به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امیری معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تعامل آموزشوپرورش و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یک معلم میتواند در مسیر زندگی فردی قرار بگیرد و سرنوشت زندگی او را تغییر دهد، جامعهای که در آن معلم جایگاه خود را ندارد رو به عقب خواهد بود از این رو باید برای قشر فرهنگی و جایگاه واقعی آنها در جامعه شان و شرف قائل شویم.
امیری اظهار کرد: آموزشوپرورش بزرگترین نهاد اجتماعی است؛ وزارتخانهای که در همه نقاط کشور تا کوچکترین واحد اجتماعی که خانواده است حضور داشته و نقش آموزشوپرورش در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی مهم و اثرگذار است، در واقع معلمان نقش اصلی را در این توسعه بر عهده دارند.
معاون امور مجلس رئیس جمهور در ادامه گفت: اقتصاد دانان وقتی موضوع سرمایه را مطرح میکنند علاوه بر سرمایه فیزیکی، مالی، انسانی وغیره، شکوفا شدن و هدفمند هزینه کردن مطلوب را وابسته به نیروی انسانی توسعهیافته میدانند.
وی ادامه داد: آموزشوپرورش در یک جامعه مثل سیمان برای آجرهای یک ساختمان است و تا زمانی که سیمان نباشد نمیتوان ساختمان را کامل و سالم ساخت. آموزشوپرورش در یک جامعه ستون است و مادامیکه ستونهای محکم و ریشهدار نباشد آن جامعه سست خواهد بود.
امیری با بیان اینکه در حال حاضر آموزشوپرورش مانند پلی عمل میکند که ارتباط بین کشورهای توسعهیافته و کشورهای در حالتوسعه و توسعهنیافته است، اظهار کرد: جامعه توسعهیافته نتیجه اقدامات توسعهای است که در بخش نیروی انسانی انجامگرفته است و بدون شک این کار از مدارس و آموزشوپرورش شروع شده است و نگاه به آموزشوپرورش نباید سیاسی باشد.
معاون امور مجلس رئیس جمهور اضافه کرد: ثروت ملی تنها نفت، گاز و منابع طبیعی نیست اگر همه اینها باشد، اما افراد خلاق، مبتکر و مخترع تربیت نکنیم عملاً نتوانستهایم از منابع ثروت استفاده کنیم.
امیری با اشاره به اهمیت آیندهپژوهی در آموزشوپرورش تصریح کرد: امروز شتاب تحولات آنقدر زیاد است که اگر مدیری نتواند آینده سازمان و چالشها را پیشبینی کند، قطعاً با مشکلاتی روبهرو خواهد شد و جوامعی موفق خواهند بود که برای آموزشوپرورش برنامهریزی داشته باشند.
وی افزود: آیندهسازان این مملکت به دست شما تربیت میشوند و اگر به دنبال توسعه کشور هستیم و تعهد نسبت به آرمانها داریم باید به آموزشوپرورش توجه شود و حل مشکلات آن باید در اولویت قرار بگیرد.
امیری بابیان اینکه چالشهای جدیدی در حال شکلگیری است که کار را برای آموزشوپرورش سختتر کرده است، گفت: شکاف یا گسست نسلی ازجمله چالشهایی است که وجود دارد و سرعت شتاب کشور از جامعه کهنه به جامعه مدرن مشکلی است که امروز با آن روبهرو هستیم. گسترش فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و اختلاف سن بین فرزندان و والدین کار را برای تعلیم و تربیت سخت کرده است.
معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به اینکه معلم خلاق، توانمند و مبتکر میتواند نسل آینده را صحیح تربیت کند و تعلیمی شایسته داشته باشد، اظهار کرد: نمیتوان سیاستهای آموزشی دهههای مختلف را باهم مقایسه کرد، چون مطالبات جامعه هدف در هر دههای تفاوتهایی پیداکرده است ویکی از راههایی که مقتضیات زمانی را با نیازهای جامعه هماهنگ میکند، تربیت نیروهای خلاق، علاقهمند و آشنا با فنّاوریهای روز است.
امیری در ادامه اضافه کرد: استفاده از جوانان علاقهمند برای عبور از گسستهای بین نسلی، ایجاد فضای پویا و بانشاط در مدارس، احساس شادمانی پایدار و امیدواری در دانش آموزان، برگزاری اردوهای علمی، سرمایهگذاری بلندمدت برای مهارتآموزی و تقویت امید به آینده در دانش آموزان ازجمله موارد مهمی است که باید آموزشوپرورش به آنها توجه ویژهای داشته باشد.
معاون امور مجلس رئیس جمهور در پایان گفت: در اسناد بالادستی، قانون اساسی، سند چشمانداز، منشور حقوق شهروندی و... به ارتقای سطح آموزشوپرورش پرداختهشده است و خوشبختانهطرح رتبهبندی معلمان در بودجه سال ۹۸در نظر گرفتهشده است.
انتهای پیام/