استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت بودجه آموزش و پرورش گفت: بهینه سازی در نیروهای آموزش و پرورش وجود ندارد و اکنون وجود ۱۰ هزار نفر ساعت مازاد نیرو داریم.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،برنامه تا ثریا با موضوع خصوصی سازی در آموزش و پرورش و بررسی چالشهای آن امشب با حضور علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش و محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه روی آنتن شبکه یک رفت.
در این برنامه کودکی با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری در روز ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس درباره آموزش و پرورش اظهار کرد: رئیس جمهوری در این جلسه گفت: از بیت المال هزینه میکنیم برای دانشآموزان مگر قرار است از کجا برای دانش آموزان هزینه کنیم بیت المال مال مردم است و باید برای آنها هزینه شود،
وی ادامه داد: اگر بنا بر صرفه جویی باید هزینه در جاهای دیگر صرفه جویی شود چرا این صرفه جویی در تغییر دکوراسیون و محدود کردن این موضوع در اتاق مدیران اتفاق نمیافتد.
کوشکی تصریح کرد: آموزش و پرورش مهمترین منبع برای سرمایهگذاری گذاری است، اما چرا فقط صرفهجویی باید در این نهاد انجام شود در واقع نگاه دولت به آموزش و پرورش به نوعی مظلومیت این نهاد را نشان میدهد که تصور میکند هزینه در آموزش و پرورش اضافه است.
کوشکی تاکید کرد: رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوعی اشاره کرد که با کاهش هزینهها کیفیت را بالا ببریم، اما چطور ممکن است که با کاهش هزینه، کیفیت عملکردی ارتقا پیدا کند، با کم کردن هزینه الزاما کیفیت بالا نمیرود.
وی ادامه داد: اگر با کاهش هزینهها کیفیت بالا میرود چرا در وزارت بهداشت بودجه را ۴ برابر زیاد کردیم؛ اگر قرار است با کاهش هزینهها کیفیت افزایش یابد چرا این صرفه جویی و رسیدن هزینه به یک چهارم قیمت اولیه در وزارت بهداشت انجام نمیشود و آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.
این استاد دانشگاه درباره اجرای طرح خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: در طرح خرید خدمات آموزشی با بومیگزینی برخی افراد برای تدریس به دانش آموزان مناطق محروم انتخاب میشوند، اما با دریافتی ۴۰۰ هزار تومان چطور ممکن است فردی با انگیزه بالا فعالیت کند و همین مبلغ را هم با وقفه چندین ماه دریافت کند.
کوشکی ادامه داد: در این مدارس عملاً گزینش معلم با موسس و سرمایه گذار انجام میشود بنابراین گزینش چندانی هم نمیتوان برای معلمان این مدارس در نظر گرفت با این وجود چطور ممکن است با چنین دریافتی و شرایط کاری و با انگیزه انتظار کیفیت آموزشی داشت.
وی گفت: جوانی که از شرایط اضطرار برای فعالیت در این مدارس به کار گرفته شده است چطور میتواند کیفیت لازم را در مدارس برقرار کند و همچنان در عجب از نامعادله کاهش هزینه و افزایش کیفیت هستم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: آموزش و پرورش در این مورد مقصر نیست بلکه مظلوم واقع شده است در یک وزارتخانه وزیرش به دلیل آن که بودجه لازم را دریافت نکرده است قهر میکند و میرود، اما آموزش و پرورش، چون نجیب است توجه لازم به این نهاد نمیشود.
کوشکی بیان کرد: آموزش و پرورش در بخش ستادی و اداری حجیم است و بیماری مزمن است ؛ ۱۰ هزار نفر ساعت مازاد داریم و تعداد نیروهای دچار این مشکل حدود ۴۰ هزار نفر است که ساعات مازاد بودن آنها متفاوت است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: وزارتخانه به جای کاهش هزینهها باید به دنبال راه حل منطقی برای رفع مشکلات باشد که میتوانند این موضوع را با ارائه راه حلهایی چون لایحه اصلاحی برطرف کند.
وی به بکارگیری نیروهای بهینه در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: باید نیروهایی که استخدام میکنیم، کارآمد باشند.
کوشکی تصریح کرد: حل مشکلات دست کلان دولت است به عنوان مثال میتواند با صرفه جویی در هزینههای شرکت ملی نفت ایران مازادی را به آموزش و پرورش بدهد و از همین منبع برای استخدام، بیمه و ساماندهی معلمان خرید خدمات آموزشی استفاده کنیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر اکنون برای آموزش و پرورش بودجه نگذاریم و آن را هزینه بدانید فردا باید مبلغ آن را در زندانها بپردازیم؛ آموزش و پرورش با بهره وری میتواند به موفقیت برسد؛ به عنوان مثال ۸۰ درصد مدارس را در سه ماهه تابستان خاک میخورد، اما میتوان از همین ملک استفاده کرد و درآمدهای این فضاها در اختیار همان مدرسه قرار گیرد.
انتهای پیام/