خاکی صدیق گفت: زیست فناوری یک حوزه مهم و مورد نیاز کشور است که ما به دنبال ایجاد آن هستیم تا ثروت آفرینی کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در همایش یک روزه پژوهشگران حوزه زیست فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که صبح امروز در دانشکده برق این دانشگاه برگزار شد اظهار کرد: ما برای پیش بردن دانشگاه و پیشرفت آن دو چشم انداز کلی در نظر داریم؛ در حال حاضر یک سری زمینه‌های جاری و سنتی مهندسی مکانیک، برق، شیمی، هوا فضا و ... را داریم و یکی از کار‌های ما ارتقا بخشیدن به این رشته‌ها از نظر کیفی است، ما نمی‌خواهیم رشته‌های جدید اضافه کنیم بلکه هدفی که برای توسعه در نظر داریم توسعه آموزشی و پژوهشی است.

وی افزود: زمینه‌هایی برای ایجاد حوزه‌های بین رشته‌ای از جمله بایو وجود دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ وجود توانمندی و ظرفیت آن رشته در دانشگاه، نیاز حال و آینده کشور بودن آن رشته، داشتن نگاه نوآورانه ملی یعنی کاری انجام دهیم که یا دانشگاه‌های دیگر انجام نداده اند یا کم‌تر انجام شده است. همچنین زمینه ایجاد شده باید جهت گیری‌های آینده در دنیا را داشته باشد.

خاکی صدیق بیان کرد: یکی از زمینه‌هایی که ما به دنبال ایجاد آن هستیم که بین رشته‌ای و فرارشته‌ای هم است و آینده دارد، بایو (زیست فناوری) است؛ همچنین نانو تکنولوژی زمینه دیگری است که در دانشگاه کار می‌شود.

چالش‌های حوزه زیست فناوری در دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی بیان کرد: چالش‌هایی برای ورود دانشگاه‌های کشور به این حوزه وجود دارد؛ دانشگاه‌های ما همیشه در برابر تغییر یک مقاومت دارند و این یکی از بزرگترین چالش‌ها در این حوزه است. چالش بعدی این است که اگر ما بین رشته‌ای کار می‌کنیم باید کار شبکه‌ای باشد و اثر و نتیجه اصلی وقتی حاصل می‌شود که کار به صورت شبکه‌ای باشد. چالش سوم دشوار بودن این موضوع (بایو) است و انگیزه خیلی بالایی می‌خواهد، زیرا همه افراد اطلاعات کامل و کافی از آن را ندارند و عده‌ای پس از مدتی کار در این حوزه از آن بیرون می‌آیند؛ در واقع دانش یابی و انگیزه مهم‌ترین رکن است.

وی افزود: باید بتوان فعالیت‌ها در حوزه بایو را پس از انجام کار‌های تئوری کاربردی کرد و به وسیله آن مسائل ملی را حل کرد و در نهایت منجر به ثروت آفرینی شد و این یکی دیگر از چالش‌ها در این حوزه است. آخرین چالش را می‌توان سازوکار‌های اجرایی درون دانشگاهی دانست که باید برطرف شود.

دستاورد‌های زیست فناوری برای کشور

خاکی صدیق گفت: حرکت در جهت آینده و فناوری، علم پراستناد و پر مخاطب، علم برای حل مسائل آینده و ثروت آفرینی، سرآمدی در آموزش عالی و تسهیل همکاری‌های بین المللی از دستاورد‌های کار کردن در حوزه بایو است.

روز زیست فناوری چگونه شکل گرفت؟

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: به خاطر ضرورت موضوع بایو، ما فعالان عرصه بایو در دانشگاه را شناسایی کردیم و مشاهده شد بیش از ۱۰ تیم در دانشگاه در حال فعالیت در این حوزه، از فعالیت همدیگر بی خبر هستند.

اقدامات حوزه زیست فناوری در دانشگاه خواجه نصیر

وی بیان کرد: برگزاری نشست‌ها و جلسات مشترک با افراد فعال در زمینه بایو، جلسات مشترک درون دانشگاهی، جلسات مشترک برون دانشگاهی (به طور مثال به دلیل نیاز با دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله دانشگاه شهید بهشتی جلسه داشتیم) و فعالیت در راستای زیست مهندسی و زیست فناوری از اقدامات انجام شده در حوزه زیست فناوری در دانشگاه است.

خاکی صدیق گفت: در حال حاضر با گروه‌های مختلفی از جمله مهندسی پزشکی و بایو، پژوهشکده شیمی پپتید، مرکز پزشکی محاسباتی، گروه مهندسی مواد زیستی، اطلاعات مکانی در فناوری بایو، فیزیک پزشکی، گروه پزشکی ربات ارس، گروه بایو مکانیک، گروه پژوهشی سیستم‌های پیچیده و مدلسازی شبکه‌های زیستی ارتباط و همکاری داریم. این گروه‌ها در حال فعالیت به صورت شبکه‌ای هستند و قبل از تشکیل شبکه از فعالیت هم بی اطلاع بودند.

همکاری‌های بین المللی دانشگاه خواجه نصیر در حوزه زیست فناوری

وی بیان کرد: با برخی از دانشگاه‌های معتبر در دنیا در حوزه بایو همکاری ملی، بین المللی و قراداد رسمی داریم.

خاکی صدیق در پایان تاکید کرد: زیست فناوری، نیاز راهبردی امروز و آینده کشور است و برای فعالیت در این حوزه نیاز به کار شبکه‌ای است و نمی‌توان به تنهایی کار را پیش برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار