بینایی خود را از دست می‌دادند.

حریرچی ادامه داد: در چند دهه گذشته درخصوص مقابله با این بیماری، چهار گروه اقدامات درمانی شامل اقدامات بهداشتی محیطی مثل دسترسی به آب سالم و فاضلاب بهداشتی، اقدامات بهداشتی فردی و ارتقای سلامت خصوصا کودکان، درمان آنتی بیوتیکی وسیع و ارزان در دسترس مردم (مثلا در خانه‌های بهداشت برای این بیماری چشمی پماد تتراسیکین و آزیترومایسین به طور رایگان عرضه می‌شود) و جراحی در دسترس و باز ارزان پلک چشم مبتلا و جلوگیری از زخم قرنیه انجام شده است.

ریشه کنی شایع‌ترین علت کوری عفونی جهان پس از انقلاب اسلامی/ «تراخم» بیماری وحشتناکی که دید ایرانیان را تیره و تار می‌کرد

ریشه کنی تراخم دستاوردی بزرگ برای ایران

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: رئیس سازمان جهانی بهداشت در نامه‌ای ضمن تقدیر از اقدامات چندین دهه اخیر در مقابله با بیماری تراخم، دستیابی به این موفقیت را به جمهوری اسلامی ایران تبریک گفته است.

ساره صافی محقق حوزه سلامت چشم و دبیر سمینار روز جهانی بینایی گفت: به طور کلی در کشور ما به علت پیشرفت جامعه در مواردی چون سطح بهداشتی و فرهنگی، نابینایی و کم بینایی ناشی از بیماری های عفونی به شدت کاهش پیدا کرده است، در این راستا اخیرا وزارت بهداشت به کمک محققان بیمارستان فارابی دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به دریافت سند ریشه کنی تراخم در ایران از سازمان بهداشت جهانی شدند که این دستاورد  و افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

به پاس خدمات ارزشمند پروفسور فقید محمد قلی شمس همزمان با برگزاری یادواره یکصدودهمین سالگرد تولد «پروفسور محمدقلی شمس» با حضور وزیر بهداشت از تمبر طبیب دیدگان و یادمان ریشه‌کنی بیماری تراخم در ایران رونمایی شد.

ریشه کنی شایع‌ترین علت کوری عفونی جهان پس از انقلاب اسلامی/ «تراخم» بیماری وحشتناکی که دید ایرانیان را تیره و تار می‌کرد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار