به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رحیم لیوانی دبیر کمیسیون تخصصی پویانمایی پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم در خصوص جزئیات اولین جلسه بخش پویانمایی گفت: نحوه و ملاک داوریها به این صورت است که تولیدات توسط هیات انتخاب آثار به ریاست مدیران شبکههای سیما برگزیده شده و به مرحله داوری رسیده است.
وی با بیان اینکه تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه ۴۵ برنامه است که از این تعداد ۴۰ عنوان برنامه انتخاب شده است،گفت:از مرکز پویانمایی صبا ۳۱ اثر انتخاب شده که سهم شبکههای سیما ۱۴ اثر است. از ۴۰ عنوان برنامه، ۲۴ عنوان مجموعه و سریال و ۱۶ عنوان میان برنامه و کلیپ موزیکال است.
دبیر کمیسیون تخصصی پویانمایی پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم بیان کرد: آثار در بخشهای طراحی کاراکتر و فضای فیلمنامه در هشت قسمت اصلی و یک قسمت جنبی تقسیم بندی شده است. تناسب طراحی کاراکترها با قصه، طراحی فضا، نوآوری در طراحی کاراکتر و انیمیشن، تناسب با گرافیک کار، موسیقی، صداگذاری و دوبله ملاکهای اصلی کار داوری است.
لیوانی در خصوص میزان تاثیر نظر مخاطبان در داوریها بیان کرد:در طول سال بر طبق نظرسنجیهای دورهای که سازمان صداوسیما انجام میدهد، میزان استقبال مخاطبان از آثار مشخص میشود که در حوزه پویانمایی انجام شده بنابراین این آرای مردمی اهمیت بسیاری دارد.
وی با اشاره به مسیر پیشرفت حوزه انیمیشن گفت: پویانمایی بعد از انقلاب افتخارات و پیشرفتهای بسیاری داشته که این امر مرهون انقلاب اسلامی است، زیرا بعد از انقلاب، تلویزیون بیش از دو هزار ساعت پویانمایی تولید کرده و این اتفاق به معنی رشد و گسترش این حوزه است که به صورت انفجارگونه صورت گرفت.
لیوانی با بیان اینکه بعد از انقلاب توجه ویژهای به حوزه فرهنگ کودک و نوجوان شد،گفت: برای اینکه فقط مصرفگرای انیمیشنهای غربی نباشیم، تمرکز بسیار خوبی شکل گرفت. دانشکدههای پویانمایی، کارگاهها و شرکتهای بسیاری تشکیل شد در حالیکه تولید پویانمایی قبل از انقلاب چیزی کمتر از ۱۰ ساعت بود.
وی با تاکید بر اینکه تلویزیون آغازگر پویانمایی بوده و مسیر کاملا رو به رشدی را گذرانده است،گفت: در حال حاضر یکی از قدرتهای پویانمایی در منطقه به شمار میآید که این باعث افتخار است.
دبیر کمیسیون تخصصی پویانمایی پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره جام جم ادامه داد: جشنواره جام جم محل رقابت حرفهایها است. کسانی حضور دارند که سالها در عرصه حرفهای پویانمایی فعالیت کردند و آثارشان در سیما پخش شده است. این جشنواره میتواند انگیزهای برای جوانها و پیشکسوتهای این حوزه ایجاد کند.
لیوانی با بیان اینکه تلویزیون به طور مداوم برای شبکه های مختلف تولیدات تازهای دارد،گفت: در طول سال فرصتی ایجاد نشده که درباره کیفیت آثار اظهارنظر کارشناسانهای انجام شود، اما جشنواره جام جم فرصت خوبی است که تولید کنندگان در یک محیط حرفهای رقابت کنند. همانطور که مشاهده میشود در طول برگزاری جشنواره شور و هیجانی هم بین عوامل وجود دارد حتی چشم تهیه کننده به داورهاست که چه کاری را انتخاب میکنند بنابراین اهمیت قضاوت کیفی و کمی آثار اهمیت بسیاری دارد.
انتهای پیام/