ثبت جهانی مسیر‌های مرتبط جاده ابریشم با شاهنامه /احیای هویت تاریخی مشهد و خراسان

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: اتفاقات زیادی در مسیر جاده ابریشم وجود داشته است و آمادگی داریم که مسیر‌های مرتبط جاده ابریشم با شاهنامه را ثبت جهانی کنیم.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در نشست خبری نمایندگان شورای سیاست گذاری همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم گفت: شورای شهر و شهرداری مشهد اقدامات ارزشمندی را برای احیای توس و آرامگاه فردوسی انجام داده و می‌دهند که این موارد می‌تواند در راستای احیا هویت تاریخی و فرهنگی مشهد و خراسان باشد.

وی با بیان این که شروع جاده ابریشم از ایران به سمت شرق و غرب بوده است، تصریح کرد: علاوه براین که ایران یک محور ترانزیت بوده است ابریشم از ایران به کشور‌های شرقی و غربی صادر می‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که ثبت ملی و جهانی جاده ابریشم می‌تواند پیام صلح و دوستی فرهنگ ایرانی – اسلامی و زبان و ادبیات فارسی را گسرتش دهد گفت:اگر بسیاری از کشور‌ها کتابی مانند شاهنامه و شخصیتی مانند فردوسی داشتند صد‌ها فیلم و سریال مرتبط با آن می‌ساختند، اما متاسفانه ما از شاهنامه بهره نمی‌بریم.

مکرمی فر برخی عناصر هویتی از معماری و ارزش‌های فرهنگی ایرانی و اسلامی دانست و افزود: گاهی این غفلت و خطا وجود داشته که اگر به یک عنصر بپردازیم دیگر ساخت‌ها ضعیف می‌شود و گاهی برخی مغرضانه تبلیغ کرده اند که اگر به عناصر ملی هویتی بپردازیم موجب تضعیف عناصر دینی می‌شود در حالی که این دو مکمل یکدیگرند.

انتهای پیام//آ. ح


عناصر ملی و  دینی مکملی برای یکدیگر اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.