عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: در بحث توسعه روستایی باید ضمن حذف فاصله‌های میدانی و ستادی، ارتباط مستقیم و چهره‌به‌چهره میان دهیاران و مدیران ارشد شهری، استانی و کشوری برقرار شود.

توسعه روستایی نیازمند حذف فاصله‌های میدانی و ستادی استبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، رضا شیران‌خراسانی عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مراسم آغاز به کار نخستین دستگاه دانش‌بنیان زباله خشک در مبدا در روستا‌های شهرستان مشهد و امضای تفاهم‌نامه توسعه خدمات بازیافت، خاطرنشان کرد: سالانه ۱۲ میلیارد نفر به جمعیت استان و یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود که یکی از مباحث مهم در این زمینه، نحوه مدیریت جوامع بشری برای اجرای صحیح آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های لازم است.

وی با بیان اینکه خراسان بزرگ به سمت شور شدن منابع آبی رفته است، افزود: مشکلات موجود همچون شور شدن منابع آبی، نتیجه آسیب‌رساندن به محیط زیست بوده که چنانچه دلسوزانه و مسئولانه عمل کنیم، محیط زیستی سالم خواهیم داشت.

شیران خراسانی گفت: یکی از نکات برجسته در این حوزه تفکیک‌سازی زباله‌تر و خشک از مبدا بوده است که خوشبختانه طرح آن در روستا‌های مشهد اجرایی و عملیاتی شده است.

وی با تاکید بر این که نباید تنها متکی به نفت باشیم، افزود: یکی از ضعف‌های دولت نیز همین موضوع بوده است، چراکه اگر به جای اتکای محض به نفت، به توان نخبگانمان اعتماد کنیم و شرایط ارتباط مطلوب‌تر و موثرتر آن‌ها با مسئولان ارشد کشوری، استانی و شهری را برقرار کنیم، قطعا به دستاورد‌های بزرگتری دست خواهیم یافت.

شیران خراسانی گفت: از استاندار جدید خراسان رضوی می‌خواهیم تا در مسیر رشد و توسعه استان و مشهد به عنوان شهری با زائران میلیونی، همتی ویژه داشته باشد و در راستای توسعه روستایی، رفع مشکلات حاشیه شهر، مسکن، اشتغال و ازدواج جوانان، تقویت حوزه عمرانی و حمایت از نخبگان تلاش کند.

در این مراسم همچنین ابوطالب سرابیانی؛ بخشدار بخش مرکزی مشهد گفت: بحث توجه به محیط زیست که یکی از دغدغه‌های بزرگ به شمار می‌رود، باید مورد توجه تمامی مسئولان قرار گیرد.

وی از زباله خشک به عنوان طلای کثیف یاد کرد و افزود: تفکیک‌سازی زباله‌ها در نقاط شهری کشور فعال شده که باید در بخش‌های روستایی نیز این اقدام صورت گیرد.

شیران خراسانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشهدالرضا (ع) در این اقدام ارزشمند، پیشگام در کشور بوده است.

وی با بیان این که مقوله آموزش و فرهنگ‌سازی برای جداسازی زباله‌تر و خشک از مبدا باید از مدارس و دانش‌آموزان آغاز شود، افزود: با توجه به این که بهترین ثمربخشی در آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها در این دوران وجود دارد، لذا در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد شده است.

عباسعلی بادیانی؛ مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی مشهد به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم گفت: بحث تفکیک زباله از جمله معضلات عموم آحاد جامعه به‌ویژه روستائیان شمار می‌رود و ساخت دستگاه دانش‌بنیان زباله خشک در مبدا، گامی موثر در مسیر این مشکلات برداشته است.

وی افزود: بدین ترتیب در گام نخست نخستین دستگاه دانش‌بنیان زباله خشک در مبدا در روستای همت‌آباد مشهد راه‌اندازی شده است و در مراحل بعدی و با همکاری شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی مشهد این دستگاه در دیگر روستا‌های مشهد نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

بادیانی تصریح کرد: شرکت تعاونی دهیاری‌ها براساس مصوبه ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی در ۱۳ شهریور ماه سال ۱۳۷۰ و در ذیل ۵ هدف و ۲۱ موضوع راه‌اندازی شده و سعی کرده است به منظور کاهش و رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی، توجه ویژه‌ای به توسعه روستا‌ها داشته باشد تا با همکاری بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) خدمات شایسته‌ای را در حوزه تفکیک زباله خشک به روستائیان که بیشتر آن‌ها مددجوی یکی از این دو نهاد هستند، ارایه کند.
 
انتهای پیام// ه.ز
 

 

دستگاه دانش‌بنیان زباله خشک در مبدا راه اندازی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.