مهدی‌نژاد نوری گفت: شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد به زودی و با گرایش ایجاد اشتغال مفید برای دانش آموختگان احداث خواهد شد.

اختصاص ۵۰۰ هکتار زمین وقفی راکد آستان قدس به احداث شهرک علم و نوآوریبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی نژاد نوری معاون علمی آستان قدس رضوی در نشست خبری احداث شهرک علم و نوآوری عالم آ‌ل محمد که امروز در دفتر مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: آستان قدس رضوی در راستای توسعه فرهنگ رضوی و تکریم زائر، بر اساس سیاست‌های کلی کشور مأموریت‌هایی از جمله پیشرفت علمی و اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر آن را بر عهده دارد و یکی از ظرفیت‌هایی که از گذشته برای توسعه فرهنگ رضوی و تمدنی وجود دارد مبتنی بر دانش و آموزه‌های اسلامی و آنچه از امام رضا(ع) است پیگیری می‌کند.

وی افزود: در راستای محرومیت زدایی از جامعه بهترین کمک ایجاد ظرفیت و ایجاد فضای کسب و کار مناسب برای جامعه است و مهمترین و اثرگذارترین فرصت شغلی برای دانش آموختگان حوزه و دانشگاه است و این دو گروه بیشترین تعامل را با آستان قدس رضوی دارد؛ همچنین استفاده از این دانش در همه امور آستان قدس رضوی بسیار حیاتی و کلیدی است و تکریم زائر، محرومیت زدایی و ارتباطات بین المللی باید مبتنی بر دانش روز و شرایط باشد.

مهدی نژاد نوری بیان کرد: استفاده از علم در آستان قدس رضوی امری حیاتی است و با نگاه به آینده تحولاتی که جوامع در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی خواهند داشت باید خود را آماده کرد.

معاون علمی آستان قدس رضوی اظهار کرد: با چنین نگاه‌ها و رویکردهایی بحث تخصیص شهرک علم روزآمد در دستور کار قرار گرفت و دو تا سه سال است که مطالعه و بررسی می‌شود در نتیجه به این جمع بندی رسیدیم تا این ظرفیت را بر روی آستان قدس رضوی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: این شهرک در منطقه سیدی خراسان رضوی در مساحتی به 500 هکتار که 90 هکتار آن در طرح جامع شهر مشهد بنا شده و امکان ساخت و ساز وجود دارد ساخته خواهد شد؛ کلنگ زنی آن در روز سه‌شنبه 11 دی ماه توسط حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی زده خواهد شد.

مهدی نژاد نوری درباره پیش بینی در طراحی این شهرک بیان کرد: این پروژه یک کار فوری فوتی نیست بلکه یک کار دراز مدت و چشم اندازی است که قرار نیست به سرعت اتفاق بیفتد ولی از روزی که کلنگ آن زده شود کارکرد آن شروع می‌شود و با توجه به ظرفیت‌های منطقه و آستان قدس رضوی تمام موارد پیگیری خواهد شد به گونه‌ای که شهرک وجود دارد.

معاون علمی آستان قدس رضوی بیان کرد: انتظار داریم پس از ۳ سال اولین بهره برداری صورت بگیرد و افق تکمیل این عرصه حدود ۱۵ سال در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امسال بر روی دو تا از سوله‌هایی که برای کار دیگری بود به کار مطالعاتی و طراحی انجام شد تا مرکز نوآوری سوغات احداث شود با توجه بهاینکه زائران ۷۰۰ میلیارد تا ۳ هزار میلیارد تومان برای خرید سوغات هزینه می‌کنند که بیشتر آنها نیز وارداتی است تصمیم گرفتیم مرکز نوآوری سوغات را داشته باشیم تا بخشی از آن را جوانان ما در دست بگیرند.

مهدی نژاد نوری درباره اهداف، کارکردها و نهادهایی که قرار است در شهرک مستقر شوند، گفت: تحول در آموزش و پژوهش به شکل هدفمند و محرک به سمت دانش بنیان اولین هدف ماست و با توجه به اینکه بزرگترین امتیاز مشهد وجود ثامن الحجج است دست آموخته‌ها و دانش ایشان باید مبنای اصلی قرار بگیرد؛ امام رضا(ع) به قائم آل محمد معروف هستند ولی ما به شکل عملیاتی و واقعی از این موضوع کم بهره برده‌ایم و مردم امام رضا را بیشتر به نام امام رئوف یا ضامن آهو می‌شناسند، ادعای این شهرک این است که آموزه‌ها و درس‌های امام رضا را وارد صحنه کرده تا یک شهرک مبتنی بر فرهنگ شکل دهد.

معاون علمی آستان قدس رضوی بیان کرد: افزایش اشتغال مفید برای دانش آموختگان و افراد مبتکر و خلاق دیگر هدف راه اندازی این شهرک است با توجه به اینکه اکثر پارک‌های علم و فناوری دولتی هستند، آیا امکان توسعه آنها وجود دارد؟ پس باید نهادها با یکدیگر ظرفیت موازی ایجاد کرده تا این جمع هزینه فارغ التحصیلان را پاسخ دهد.

وی بیان کرد: تنها در خراسان رضوی طبق آخرین آمار ۲۵۰ هزار دانشجو قرار دارد که ۵۰ هزار نفر آن‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند؛ همچنین حدود ۲۰ هزار نفر فارغ التحصیل و ۱۰ هزار نفر در مشهد و اطراف آن هستند این ظرفیت‌های موجود پاسخگو به این جمع عظیم فارغ التحصیلان نیست و این فارغ از ظرفیت حوزه‌های علمی است بنابراین یکی از گرایش‌های مهم شهرک، اشتغال مفید برای دانش آموختگان است.

مهدی نژاد نوری گفت: ما می‌توانیم ظرفیت آن را برای بسیاری از کارهای دیگر اقتصادی، فرهنگی واجتماعی به کار بگیریم ولی اگر بخواهیم سرمایه‌های راکد را به مولد تبدیل کنیم بهترین مسیر فعالیت‌های علمی در دانش بنیان است؛ برخی از سرمایه‌های راکد در منطقه مربوط به آستان قدس رضوی که وقفی است و راکد افتاده را می توان استفاده کرد و ارزش‌های بالایی را از آنها به وجود آورد.

معاون علمی آستان قدس رضوی درباره توجه به زیرساخت‌های فرهنگی در پیاده سازی شهرک با نگاه تمدنی گفت: متأسفانه امروز نگاه دانشگاه آنی است که بر اساس نمونه خارج از کشور نسخه برداری و پیاده سازی شده است برای همین هیچ گاه نتوانست در شکوفایی موثر باشد به همین دلیل نگاه شهرک از ابتدا فرهنگی است و اینکه محیطی را ایجاد کند که مناسبات، رفتارها و نهادهای آن اسلامی باشد و برخی از الزاماتی است که رعایت خواهد شد، در همین راستا برای افاردی که تمایل به وارد شدن به شهرک را دارند و با این امور آشنایی ندارند دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد تا با مبنای اساسی این شهرک آشنا شوند در واقع این شهرک صرفا کارکرد اقتصادی ندارد و کارکرد آن تمدن سازی مبتنی بر فرهنگ رضوی است.

وی تصریح کرد: شهرک هرچقدر که فرصت داشته باشد نمی‌توان اظهار کرد متناسب با ظرفیت است و حتما ظرفیت‌های دیگری از جمله پارک‌های علم و فناوری، پژوهشکده‌ها و... وجود خواهند داشت که همه آنها باید با هم همکاری کنند و در شهرک باید از همه عناصر در یک ساختار استفاده شود.

مهدی نژاد نوری تأکید کرد: این ظرفیت به هیچ وجه رقیب هیچ ظرفیت دیگری در منطقه و کشور نیست بلکه یک تغییر ظرفیت و کارکرد است و ما به دنبال افزایش ظرفیت زیرساختی و ارتقای عملکرد چنین نهادهایی هستیم.

معاون علمی آستان قدس رضوی اظهار کرد: در این شهرک یک زیست بوم را برای ارتقای عملکرد علمی پیش بینی کرده‌ایم تا از تولید فکر یا ایده تا پرورش یافتن و تبدیل آن به محصول قابل بهره برداری صورت بگیرد، علم نامگذاری شهرک هم این است که ادامه پیدا کند تا بهره برداری از نتایج محقق شود.

مهدی‌نژاد نوری درباره زنجیره کامل فکر تا تولید محصول پیش بینی شده ، گفت: تولید محصولات کم حجم و کم تعداد پیش بینی شده است همچنین بازار یابی تجاری سازی آن و نهادهای مرتبط با آن در نظر گرفته شده است؛ تجاری سازی یک بیان نمادین است یعنی محصول تولیدی دردی از جامعه دوا کند و ما را در سطح بین المللی در راستای چشم انداز کشور سوق دهد.

وی گفت: بخشی از فضای شهرک به خود نهادهای علمی بخش‌های این شهرک توسط بخش خصوصی، غیردولتی، عمومی،‌ دانش بنیان، پژوهشگران، مبتکران و سرمایه گذاران و بخش عمده آن در آستان قدس و حاکمیت با آن است.

مهدی نژاد نوری درباره آینده نگری هوشمند و پاسخگویی به دغدغه‌ها گفت: ما از ابتدا به نحوی سیال و پویا عمل می‌کنیم که اگر اقتضائاتی ایجاد شد بتوان تغییرات را انجام داد تا موضوعات و نهادها جایگزین شوند.

معاون علمی آستان قدس رضوی درباره مولد نمودن دارایی های آستان قدس رضویی گفت: شهرک در یک زمین وقفی متعلق به آستان قدس رضوی ایجاد می‌شود که راکت بوده ولی با ایجاد این شهرک مملک ارتقا پیدا کرده و یک دستاورد مهم است ما سرمایه راکد را با جهت گیری‌های درست مبتنی بر سیاست‌های نظام مولد می‌کنیم.

وی درباره نهادهای مستقر شده در شهرک گفت: دانشگاه‌ها، مراکز عالی، پژوهشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مدارس حوزه علمیه، مراکز رشد و پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان، مراکز تولید محدود، مرکز ملی داده، نهادهای میانجی، نمایشگاه دائمی نمایش‌ها و هتل، مسجد و مراکز فرهنگی و هنری، تفریحی و ورزشی، برج‌های مسکونی و خدمات شهری و مراکز بیمارستانی با نگاه فناوری‌های پیشرفته از نهادهایی هستند که در این شهرک مستقر خواهند شد.

انتهای پیام/

احداث شهرک علم و نوآوری در خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار