شهردار تهران گفت: باید تولید دوچرخه و موتوربرقی را گسترش دهیم، زیرا در حال حاضر موتورسیکلتهای کاربراتوری آلودگیهای بالایی تولید میکنند.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در ادامه کمپین سهشنبههای بدون خودرو و در حاشیه دوچرخهسواری برای رفتن به محل کارش که امروز (سهشنبه ۱۱ دی ماه) انجام شد، با تأکید بر استفاده از وسایل نقلیه پاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دیابت، فشار خون و بیماریهای قلبی از عوارض آلودگی هوا هستند و ۷۰ درصد آلودگی هوا هم مربوط به خودروهای نقلیه و ۴۰ درصد آن هم مربوط به خودروهای شخصی است.
وی افزود: اگر این موارد را کنار هم قرار دهیم، به حمل و نقل پیاده و عمومی خواهیم رسید.
حناچی با تأکید بر اینکه توسعه مترو و تحرک بیشتر پاسخ به این مسئله است، گفت: امیدواریم همه مردم به این کمپین بپیوندند.
شهردار تهران افزود: اگر جمعیت استفاده کنندگان از دوچرخه زیاد شود، مسیرهای بیشتری را هم به دوچرخه اختصاص خواهیم داد.
وی با بیان اینکه با تولیدکنندگان دوچرخه وارد مذاکره شدهایم، ادامه داد: باید کمک کنیم که استفاده از دوچرخه بیشتر شود و دوچرخههای باتری دار ارزانتر عرضه شوند تا دوچرخههای برقی در ایران بیشتر تولید شوند.
حناچی با بیان اینکه تولید باتری این نوع دوچرخهها در ایران آغاز شده، اما فراگیر نشده است، گفت: باید تولید دوچرخه و موتوربرقی را گسترش دهیم، زیرا در حال حاضر موتورسیکلتهای کاربراتوری آلودگیهای بالایی تولید میکنند.
شهردار تهران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا میتوان یارانه بخش سوخت را به استفاده از دوچرخههای اشتراکی و یا فروش آنها اختصاص داد، تصریح کرد: اگر این کار تأثیری بر روی میزان مصرف سوخت داشته باشد، امکان پذیر خواهد بود.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم دوچرخه ارزان به دست مردم برسد، به دیدار خود با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: برای تقویت حمل و نقل عمومی بحث بودجه مطرح نیست، بحث استفاده از فاینانسی است که برای کاهش آلودگی و توسعه حمل و نقل باید داده شود و اگر استفاده کنیم این خدمات از محل فاینانس خواهد بود.
حناچی با بیان اینکه بخشی از مالیاتهای محلی و عوارض باید در این مسیر استفاده شود و ربطی به بودجه ندارد، افزود: تقویت حمل و نقل یک موضوع جاری است و ربطی به بودجه سالانه دولتی ندارد و شهرداری آن را از محل درآمد هزینه تأمین میکند و باید کمک کرد تا سرویس و خدمات بهتری ارائه دهد.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات تهران این است که ۳ هزار اتوبوس کم دارد.
همچنین پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در خصوص نوسازی اتوبوسها گفت: دولت یک طرح نوسازی اتوبوس را اعلام کرده که بر اساس آن ۵ هزار دستگاه اتوبوس به تهران اختصاص مییابد.
انتهای پیام/