۹۵ درصد خون اهدایی در خراسان رضوی به فرآورده‌های خونی تبدیل می‌شود/فقط ۵ درصد خون به صورت خون به بیمارستان اهدا می‌شودمدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ۹۵ درصد باقیمانده تبدیل به فرآورده می‌شود و بعضا دارو‌های مهمی از این طریق و از طریق پلاسمای خون تولید می‌شود.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، حمیدرضا اسلامی مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی گفت: ۵۹ بیمارستان استان و ۶ دانشگاه علوم پزشکی از خدمات انتقال خون خراسان رضوی بهره می‌برند؛ عزیزانی نسبت به اهدای خون به صورت فعال مشارکت دارند و اکنون ۶ پایگاه در مشهد و ۵ پایگاه نیز در شهرستان‌ها فعال است و اخیرا در تربت جام نیز پایگاه جدید احداث شد.

وی تصریح کرد: شرایط اهدای خون ساده است و باید حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن و میانگین سنی نیز از ۱۸ تا ۶۰ سال است؛ سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار نفر برای اهدای خون در استان مراجعه داشتند که ۱۴۰ هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: قطعا برای ما دو مسئله حائز اهمیت است؛ یکی اینکه فرد مراجعه کننده برای سلامتی خودش اهدای خودش مشکلی ایجاد نکند و دوم اینکه خون وی برای فردی که نیاز دارد نیز مشکلی ایجاد نکند و بر این اساس، شرایط دقیق و وسواسی را برای اهدای خون داریم و در چند مرحله خون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اسلامی با اشاره به اینکه اکنون فقط ۵ درصد خون به صورت خون به بیمارستان اهدا می‌شود گفت: ۹۵ درصد باقیمانده تبدیل به فرآورده می‌شود و بعضا دارو‌های مهمی از این طریق و از طریق پلاسمای خون تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: ۳۵۲ هزار کیسه خون و فرآورده سال گذشته در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته و همواره در شرایط حساس و ضروری، تراکم مراجعه کننده را خوشبختانه داشته‌ایم؛ توصیه ما این است که در زمان انتظار نوبت، پمفلت‌ها و جزوات آموزشی را مطالعه کنند تا اطلاعات آن‌ها نسبت به شرایط اهدای خون افزایش پیدا کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه اهدای خون فواید بسیار زیادی دارد گفت: کسانی که اهدای خون صورت می‌دهند، سیستم خون‌سازشان فعال می‌شود و کمتر دچار مسائل پزشکی و سکته می‌شوند و افرادی را داریم که ۱۲۰ تا ۱۳۰ بار در استان خون اهدا کرده‌اند و با اهدای خون مکرر، سیستم خون‌ساز آن‌ها بسیار فعال است.

اسلامی افزود: این ۳۵۲ هزار کیسه خون به ۵۹ بیمارستان استان ارسال شده است؛ ۵۹ بیمارستان و گاهی برخی استان‌ها نیاز ضروری به خون استان دارد و خیلی از موارد نیز پیش‌بینی نشده است.

وی تصریح کرد: با همت مردم و شهروندان همیشه این آمادگی را داریم که برای چند روز آینده خون را در ذخایر استراتژیک خود داشته باشیم و باید در فصول سرد سال میزان مراجعات بیشتر شود، زیرا استان ما یک قطب درمانی کشوری و جهانی است. عمل‌های جراحی و به ویژه قلب و زنان و زایمان نیاز به خون و فرآورده‌های خونی زیادی دارد. فقط بیمارستان امام رضا (ع) در سال گذشته چیزی حدود ۵۴ هزار کیسه خون استفاده کرد و یا بیمارستان رضوی ۲۲ هزار کیسه خون استفاده کرد. برای هر عمل جراحی قلب حداقل باید ۱۰ کیسه خون رزرو داشته باشیم.
 
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: نوبت عمل جراحی قلب در همین استان ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال قبل، حدود یک سال نیاز به انتظار داشت، اما امروز نوبت به چند روز رسیده و این یکی از افتخارات کشور ما است.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

۳۵۲ هزار کیسه خون و فرآورده سال گذشته در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفتهاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.