وکلای ملت با دوفوریت طرح انتقال وزارتخانه‌های دولت از تهران به استان‌های مستعد و دارای شرایط در یک دوره ۵ ساله مخالفت کرد.

مخالفت مجلس با دوفوریت طرح «انتقال وزارتخانه‌های دولت از تهران به استان‌ها»به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۲ دی ماه) پارلمان با بررسی یک فوریتی و دو فوریتی طرح انتقال وزارتخانه‌های دولت از تهران به استان‌های مستعد و دارای شرایط در یک دوره ۵ ساله مخالفت کرد.

گفتنی است دو فوریت طرح مذکور با ۵۱ رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و ۸ ممتنع ازمجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در جلسه ردشد.

همچنین با یک فوریت این طرح با ۵۰ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه مخالفت شد.

گفنتی است که، محمدرضا صباغیان در تشریح دلایل درخواست دوفوریت برای طرح انتقال وزارتخانه‌ها به استان‌های مستعد گفت: درخواست انتقال برخی ادارات از تهران به سایر استان‌ها با هدف انتقال پایتخت نبوده بلکه هدف اصلی رفع مشکلات کنونی پایتخت است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم که در گام نخست یک یا دو وزارتخانه به دیگر استان‌ها منتقل شوند.

نماینده مردم مهریز و بافق ادامه داد: ما در برابر مشکلاتی که تهران را فرا گرفته و مردم بیش از ما آنها را درک می‌کنند، اعم از آلودگی هوا و ترافیک سنگین که مردم را فلج کرده و ساعات عمر آنها را تلف می‌کند، همچنین مهاجرت و افزایش جمعیت که زندگی در این شهر را آپارتمانی کرده، مسئول هستیم.

وی گفت: نتیجه زندگی امروز در پایتخت بروز آسیب‌های اجتماعی اعم از سرقت، مشکلات روحی، روانی و فاصله طبقاتی شده است. همچنین با برج سازی‌هایی که در این شهر صورت گرفته، فضای تفریحی برای مردم وجود ندارد، همچنین آسیب‌هایی همچون اعتیاد، بی حوصلگی، ازدواج سفید و مشکلات فراوانی دیگری در پایتخت ایجاد کرده است.

صباغیان تصریح کرد: مردم در شرایط کنونی در پی اعلام یک روز تعطیل به گونه‌ای که از قفس آزاد می‌شوند، به استان‌های دیگر سفر می‌کنند که جمعیت فراوان و ترافیک‌های سنگین در این ایام گویای این مهم است، ضمن اینکه اغلب این افراد متمول و دیگر افرادی که در شهر می‌مانند نیز از امکانات مالی لازم برای سفر برخوردار نیستند.

نماینده بافق و مهریز اظهار کرد: هم اکنون دو راه برای رفع این مشکل در پیش رو داریم؛ یکی اینکه وضعیت کنونی را ادامه دهیم به گونه‌ای که مدیران شهری اعم از شهردار برای رفع مشکلات آن نسخه بپیچند یا نیروی انتظامی طرح زوج و فرد را اعلام کند که به صورت مسکن و مقطعی به رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک بپردازد و به غیر از آن هیچ اقدام دیگری نکنیم.

وی ادامه داد: راه دوم این است که برای رفع مشکلات تهران فکر اساسی کنیم، چرا که ما در قبال این نابسامانی مسئولیم و دولت هم باید با قانون مجلس حرکت کند.

نماینده بافق و مهریز افزود: انتقال کامل پایتخت در شرایط کنونی مطلوب نیست و این اقدامی است که در بسیاری از کشور‌ها از جمله قزاقستان انجام شده و موثر هم بوده است، اما باید به این نکته توجه کنیم که پیش از این نیز تهران منطقه امنی نبوده که با پایتخت تبدیل شده است بلکه در یک زمان آقا محمدخان قاجار به این امر مبادرت ورزیده است، کما اینکه در گذشته نیز اصفهان و تبریز پایتخت بوده‌اند.

صباغیان تصریح کرد: پیشنهادم این است که حداقل برای شروع کار یک یا دو وزارتخانه را به استان‌های همجوار منتقل کنیم که قطعاً اجرای این طرح مشکلی در سیستم مدیریتی آنها ایجاد نخواهد کرد، ضمن اینکه می‌توان با هزینه اداره یکی از وزارتخانه‌ها در پایتخت، حداقل ۳ ساختمان در استان‌های همجوار خریداری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۲ دی ۱۳۹۷
من نميدونم مثلا برن قزوين چه مشكل اساسي پيش مياد ؟
كافيه مترو رو صد كيلومتر ديگه بكشن كه اونم چون رو زمينه راحته
بالاخره بايد از يه جا شروع كرد تا دير نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۲ دی ۱۳۹۷
مخالفت با بهترین طرحها توسط نمایندگان
خیانت به کشور است.
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۲ دی ۱۳۹۷
من با وزارت آموزش پرورش خیلی کار دارم اونو بیارید شهر ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۲ دی ۱۳۹۷
عزیززم راه توسعه یکدست کشور واگذاری اختیارات به مویرگهای میدانیست یعنی حتی دهیارهای ما باید برا منطقه شون برنامه بومی و غیر متمرکز داشته باشن و بر اساس وضعیت موجود خودشون هزینه و کار کنن بخصوص برا کشور ما که متغیرهای مناطق مختلف آن بسیار متفاوتند نسخه یکسان پیچیدن میشه ... بهترین گزینه واگذاری هر چه سریعتر اختیارات تام به استانهاحتی تا روستاهاست البته با نظارت دقیق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۲ دی ۱۳۹۷
این چه تفکری است که وزارتخانه ها مثلاً دو وزارتخانه به استانی منتقل شوند و مردم در صورت نیاز به سه تاییدیه از سه وزارتخانه بین دو استان در رفت و آمد باشند و گرفتاری بر گرفتاری های آنها افزوده شود ؟؟؟!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۸:۰۰ ۱۲ دی ۱۳۹۷
نا شناس درست می گه همینکه هر نفر از 80میلیون نفر جمعیت کشور که با وزارت خانه ای کار داره را می افته میاد تهرون در این شهر در اندر دشت و ترافیک و باید بارها و بارها بره و بیاد اخرش هم ایا کارش درست بشه یا نه چرا وزارت خانه ها را در استانها جای گزین کنید. تازه این وزارت خونه ها باعث میشه سال به سال بر جمعیت چند صد هزار نفری تهرون افزوده بشه و یکمی شلوغ بشه.نه ناشناس عزیز درست می گن وزارت خونه ها را همه در تهرون نگهدارید در ضمن تمام استانداریها شهرداریها و فرمانداریها را هم به تهرون منتقل کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۲ دی ۱۳۹۷
مجلس شورای اسلامی در دیماه 1392 کلیات طرح انتقال پایتخت سیاسی و اداری رابا 110 رأی موافق، 67 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 214 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسانید. به گفته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی وقت، طبق این طرح شورای عالی انتقال پایتخت در قوه مجریه میبایست تشکیل می شد و اعضای شورای ساماندهی پایتخت را رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورا، وزیر کشور به‌عنوان دبیر شورا، دو نماینده از مجلس، نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، وزرای اقتصاد، کشاورزی، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، شهردار تهران، جانشین نیروهای مسلح و معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور تشکیل می‌دادند.
براین اساس و طبق این طرح شورای ساماندهی پایتخت موظف بود حداکثر ظرف دو سال نسبت به تهیه و ارائه طرح جامع و انتخاب مکان مناسب برای ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری اقدام نماید.
حال پس از گذشت 5 سال چرا دوباره موضوع جدیدی را مطرح می کنند ؟
نتیجه اقدامات سال 92 چه شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۲ دی ۱۳۹۷
چیزایی که به نفع ملته کلا نمایندگان مخالفت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۸ ۱۲ دی ۱۳۹۷
کاملا درسته؟ معلوم نیست چرا با کاری که ده ها سال قبل باید صورت میگرفت هنوز مخالفت میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۲ دی ۱۳۹۷
اتفاقا خیلی هم خوب است باعث رونق و تغییر فضای سایر استانها هم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۲ دی ۱۳۹۷
ما اگه بخواهیم استانها و در کل همه کشور توسعه پیدا کنه باید اختیارات کاری و اقتصادی را به استانهابدیم مثل اینکه درصدهای کاربردی هر وزارتخونه ای را به همه استانها بردیم جابجائی چند وزارتخانه به چند استان کلاف دسترسی و مدیریت را پیچیده تر میکنه
آخرین اخبار